אחרי שנפגשה עם ספקני משבר האקלים: עשרות מדענים מתחו ביקורת על השרה סילמן

השרה להגנת הסביבה נועדה עם קבוצת שטוענת כי אין ראיות להתחממות כדור הארץ • בתגובה, מדעני עמותת "מדע גדול, בקטנה" פנו אליה במכתב והביעו צער על הפגישה: "מהבחינה המדעית מדובר בדעה של מיעוט זניח" • "היוועצי אך ורק עם אנשי מקצוע בעלי מומחיות רלוונטית", הם הפצירו בה • סילמן: "נחושה להציב יעדים להפחתת פליטות"

השרה להגנת הסביבה תעמוד בראש הועדה, צילום: אורן בן חקון

מדעני עמותת 'מדע גדול, בקטנה', פנו היום (שלישי) במכתב גלוי לשרת הגנת הסביבה עידית סילמן והביעו צער על כך שנפגשה עם קבוצת המיעוט המדעי שטוענת כי אין ראיות להתחממות כדור הארץ ולהשפעה של האדם על הסביבה.

במכתב כתבו המדענים חברי העמותה, שהוקמה במטרה לגשר בין הקהילה המדעית לציבור הרחב באופן בלתי אמצעי: "הצטערנו לקרוא בעיתונות כי קיימת פגישה ממושכת עם קבוצת אנשים אשר מתנגדים לטענה ששינוי האקלים הוא מעשה ידי אדם. אנו, מדעני עמותת 'מדע גדול, בקטנה', חושבים שהקשבה לדעות שונות היא מבורכת, וחופש ביטוי הוא מהותי, אך נרצה להזכיר שמהבחינה המדעית מדובר בדעה של מיעוט זניח, שברובו המוחלט אינו חוקר בתחום שינוי האקלים, ורחוק מלייצג את דעתם של הרוב המכריע של המומחים בתחום.

פעילי אקלים במחאה, צילום: גדעון מרקוביץ'

"אנו רוצים להזכיר לכבוד השרה כי העובדה שההתחממות הגלובלית ושינוי האקלים שנובע ממנה הם תוצר של מעשינו, בני האדם - היא מוגמרת ומוחלטת, ומוסכמת על כמעט כל המדענים והחוקרים בתחום האקלים ברחבי העולם. רוב מדעני האקלים וגופי המחקר הגדולים, כמו הפאנל הבין־ממשלתי לשינוי האקלים (IPCC), הארגון המטאורולוגי הבין־לאומי ו-NASA גורסים כי מקורו של משבר האקלים בפעילות אנושית.

"על כן, ניסיונות להחזיר את השיח למידת השפעת בני האדם על האקלים העולמי הם בזבוז זמן, הנזקים כבר מתרחשים, הרבה מאוד באשמת מפיצי הטענה השגויה כי תרומת בני האדם למשבר היא מזערית. גורמים המכחישים את שינוי האקלים, שמקטינים או מבטלים את אחריות האדם, עלולים להשפיע וכבר משפיעים על מדיניות ממשלות. הם מפיצים מידע כוזב שנדרשים מאמצים ומשאבים רבים כדי לסלק. לכן אנו מפצירים בשרה כי תיוועץ אך ורק באנשי מקצוע בעלי מומחיות רלוונטית לתחום הנדון כאשר היא מתווה קווי מדיניות.

שריפה באמזונס. "הנזקים כבר מתרחשים", צילום: אי.אף.פי

"כבר היום, שינויי האקלים מעשי ידי אדם גורמים לנזק קטסטרופלי לסביבה. לדוגמה הלבנת שוניות, נסיגת קרחונים חריפה, פגיעה במערכות אקולוגיות שונות, הקצנת מערכות מזג אוויר ועוד. בעתיד צפוי הנזק להחמיר עוד יותר, ויתבטא בעליית גובה פני הים, הכחדת מינים נוספים ואף הכחדת מערכות אקולוגיות שלמות. מקומות רבים על פני כדור הארץ עלולים להפוך לבלתי ראויים למחיה, בין אם כתוצאה ישירה מהחום הכבד ובין אם כי גידול מזון בהם יהפוך לקשה מאוד. כאן בישראל עלינו להיות מודאגים במיוחד, כיוון שאחד האזורים האלה עלול להיות המזרח התיכון, שלפי שעה מתחמם בקצב מהיר יותר מהממוצע העולמי".

את המכתב לשרה מסיימים המדענים באמירה כי "כל עוד אנחנו, כאנושות, איננו מנסים להתקדם לעבר פתרון - אנו מקרבים את כדור הארץ לנקודת האל־חזור. אם נגיע לנקודת האל־חזור, לא נוכל להשיב את המצב לקדמותו והחמרה של המשבר תהיה בלתי נמנעת. אנחנו חייבים להתחיל לטפל בבעיה כבר אתמול, ולא להניח לילדים שלנו ולילדים שלהם לנסות לפעול באיחור בעוד עשרות שנים".

נסיגת קרחונים. "שינויי האקלים מעשי ידי אדם גורמים לנזק קטסטרופלי לסביבה", צילום: משה שי

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן מסרה בתגובה: "השרה והמנכ"ל נפגשים עם מגוון רב של אנשים מהציבור היהודי, הערבי, החרדי, תוך הקשבה גם לדעות שונות. ביום רביעי שעבר נפגשו השרה והמנכ"ל עם עשרות ארגוני סביבה שאותם הם זימנו באופן יזום לפגישה ארוכה ובה שורת נושאים על סדר היום, ביום ה' נענו להזמנת פורום נוסף שביקש להיפגש עימם. בתקופה הקרובה תתקיים פגישה רחבת היקף עם מדענים בנושא".

עוד נמסר כי "השרה תומכת באופן ברור באנרגיה מתחדשת ובטיפול בהפחתת פליטות פחמן ונחושה לקדם את חוק האקלים שמציב יעדים להפחתת פליטות, כמו גם חוקים נוספים שנמצאים על סדר יומו של המשרד".

פרופ' מיכה קליין, שנפגש עם השרה סילמן, מסר בתגובה: "אני עוסק בכל התחום הזה של עליית פני הים וכאן הרי צריכה להיות הטענה המרכזית של אנשי האקלים שהים עולה בגלל המסת הקרחונים. אבל זה לא נכון, בדיקה של מודדים של פני הים התיכון בכל המרחב, מראה באופן קבוע עלייה של 1.1 מילימטרים בשנה בקרוב וזאת במאה שבעים השנים האחרונות. זו עלייה כתוצאה מסיומה של תקופת הקרח הקטנה. רואים עלייה כזו בכל העולם וגם בחופי ישראל.

"לכן הטענות על המסת קרחונים ועלייה דרמטית של פני הים פשוט לא מגובות בנתונים. הגוף הרשמי היחידי בישראל שאחראי על מדידת קו החוף הוא המרכז למיפוי ישראל והם מראים במדידות של 64 השנים האחרונות עליה של 0.9 מילימטרים בשנה, דבר שמתאים להמסה של סוף תקופת הקרח ולא להמסה של קרחונים. למעשה אין שום קורלציה בין עליית הפחמן הדו חמצני בעולם ב-70 השנים האחרונות לבין עליית פני הים שאמורה היתה להיווצר בגלל ההתחממות הזו", מסר פרופ' קליין. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר