לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשפ"א ביום ראשון הקרוב, מתברר הבוקר (רביעי) כי 59% מתוך 312,660 הסטודנטים הלומדים בישראל הם בכלל נשים. הסטודנטיות מהוות גם רוב בכל אחד מהתארים: בתואר הראשון – 58%, בתואר השני – 63% ובתואר השלישי – 54%.
עם זאת, על אף הגידול בהשתתפות נשים בלימודי הנדסה ובמקצועות ההיי-טק, הן עדיין לא משתוות למספר הגברים. במקצוע ההנדסה, מתוך 35,699 סטודנטים – רק 10,984 הן נשים. במתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב ישנן 6,144 נשים מתוך 18,243 סטודנטים. עם זאת, הנשים מובילות בתחום הרפואה, כשמתוך 2,035 סטודנטים לרפואה בשנה שעברה, 1,211 היו נשים
עוד עולה מהנתונים כי בשנה שעברה 236,850 תלמידים למדו לתואר ראשון, 63,220 סטודנטים למדו לתואר שני, 11,645 סטודנטים למדו לתואר שני ו-945 תלמידים למדו ללימודי תעודה. זוהי השנה השנייה ברציפות שבה נרשמת עלייה במספר הסטודנטים בהשוואה ליציבות שנצפתה במערכת ההשכלה הגבוהה מתחילת העשור שעבר.

שנת תש"ף הייתה השנה השלישית ברציפות בה לימודי הנדסה היו מסלול הלימודים הנלמד ביותר בישראל בתואר ראשון (35,700 סטודנטים, המהווים 18.4% מכלל הסטודנטים לתואר ראשון). לימודי הנדסה עקפו את לימודי מדעי החברה, שלאורך שנים נחשבו לתחום הלימודים הגדול ביותר בישראל. חיזוק מקצועות ההייטק בא לידי ביטוי גם בהכפלת מספר הסטודנטים הלומדים תוכניות במתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב (18,243 סטודנטים בתש"ף לעומת 9,122 סטודנטים בתש"ע). משקלול הנתונים עולה כי אחד מכל ארבעה סטודנטים (27%) בישראל לומד את מקצועות ההנדסה ומדעי המחשב, מתמטיקה וסטטיסטיקה (כ-53,950 סטודנטים מתוך 194,273 סטודנטים לתואר ראשון). בנוסף, מספר הסטודנטים שהחלו לימודי רפואה בשנה שעברה עלה גם הוא, והגיע לכ-800 תלמידים.
מנגד, לאורך העשור חלו ירידות של בין 20% ל-25% במסלולי המשפטים ומנהל עסקים, שבתחילת העשור הקודם נחשבו למקצועות נחשבים מאוד. בלימודי המשפטים בשנה שעברה היו 12,410 סטודנטים לעומת 15,790 סטודנטים בשנת תש"ע. במנהל עסקים חלה ירידה מ-23,232 סטודנטים בשנת תשע"ג ל-18,711 סטודנטים בלבד בשנת תשע"ט, זאת למרות עלייה ל-20,164 סטודנטים בתש"ף.
הנתונים מציגים גם כי סטודנטים המגיעים מהפריפריה החברתית-גיאוגרפית מתקשים יותר להתקבל ללימודים באוניברסיטאות, שם שכר הלימוד מסובסד ותנאי הקבלה גבוהים. כך, למשל, כ-44% מהסטודנטים במכללות מגיעים מאשכול חברתי כלכלי גבוה 8-7, רק 19% מגיעים מאשכול 6-5 ו-20% בלבד מגיעים מאשכול 4-3.
כאשר מדובר על מכללות מתוקצבות ששכר הלימוד בהן נמוך יותר, אך גם הן נחשבות לפחות איכותיות מהאוניברסיטאות, ניתן לראות כי רק 2.1% מהלומדים בהן מגיעים מיישובים מבוססים מאוד (אשכול 10-9), כ-32% מיישובים הנמצאים בדירוג 8-7 וכ-29% מיישובים בדירוג 6-5.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו