מהשנה הבאה: בתי הספר העל יסודיים יוכלו לעבור לחמישה ימי לימוד בשבוע

לאחר דיונים של שרת החינוך עם הסתדרות המורים, ארגון המורים והאוצר - הוסכם על שינוי שבוע הלימודים בתשפ"ב לבתי הספר שיבחרו בכך • במסגרת המעבר, ניתן יהיה לבצע את שעות השהייה ותומכי ההוראה גם מהבית • המטרה: לצרף למעבר את כלל בתי הספר העל יסודיים עד לשנת הלימודים תשפ"ג • מנהלת מינהל חינוך בעיריית ת"א: "יתרון עצום למורים ולתלמידים"

תלמידים בבית ספר (למצולמים אין קשר לכתבה) // צילום: לירון מולדובן

בשנת הלימודים הבאה, תשפ"ב: יתאפשר לכל בית ספר בעל יסודי לעבור לחמישה ימי לימוד בשבוע. במסגרת המעבר, הם יוכלו לבצע את שעות השהייה או תומכי ההוראה גם מהבית.

ההתפתחות המקצועית והאקדמית תשמר

לאחר דיונים של שרת החינוך עם הסתדרות המורים, ארגון המורים והאוצר, הוסכם על שינוי שבוע הלימודים בשנת תשפ"ב לבתי הספר שיבחרו בכך. על כן, יוכלו בתי ספר העל יסודיים לקצר את שבוע הלימודים שלהם ולעבור לחמישה ימי לימוד בשבוע.

כיום, כשליש מבתי הספר העל יסודיים במערכת החינוך לומדים במתכונת זו. המהלך החדש יאפשר ליתר חטיבות הביניים והחטיבות העליונות, אשר לומדות כיום במתכונת של שישה ימי לימוד בשבוע, להצטרף לקיצור שבוע הלימודים.

זאת ועוד, במסגרת הדיונים שקיימו שרת החינוך והממונה על השכר באוצר, הוסכם כי בית ספר על יסודי, אשר יבחר להצטרף למהלך בתשפ"ב - יוכלו עובדי ההוראה שלו לבצע את מחצית שעות השהייה שלהם גם מהבית. מדובר ב-5 שעות שהייה או שעות תומכי הוראה, שתאפשרנה להם לבדוק מבחנים ולהכין מערכי שיעור.

החלטה זו תקפה גם לעובדי הוראה בבתי ספר על יסודיים, אשר קיצרו זה מכבר את שבוע הלימודים לחמישה ימי לימוד. החלטה זו מהווה בשורה חשובה ומשמעותית לציבור עובדי ההוראה של מערכת החינוך. יודגש, כי ההתפתחות המקצועית והאקדמית של המורים תשמר, ותמשך כפי שהיה נהוג עד היום.

קיצור שבוע הלימודים מהווה חלק ממהלך אסטרטגי פדגוגי רחב ועמוק שמובילה שרת החינוך, ד"ר שאשא ביטון, במערכת החינוך. הוא מהווה חלק בלתי נפרד משינוי מבנה בחינות הבגרות ושינוי אופני הלימוד בכל שלבי הגיל. אלה נשענים על תפיסה חינוכית שנועדה לייצר תלמיד סקרן, חוקר ולומד עצמאי. תלמיד שרוכש מיומנויות אקדמיות בדרך של איסוף מידע, ניתוח והפקת המשמעויות העולות ממנו.

בעקבות ההחלטה על שינוי מבנה שבוע הלימודים, ישראל מצטרפת למדינות רבות בעולם שהנהיגו סוף שבוע ארוך. יובהר, כי קיצור שבוע הלימודים לא יגרור כל שינוי בהיקף שעות הלימודים. השעות של ימי שישי תתווספנה ליתר השעות של ימי השבוע.

כאמור, בשנה הקרובה הצטרפות חטיבות הביניים והתיכוניים היא לבחירתם, כאשר המשרד שואף לצרף למעבר את כלל בתי הספר העל יסודיים עד שנת הלימודים תשפ"ג.

"במקור מעבר לחמישה ימי לימוד נוצר על מנת לחסוך בהוצאות על הסעות תלמידים, אך לימים התגלה כדבר מאוד נכון למערכת", מסבירה שירלי רימון ברכה, מנהלת מינהל חינוך בעיריית תל אביב-יפו, שבה כבר שנים תלמידי העיר בעל יסודי לומדים רק חמישה ימים בשבוע:

"אני מאוד תומכת במהלך", היא מציינת, "יש פה כבוד לפרופסיה של ההוראה ולזמן של המורים, ובכלל יש משהו מאוד טוב בכך שכל המורים נמצאים בבית הספר באותו הזמן – זה מאפשר ישיבות צוות וקבלת החלטות משותפת. בנוסף, האפשרות של מורים לבצע חלק ממטלות התפקיד כמו בדיקת מבחנים והכנת מערכי שיעור בבית היא בשורה מצוינת, הם יוכלו לנהל את הזמן שלהם. לדוגמה: יש מורים שמעדיפים לבדוק מבחנים בלילה, בשקט כשהם יכולים להתרכז".

שירלי רימון ברכה // צילום: יוסי זיגר, יוסי זליגר

ומה באשר לתלמידים? רימון ברכה מוצאת גם כאן יתרון: "מגיע לתלמידים יומיים מנוחה, זה טוב שיש להם את שישי-שבת לאגור כוחות ולפגוש חברים. בני הנוער ירגישו חופשיים יותר, וזה יתרום למוטיבציה. הם ירגישו שמכבדים את הזמן הפרטי שלהם. אני מאמינה שצריך להתאים את המערכת למורים שעובדים בה ולתלמידים שלומדים בה". 

מהסתדרות המורים נמסר בתגובה: "המעבר לחמישה ימי לימודים בחטיבות הביניים ייעשה באופן וולונטרי, רק בהסכמת המורים. לראשונה יאפשרו למורים לבצע עד 5 שעות (מתוך 9 שעות וביחס להיקף המשרה) שהייה מהבית. בנוסף, מורה שלומד לתואר אקדמי יעבוד ארבעה ימים. מדובר בבתי ספר חדשים שיעברו לחמישה ימי עבודה וגם בבתי ספר שכבר עובדים כך היום. מדובר בבשורה לכל מורי חטיבות הביניים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר