"המערכת הכי מוזנחת בחינוך": מעונות היום יתמודדו עם כ-230 אלף פעוטות, אבל כמעט בלי עובדים

למרות כל החוקים שעברו, כמו חוק הפיקוח וחוק המצלמות, החינוך לגיל הרך עדיין "פרוץ" • למרות שהמדינה קבעה כי על כל מי שעובד בתחום לעבור הכשרה – משרד החינוך דוחה בכל פעם את יישום התקנות • "השכר מעליב, התחלופה גבוהה ומחצית מהמחנכות לא עברו הכשרה"

חדר במעון לפעוטות (אילוסטרציה). צילום: אורן בן חקון

אמש (שני) חזרו אל מעונות היום והמעונות הפרטיים כ-230 אלף פעוטות בגילאי שלושה חודשים ועד שלוש. הורים צעירים משלמים מידי חודש אלפי שקלים (3,200-6,000 שקלים בחודש) עבור המסגרות האלה, מסובסדות או פרטיות.

למרות כל החוקים שעברו, כמו חוק הפיקוח וחוק המצלמות, החינוך לגיל הרך עדיין "פרוץ". כמעט כל אחת או אחד יכולים להתקבל לטפל בתינוקות ופעוטות, ולמרות שהמדינה קבעה כי על כל מי שעובד בתחום לעבור הכשרה – משרד החינוך דוחה בכל פעם את יישום התקנות.

היום התקיים בוועדת החינוך דיון על עתיד ההכשרה של המחנכות לגיל הרך, שעוד לפני קיומו הסתמן כי משרד החינוך יוותר למעשה על הרפורמה שהשיק לפני חמש שנים וידחה את חובת ההכשרה למי שמטפלים בילדים. הרפורמה נועדה להבטיח שכל המחנכות בגילאי לידה עד שלוש יעברו הכשרה בסיסית בתוך חמש שנים, אולם עד כה הוכשרו רק מחצית מהן.

חיים פרשטיין, כוכב "רוקדים עם כוכבים", נכח בדיון בוועדת החינוך על הכשרות למטפלות בגיל הרך, והביע את דאגתו: "במעון של הילד שלי ראיתי מטפלת שמתנהגת כמו בג'ונגל – וכל המטפלות עושות אחריה אותו דבר, ומשרד החינוך רוצה לטפל בזה רק עוד ארבע שנים".

החינוך לגיל הרך עדיין "פרוץ". גן (אילוסטרציה), צילום: Getty Images/iStockphoto

משרד החינוך מתכוון להכפיל את משך הזמן שניתן למחנכות חדשות לסיים את ההכשרה לארבע שנים מרגע כניסתן לעבודה, ולדחות את מועד סיום ההכשרה של המחנכות הוותיקות עד שנת 2028. כלומר, אם בהתחלה נקבע שמי שלא תעבור הכשרה עד שנת הלימודים הנוכחית לא תוכל לעבוד, כעת דוחים את היישום. המשמעות היא שבמרבית המסגרות יפעלו מחנכות שאין להן תעודת הכשרה, ולעיתים אף לא שעה אחת של לימודים מקצועיים.

ערוץ הכנסת

הנתונים מראים כי מטפלות במעונות יום מסובסדים ופרטיים עוזבות, והמסגרות מתמודדות עם חוסר יציבות ועל ההכשרה אין תגמול כספי. בשל דרישות נמוכות מלכתחילה של 150 שעות בלבד לעומת תואר אקדמי בגני הילדים ובבתי הספר, אין למחנכות תמריץ אמיתי לצאת להכשרות בזמנן החופשי ועל חשבונן.

לדברי רועי מאור, חוקר ראשי בעמותת 121: "הצעת משרד החינוך היא לא הקלה, אלא קבורת הרפורמה שהייתה אמורה להציב את המינימום הנדרש בחינוך לגיל הרך. מדובר במערכת הכי מוזנחת בחינוך. השכר של המחנכות מעליב, יש מחסור של עשרות אלפי עובדות, התחלופה גבוהה ומחצית מהמעונות מעסיקים מחנכות שלא עברו הכשרה".

"הצעת משרד החינוך היא לא הקלה, אלא קבורת הרפורמה", צילום: .

"המשמעות היא טיפול לוקה בחסר ונזקים התפתחותיים ארוכי טווח לילדים. במקום לרוקן מתוכן את הדרישה להכשרות, יש להקפיא את האכיפה לזמן קצוב, להגדיל משמעותית את היקף ההכשרות ולהיערך לחזרה הדרגתית של אכיפה הדרישות הקיימות".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "בשלוש השנים האחרונות הוכשרו למעלה מ־20 אלף מחנכות־מטפלות במעונות היום, והמשרד ממשיך בהרחבת ההכשרות לצוותים חדשים וותיקים. לוחות הזמנים מותאמים למציאות בשטח כדי לאפשר רציפות פעילות במסגרות לצד הכשרה מקצועית – שילוב שמבטיח את איכות הטיפול ואת ביטחונם של הפעוטות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר