נפרדים מהילדים בהתרגשות // צילום: הרצי שפירא

אסור לנו לאבד לזום דור שלם של צעירים מוכשרים

עלינו לתת לילדים לסגל מחדש את הרגלי הלמידה, לאפשר להם יותר פעילויות של הפוגה ולהיות ערים יותר לצרכים הרגשיים שלהם, לאחר שנה וחצי מורכבות • אני בוטחת בהורים, בצוותי החינוך ובעיקר בתלמידות ובתלמידים ויודעת כי כולנו נשתף פעולה למען חזרה בטוחה לבית הספר

את שנת הלימודים הנפתחת היום אני מלווה לא רק כמי שנפלה בחלקה הזכות לעמוד בראש מערכת החינוך, אלא גם כמי שאוחזת בזכות חשובה לא פחות: אמא של שיר, מהבוקר תלמידת כיתה י'. השילוב הזה, שרה שהיא גם אמא, מחבר אותי עוד יותר אל אחת מהאמרות שמיטיבות לשקף את תפיסתי החינוכית - "החינוך הוא מה שנשאר כאשר שוכחים את כל הדברים שלמדנו בבית הספר". המשפט הקצר הזה, שטבע אלברט איינשטיין, מיטיב להסביר מדוע נדרשים העוסקים במלאכת ההוראה לתשוקה, לניסיון ולמיומנויות בנושאים החינוכיים.

הקורונה אילצה אותנו כחברה וכפרטים להתמודד עם שינויים רבים ובלתי צפויים, התובעים יכולות של הסתגלות. אנחנו צריכים לתת לילדים לסגל מחדש את הרגלי הלמידה, לאפשר להם יותר פעילויות של הפוגה ולהיות ערים יותר לצרכים הרגשיים שלהם, לאחר שנה וחצי מורכבות. זוהי בדיוק העת להפוך את בית הספר למעטפת חברתית קשובה ומחבקת, לבית חינוך המטמיע ערכים והמחזק את המורשת, ולא רק בית ללמידה. בית הספר צריך להוות לתלמידים אבן יסוד, המעניקה כלים וכישורי חיים בדרך להגשמת חלומם.

הפערים שהיו מנת חלקנו במערכת החינוך ערב התפרצות המגיפה, רק החמירו בימי הסגרים הארוכים והלמידה מרחוק. בדיוק משום כך, פתיחתה של שנת הלימודים הקרובה במועדה היא מימושה של חובה מוסרית וחברתית להעניק לילדינו יציבות חברתית, חוסן נפשי וגם ודאות, עד כמה שניתן במציאות הנוכחית.

האתגר הבריאותי לא נעלם, הוא עדיין כאן, אבל הזמן לא עוצר מלכת. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לאבד דור שלם של כישרונות בגלל תפקוד חלקי של מערכת החינוך, כפי שהיה בגלי התחלואה הקודמים. אני קשובה לשיח שמתנהל סביב פתיחת שנת הלימודים, אני ערה לכמיהה לחזרה לשגרה, ומבינה גם את חששותיהם של ההורים בתקופה מאתגרת זו. ההחלטה על פתיחת שנת הלימודים במועדה לא התקבלה יש מאין. קדמו לה פגישות מקצועיות רבות עם נציגי ההורים, המורים, המנהלים, התלמידים, ראשי רשויות ומנהלי אגפי החינוך, השותפים שלנו לדרך.

יחד עם משרד הבריאות גיבשנו מתווה לפתיחת שנת הלימודים, המאזן בין שמירה על הבריאות הפיזית לזו הנפשית של תלמידי ישראל. ימי הסגרים הארוכים והלמידה מרחוק הותירו תלמידים רבים מאחור ויצרו תסכול רב. אנו פועלים למתן מענה מיטבי גם לסוגיה זו.

בחודשים האחרונים זכיתי לפגוש אנשי הוראה חדורי מוטיבציה ליצור שינוי. מורות ומורים שבחרו בעבודה שגם אם לא תמיד היא מתגמלת כלכלית, טמון בה תגמול ערכי שאין חשוב ממנו - לקחת חלק בעיצובה של החברה הישראלית. אני בוטחת בהורים, בצוותי החינוך ובעיקר בתלמידות ובתלמידים שעברו ועודם עוברים תקופה מאתגרת ומעצבת בחייהם, ויודעת כי כולנו נשתף פעולה למען חזרה בטוחה לבית הספר ולמען השמירה על רצף לימודי־חינוכי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...