כיתה ריקה (אילוסטרציה). צילום: דודי ועקנין

משרד החינוך, הארגונים או אולי בכלל ההורים? האשמים במחסור במורים

האבסורד הוא שאין למשרד החינוך מודל שיכול לחזות את מספר המורים הנדרש בשנים הקרובות, והמידע מהשטח לוקה בחסר • "המחסור ילך ויגדל בשנים הבאות אם לא נעשה שינוי כיוון ואנשים יבחרו להישאר במערכת ולבוא אליה", אומרת ענבל רון, מנכ"לית רשת דרור בתי חינוך

במשך שנים משרד החינוך מנסה לפתור את המחסור במורים, ללא הצלחה, והתלמידים נפגעים. במערכת החינוך יש כ־238 אלף עובדי הוראה, מתוכם כ־208 אלף מורים ומורות, 24,200 גננות וגננים ו־5,754 מנהלים. על פי משרד החינוך, במחוז מרכז חסרים כמעט 1,000 מורים, ובמחוז תל אביב חסרים כ־600 מורים. יש מורים רבים שמבקשים לפרוש, אך משרד החינוך לא מאפשר להם.

האבסורד הוא שאין למשרד החינוך מודל שיכול לחזות את מספר המורים הנדרש בשנים הקרובות, והמידע מהשטח לוקה בחסר. כשמדברים על מחסור בעובדי הוראה, יש כמה פרמטרים: הראשון הוא "מחסור פיזי" - כלומר, במורה שיאייש את המשרה. השני הוא "מחסור איכותי" - יש מורה שמלמד מתמטיקה אך הוא הוכשר בכלל ללמד ספרות. מקצועות ליבה כמו מתמטיקה, אנגלית ולשון סובלים ממחסור כרוני במורים.

אין למשרד החינוך מודל, מורה (אילוסטרציה), צילום: עמי שומן

מערכת החינוך, כמו המדינה, מחולקת לארבעה מגזרים: במגזרים החרדי, הערבי והממלכתי־דתי כמעט שאין מחסור במורים, ועיקר המחסור הוא בחינוך הממלכתי ה"חילוני", והוא בולט במחוז תל אביב ובמחוז מרכז ופחות בפריפריה. שר החינוך יואב קיש טען לאחרונה כי יוקר המחיה במרכז הוא אחת מהסיבות למחסור במורים באזורים אלה.

"המחסור ילך ויגדל"

"יש מחסור גדול בעובדי הוראה ובמורים, והוא ילך ויגדל בשנים הבאות אם לא נעשה שינוי כיוון ואנשים יבחרו להישאר במערכת ולבוא אליה", אומרת ענבל רון, מנכ"לית רשת דרור בתי חינוך. הרשת כוללת תשעה בתי ספר תיכוניים, בעיקר בפריפריה, והיא מלווה גם בתי ספר יסודיים וגני ילדים.

"המחסור יוצר קשיים, קודם כל מבחינת היכולת לחנך ילדים ובני נוער. נותנים שתי כיתות למחנכת אחת, ואין לה אפשרות להגיע לילדים. בלימודים הרבה תחומי הוראה נפגעים. למשל, מורה לספורט מלמד מדעים. כך נוצר אבסורד במערכת - לא נותנים לאנשי חינוך לחנך, היחס האישי שמגיע לילדים נפגע, ואז קשה לבצע למידה איכותית. מורים, גם אם הם שחוקים, באו במטרה לעשות טוב, אבל המערכת מצפה מהם לעשות בייביסיטר ביסודי או ללמד להישגים בתיכון, ולכן הם לא באים. אם נחזיר את המשמעות והתוכן, יבואו מורים. בבתי הספר החברתיים שלנו אין מחסור במורים, ולמורה יש אפשרות להביא לידי ביטוי את תחום הדעת שלו באופן חברתי. המורה מביא את 'האני מאמין' שלו, ואני מאמינה שזה מה שמושך אותם אלינו".

המחסור יגדל אם לא יהיה שינוי, (אילוסטרציה), צילום: צילום: getty images

גם העלאת השכר לא עזרה

בשנת הלימודים האחרונה הגיע מאבק עובדי ההוראה לשיא, רבים מהם הוציאו ימי מחלה פיקטיביים ולא הגיעו לעבודה. הסיבה היתה קיצוץ בשכר, שחל על כל הסקטור הציבורי בשל עלויות מלחמת חרבות ברזל. המורים מחו נגד הסתדרות המורים, שאמנם הגיעה להסדר בגין התמורה לקיצוץ, אך הרגישו שהגיעו מים עד נפש. באוקטובר 2022 חתמה יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים, על הסכם שכר חדש. הוא כלל העלאת שכר המורים ל־9,000 שקלים בבסיס ועוד גמולים רבים כמו חינוך כיתה (1,000 שקלים). ההסכם הבטיח שכר גבוה יותר למורים צעירים, כולל 10,000 שקלים דמי התמדה. אלא שגם העלאת השכר לא הצליחה לעצור את הנטישה. לאורך השנים התמקדו ארגוני המורים רק בהיבט הכספי.

יפה בן דויד, צילום: יוסי זליגר

לדברי בן דויד, "המחסור בעובדי הוראה נובע משורה של בעיות שלא קיבלו מענה ראוי. אנחנו עדים להתערבויות פסולות של הורים, ולא פעם הן גובלות באלימות מילולית ופיזית. יש הורים נפלאים שמעורבים ותורמים, אך יש הורים שחוצים את הקווים האדומים. כמו כן, המורים נאלצים להתמודד עם כיתות עמוסות, היעדר הכשרה וכלים לשילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים, התמודדות עם בעיות רגשיות של תלמידים שנמצאות במגמת עלייה, ולצד אלה עם עומס משימות בגלל המחסור החמור בכוח הוראה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...