בינה מלאכותית תחליף מורים בתיכון בהערכת יצירתיות אצל תלמידים? | מחקר

באוני' ת"א מצאו כי מודלי בינה מלאכותית הצליחו לדרג כמה רעיונות מגוונים וכמה מקוריים העלו תלמידים - בדיוק כמעט זהה לצוות מומחים אנושיים • במערכת החינוך מורים כבר עושים בבינה שימוש על מנת לתת ציונים לתלמידים ובעתיד הלא-רחוק היא צפויה להיכנס גם ככלי למתן ציון במבחני בגרות

רובוט מורה בוחן רובוטים תלמידים. צילום: נוצר באמצעות Flux 2 Pro

הבינה המלאכותית משתלטת על כך חלקה בחיינו: במערכת החינוך מורים כבר עושים בה שימוש על מנת לתת ציונים לתלמידים ובעתיד הלא-רחוק היא צפויה להיכנס גם ככלי למתן ציון במבחני בגרות. מחקר באוניברסיטת ת"א בדק - האם בינה מלאכותית יכולה להחליף את המורים גם בבדיקת יצירתיות של תלמידים.

מחקר חדש של בית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב בחן נתונים של מאות תלמידים ומבוגרים שביצעו מבחן יצירתיות מוכר (AUT), בו הם התבקשו לחשוב על שימושים חדשים ומפתיעים לחפצים יומיומיים כמו כיסא, כוס או לבנה.

תלמיד מעתיק מבוט (אילוסטרציה), צילום: נוצר על ידי בינה מלאכותית - Google AI Studio

התוצאות הראו כי מודלי בינה מלאכותית הצליחו לדרג את מידת היצירתיות - כלומר, כמה רעיונות מגוונים וכמה מקוריים העלו המשתתפים - בדיוק כמעט זהה לצוות מומחים אנושיים.

יודעת למדוד יצירתיות

המשמעות היא שבינה מלאכותית יודעת למדוד יצירתיות של תלמידים - בדיוק כמו צוות המורים. לדברי צוות החוקרים משמעות המחקר היא שלראשונה ניתן להעריך יצירתיות של תלמידים בצורה מהירה, חסכונית ומדויקת, מגיל בית הספר היסודי ועד לבגרות, ובכך לאפשר לתלמידים לקבל תמונת מצב אישית ומדויקת על יכולותיהם ולסייע להם לשפר אותן.

בנוסף נמצא כי המודלים של הבינה המלאכותית, שנותנים את ההערכה מגיבים באופן עקבי גם כשהמבחן חוזר מספר פעמים, ואינם מפלים בין בנים לבנות – דבר שמורים נוטים לעשות, בטח אם יש להם חיבה ספציפית לתלמיד מסוים.

המחקר נערך בהובלת הדוקטורנטים ערן הדס ובן אביטל־לב, בהנחיית פרופ' ארנון הרשקוביץ מבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב. המחקר, שפורסם בכתב העת היוקרתי Thinking Skills and Creativity, בחן שלוש קבוצות גיל - ילדים בכיתות ג'-ד', תלמידי כיתה ט' ומבוגרים. הנבדקים הוערכו בשני מדדים מרכזיים, הראשון גמישות: עד כמה הרעיונות מגיעים מתחומים שונים. והשני מקוריות: עד כמה הרעיונות נדירים ובלתי צפויים.

שוק שחור של זיופי AI: כך מזמינים הונאות קריפטו ופיננסים תמורת מאות דולרים // אנווטו

פרופ' הרשקוביץ מסביר: "יצירתיות היא מיומנות מרכזית של המאה ה־21. עד היום, תהליך ההערכה היה מורכב, ארוך, ולעיתים גם לא אובייקטיבי. ממצאינו מראים שבינה מלאכותית יכולה לבצע את ההערכה באופן מדויק והוגן, ובכך לאפשר למערכת החינוך או למקומות עבודה לעסוק יותר בטיפוח היצירתיות ופחות בעומס בדיקה."

יחד עם זאת, החוקרים מדגישים שהמורים אינם מוחלפים: הבינה המלאכותית משמשת כלי עזר חכם, שמאפשר למורים להתמקד בהוראה, בהכוונה ובפיתוח חשיבה יצירתית - במקום בבדיקות ארוכות. ערן הדס מוסיף: "זהו שינוי משמעותי: בתי ספר, חוקרים וארגונים יוכלו סוף סוף לקבל הערכת יצירתיות רחבת היקף ומהימנה. זה יאפשר לזהות תלמידים בעלי פוטנציאל גבוה, לעקוב אחר התקדמות לאורך שנים, ובעיקר - לתת לכל תלמיד הזדמנות לפתח את היצירתיות שלו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר