בימים אלה, הורים רבים ותלמידים רבים כבר נמצאים במבצע הצטיידות לקראת שנת הלימודים – קונים מחברות, ספרים וציוד שבחלקם התלמידים כלל לא ישתמשו. בעוד הם עוקבים אחר מערכת השעות וקונים בהתאם - סקר חדש מעלה כי הם לא בטוחים שאלה בכלל המקצועות שיכינו את ילדיהם לחיים.
מרבית הציבור (71%) סבורים שמערכת החינוך בישראל אינה מכינה את התלמידים בצורה טובה מספיק לחיים הבוגרים ולא עשתה את השינוי הנדרש כדי להיות מותאמת – כך עולה מסקר של מכון גיאוקרטוגרפיה עבור "יאסא" - המרכז הישראלי למצוינות בחינוך בירושלים.
לדעתם היא אינה מעניקה להם כלים פיננסיים, מיומנויות תקשורת, יצירתיות ,סקרנות, חשיבה ביקורתית. בנוסף, מרבית הציבור (74%) סבור שהתכנים הנלמדים כיום במערכת החינוך אינם מותאמים לעולם המודרני המשתנה, בתחומים כמו טכנולוגיה, תקשורת, זהות ותרבות.
יחס גברים - נשים
עם זאת, כשמסתכלים על הציבור ניתן לראות כי ביחס לנשים (25%), גברים (35%) מאמינים יותר בכך שהמערכת מכינה את התלמידים לחיים. בנוסף, חילונים (75%) מאמינים פחות ביכולת של מערכת החינוך להכין לחיים האמתיים לעומת מסורתיים (62%).
עוד העלו הנתונים כי נשאלים "אמידים", כאלה בעלי הכנסה גבוהה סבורים שהתכנים הנלמדים כיום במערכת החינוך אינם מותאמים לעולם העכשווי, 74% מהמשיבים בעלי הכנסה מעל הממוצע השיבו כך.
ובכלל מי שחווה את מערכת החינוך לא מזמן על בשרם היו ביקורתיים יותר, בקרב צעירים בגילאי 18-20, עד לא מזמן תיכוניסטים % 64 מהם משוכנעים שהמערכת אינה מכינה לחיים האמתיים והתכנים אינם מותאמים.
"הופתענו שהממצאים משקפים פער עמוק בין ציפיות הציבור ממערכת החינוך לבין תפיסתו את המציאות בפועל", אומרת נשיאת יאסא ד"ר עליזה בלוך. "הציבור הישראלי מצפה מבתי הספר להקנות לתלמידים כישורים מעשיים ומיומנויות רלוונטיות לעולם המשתנה במהירות, אך בפועל רובו המכריע סבור שהמערכת מתקשה לעמוד במשימה זו.
"לעדכן דרכי הוראה"
"יש צורך לעדכן את דרכי ההוראה, ליצור יותר זמן למידה עצמאי, להכשיר את המורים להיות מנטורים שמייצרים מרחב למידה ללומד עצמאי סקרן ויצירתי". עוד הוסיפה ד"ר בלוך:
"הממצאים הדליקו אצלנו נורה אדומה. כאשר רוב ההורים והאזרחים מרגישים שמערכת החינוך אינה מכינה את ילדינו לחיים הבוגרים ואינה מתאימה את התכנים לעולם המשתנה, זו קריאת השכמה עבורנו כמרכז חינוך לשינוי עמוק ומהיר. העתיד של ילדינו תלוי בכך. אי אפשר להמשיך ללמד כאילו לא עברנו כלום בשנים האחרונות".
המרכז הישראלי למצוינות בחינוך, יאסא, בירושלים, הוקם בשנת 1987 וכולל את התיכון למדעים ואמנויות וכן את חטיבת הביניים, המיועדים לתלמידים מחוננים ומצטיינים מכל רחבי הארץ.
כמו כן כולל המרכז את המכון למצוינות בהוראה, המשמש כגוף התוכן המקצועי של המרכז ועוסק בפיתוח חומרי למידה, הכשרות מורים ותכנון פרויקטים חינוכיים. שם ציינו כי הסקר נערך על ידי מכון גיאוקרטוגרפיה, בקרב 500 משיבים, בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי ומייצג של אוכלוסייה זו במדינת ישראל.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו