משרד החינוך נפרד מנוסח שאלות מיושן וינסה להכשיר מורים במהירות הבזק כדי להציל את תחום המתמטיקה והמדעים. בשנת הלימודים הקרובה, תשפ"ו, תצא לדרך רפורמת "ישראל ריאלית", רפורמה שהגיעה לאחר שפל חסר תקדים של 17 שנה בהישגי התלמידים במתמטיקה ומדעים במבחנים בין לאומיים. מדובר בחיזוק לימודי ה-STEM (מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) והטמעת בינה מלאכותית במערכת החינוך.
לטובת התכנית הוקצו השנה כ- 126 מיליון שקלים תוספתיים, ויתר המשאבים - בגובה חצי מיליארד שקלים - יגיעו משעות ומשאבים שכבר קיימים במערכת, למשל בתקציב הגפ"ן שבו מנהלים יכולים לרכוש שירותים.
הסנונית הראשונה תהיה בכיתות ז', שם ייבחנו התלמידים במקצועות אלה בתחילת השנה ובסוף השנה, כדי לראות האם חל שינוי ושיפור. חידוש משמעותי הוא שהלמידה וההיבחנות תתבצע במערכת דיגיטלית שתספק נתונים בזמן אמת למנהל, למחוז ולמטה משרד החינוך. במסגרת הזאת, משרד החינוך ייפטר המשאלות הישנות בסגנון "רכבת יצאה מנהריה במהירות X, כמה זמן ייקח לה לפגוש רכבת אחרת?" והשאלות שעוסקות במילוי בריכה במים.
השאלות החדשות יכללו אוריינות מתמטית כמו שיש במבחנים בין לאומיים, ויהיו קשורות לחיי היום יום כמו חשיבה פיננסית, חישוב אחוזים, תלושי שכר ועוד. מטרת המהלך היא להכין את תלמידי ישראל לצרכי העתיד, האקדמיה ושוק העבודה בישראל, ולהחזיר את ישראל לעשירייה הראשונה במבחני ה-TIMSS עד שנת 2027.
במקביל, הבעיה הכי גדולה של משרד החינוך היא המחסור במורים במתמטיקה ומדעים או כאלה שמלמדים את המקצועות אך לא למדו את זה כתחום דעת - למשל, מורה להיסטוריה שמלמד מדעים. המהלך הכולל הכשרת בזק של כ-14 אלף מורים, אז המורים יוכשרו בצורת השאלות החדשות. ההכשרה שלהם תקרה בשבועות הקרובים וגם בתחילת שנת הלימודים, בתקווה שעד אחרי החגים כל המורים למתמטיקה ומדעים בחטיבות הביניים, יעברו הכשרה.
בנוסף יתבצעו שדרוג ושינוי של תכניות הלימודים, שדרוג מערכות טכנולוגיות ועוד. במשרד החינוך ציינו כי הם הגדילו את מספר המלגות לתוכניות הסבה להוראה והכפילו את המלגות במסלולי ההייטק לכדי כ-750 מורות ומורים חדשים.
ליבת הפעילות תהיה בחטיבות הביניים, ותכלול תוספת של 2 שעות שבועיות לכל כיתות ז' במדעים ובמתמטיקה ופתיחה של 190 קבוצות הייטק ביישובי הפריפריה, בהן, בין היתר, יוכשרו התלמידות והתלמידים המתאימים למגמות של 5 יח"ל במתמטיקה, מדעי המחשב ופיזיקה. בנוסף, יופעלו במסגרת התוכנית 359 כיתות עמ"ט-טק (עתודה מדעית-טכנולוגית להייטק), שייהנו מתוספת של 6 שעות שבועיות נוספות במקצועות ה-STEM.
עוד מבטיחים במשרד החינוך פתיחה של כ-65 מכינות ייעודיות ללימודי בינה מלאכותית, המיועדות למדעני העתיד של ישראל ושואפת להשתתפות באולימפיאדה הבינ"ל בבינה מלאכותית. בתכנון נמצא גם שילוב בינה מלאכותית במטלות הערכה במקצועות הרוח, המורשת והחברה.
התכנית תגיע גם לבתי ספר היסודיים וגן חובה: כ-160 גני חובה ישודרגו לגנים מקדמי- STEM - גנים בהם באמצעות ציוד ייעודי יוכלו הילדים ליהנות מניסויים והתנסויות בתחומי המדעים. כך גם בכ-180 בתי ספר יסודיים תורחב הפעילות בתחום ה-STEM, החל מכיתות א' שיחוו שינוי משמעותי בגישה ללימודי החשבון, ועד לתוספת של שעה שבועית במדעים או מתמטיקה לתלמידי כיתות ו', כחלק מההכנה לשדרוג התחום בכיתה ז'.
כאמור זה מהלך שכולל גם השפעה על בתי הספר, ויכריח אותם להסיט תקציבים לנושא: כל בתי הספר יעשו שימוש בתקציב של לפחות 40,000 ש"ח (עד 4% מתקציב הגפן) עבור לימודי העשרה בתחום ה-STEM , ובכלל זה ציוד לטובת מעבדות במדעים, סיורי שטח, סדנאות בתחומי רובוטיקה ועוד. במהלך החודשים הקרובים יעודכנו כל תוכניות הלימודים במקצועות ה-STEM בהתאם לתפיסה החדשה. בחודש פברואר יתקיים את חודש ה-STEM והבינה המלאכותית – חודש שיכלול מגוון פעילויות בבתי הספר ומחוצה להם לקידום החדשנות והמודעות לתחום ה-STEM והבינה המלאכותית.
לדברי שר החינוך, יואב קיש: "ישראל מחויבת לחזור למקומה הנכון בלימודי מדעים, מתמטיקה, טכנולוגיה והנדסה, ובמסגרת זאת לחזור לעשירייה הראשונה במבחני ה-TIMSS עד 2027 – זה יעד מדיד ובר ביצוע. החיזוק המשמעותי ללימודי STEM ו-AI עם דגש על חטיבות הביניים והפריפריה, יבטיח שלכל תלמיד ותלמידה תהיה הזדמנות שווה לממש מצוינות".
מירב זרביב, סמנכ"לית חדשנות וטכנולוגיה: "'ישראל ריאלית' היא תוכנית פעולה צעד-אחר-צעד: יותר שעות למיומנויות ליבה, מסלולי הייטק ו-AI מוכווני-ביצוע, והכשרות למורים. כך בונים אמון: ביעדים ברורים, במדדים וביישום עקבי".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו