שנת הלימודים תיפתח כסדרה מהגן ועד לכיתות יב', והתלמידים ייהנו מרצף של שגרת למידה, זאת התוכנית שהציג משרד החינוך היום (ראשון) לקראת ה-1 בספטמבר ובצל התפשטות נגיף הקורונה.
על פי התוכנית, צוותי החינוך, התלמידים ויתר הבאים בשערי מוסדות החינוך, יקפידו על כללי הבריאות וההיגיינה, ויתנהלו בכפוף לשיעורי התחלואה והנהלים הנדרשים במקומות הרלוונטיים.

תוכנית העבודה המלאה:
• פתיחה של כל מוסדות החינוך ללמידה פיזית, ללא תלות בצבע הרשות.
• מדיניות בידוד מותאמת למערכת החינוך.
• עם המעבר של רשות לצבע כתום יתבצעו מהלכים בית-ספריים לצמצום מגעים. כמו כן, יתוגברו פעולות מניעה ואיתור, לרבות "מגן חינוך" ו"בדיקות מהירות".
• סגירת מוסד חינוכי תיעשה רק בהינתן עלייה משמעותית בתחלואה במוסד החינוכי, בהחלטה משותפת של מנהל המחוז ולשכת הבריאות.
• מסגרות הצהרונים יפעלו כבשגרה.
• פעילויות בלתי פורמליות יפעלו בכל תנאי, אך ברשויות כתומות ואדומות, הן יתקיימו רק בשטחים פתוחים.
• הסעות יופעלו כרגיל.
בנוסף לדברים אלה, תינתן גמישות למוסדות חינוך לשם צמצום מגעים. בהתאם לשכבת הגיל, מנהל בית הספר ינקוט בצעדים לצמצום מגעים, בהתאם לשיקול דעתו, לרבות מעבר לקבוצות לימוד קטנות, הפרדה בין השכבות במרחבי הפעילות השונים ושילוב למידה מרחוק.
בה בעת התוכנית מציעה עקרונות לדיגום ולניטור מקדים של התפשטות הקורונה במערכת החינוך:
- התמקדות בערים אדומות.
- התמקדות בבתי ספר יסודיים ובפרט בתלמידי כיתות ה'-ו'.
- דיגומים מדגמיים בערים כתומות.
- בדיקה וולונטרית באישור הורים.
- הסברה חיובית.
- שיטות דיגום שונות (איגום, מטושים ועוד).
מעבר לכך, כדי להגדיל את היקף פטורי הבידוד של תלמידים וצווי חינוך יתבצע בחודשי אוגוסט-ספטמבר מבצע ארצי של בדיקות סרולוגיות לאיתור תלמידים הנושאים נוגדנים. הבדיקות יכללו את כלל התלמידים וצוותי ההוראה שאינם פטורי בידוד, בדגש על תלמידי יסודי ובפרט תלמידי כיתות ה'-ו'.
התוכנית מוצגת בהתאם לסיכומים של שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון ומנכ"ל המשרד, תא"ל יגאל סלוביק, עם משרד הבריאות.
שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, ציינה כי לחזרה של התלמידים לשגרת לימודים בבתי הספר ובגנים השפעה מכרעת על החוסן הנפשי האישי והחברתי שלהם ועל עיצוב אישיותם ולכן אין ספק שמקומם בתוך מוסדות החינוך. "בשנה וחצי האחרונות שילמו הילדים מחיר יקר בשל הניתוק החברתי והבדידות וכן בשל אובדן ימי לימודים רבים. מוטלת עלינו חובה מוסרית וחינוכית, ליצור בעבורם וודאות ויציבות למען חוסנם האישי והנפשי", אמרה.
מנכ"ל המשרד, תא"ל יגאל סלוביק אמר כי רציפות התפקוד של מערכת החינוך הינה יעד לאומי ראשון במעלה בימים של שגרה. קל וחומר בעת הנוכחית, בה נדרש צמצום של פערים לימודיים המתפרסים על פני שלוש שנות לימוד, וצמצום של נזקים רגשיים וחברתיים שצברו התלמידים. הסגר והלימוד מרחוק גרמו לעליה של 44% בהפניות לאבחון סיכון אובדני, עליה של קרוב לכ- 25% בתקיפות המיניות (מ- 3,741 ל- 4,653 מקרים) ולעלייה של כ- 6% בהתנהגויות סיכוניות. לצד אלה הוסיף המנכ"ל סלוביק, כי מבפר המחוסנים הולך וגדל, נתון שיש בו כדי לחזק את מדיניות השגרה והרצף.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו