נחשף: תוכניות החינוך החיצוניות הפופולריות ביותר במערכת החינוך

בית המשפט חייב את משרד החינוך לפרסם את רשימת תוכניות ההעשרה החיצוניות שמוכנסות לבתי בספר במסגרת תוכנית גמישות פדגוגית ניהולית • תכניות למניעת חרם במקום הראשון, ולאיזה מקום הגיעו אלה שעוסקות במתמטיקה?

תלמידים בכיתה (אילוסטרציה). צילום: יהושע יוסף

תכנית למניעת אלימות לפני מתמטיקה - זה מה שהילדים שלכם למדו השנה. נתוני משרד החינוך חושפים את התוכניות החינוכיות החיצוניות שנכנסו אל בתי הספר בשנת הלימודים האחרונה.

רבות דובר על תכנית הגפ"ן (גמישות פדגוגית ניהולית) במערכת החינוך, הכלי שההורים צריכים להכיר ובאמצעותו נכנסים אל בית הספר תכניות חינוכיות שונות.

תכניות למניעת חרם (אילוסטרציה), צילום: .

במסגרת הגפ"ן, כל מנהל בית ספר מקבל תקציב ורוכש איתו שירותים ממפעילים חיצוניים - זה יכול להיות תכניות לחיזוק אנגלית, שפה, יהדות, העשרה בספורט, אילוף כלבים לאתגרים רגשיים, גיבוש לצוות המורים ועוד.

במסגרת הגפ"ן מתחרים בקרב ייצרי זה בזה על תקציב בתי הספר ספקים חיצוניים של תכניות שונות. כזכור, אחד מהמאבקים הגדולים הוא של ח"כ אבי מעוז שרוצה למנוע מתכניות ליברליות ובנושא להט"ב להיכנס אל בתי הספר כאשר מדובר על מאבק של תכנים ואג'נדה.

לימודי העשרה במתמטיקה. לא במקום הראשון, צילום: ללא קרדיט

מאז יציאת התכנית לפועל, משרד החינוך לא פרסם את המידע אודות התכניות החיצוניות שנכנסות לבתי הספר דרך מאגר גפ"ן, אך לאחרונה הורה בית המשפט לפרסם את המידע.

בעקבות החלטת בית המשפט, העלה משרחד החינוך אתר שבו אפשר לראות את התכניות על פי היקפים שונים, מגזרים וכדומה. באתר האינטרנט של המשרד מופיעים הנתונים העדכניים לשנת תשפ"ד, אך הנתונים אודות שנת הלימודים האחרונה, תשפ"ה מתפרסים כאן, והם מראים כי מנהלים השקיעו בתכנית למניעת אלימות, חרם ובריונות ובתכנית לשילוב משחק ותנועה בלמידה ואחריהן תכניות ללימוד מתמטיקה.

שר החינוך, יואב קיש, צילום: יוסי זליגר

מדובר בתוכניות חינוכיות העומדות לבחירת המנהלים, מתוך כ-30 אלף תכניות המצויות במאגר. הבחירה בתוכניות חושפת את סדר העדיפויות של מנהלי בתי הספר ואת הצרכים של תלמידי מערכת החינוך.

במקום הראשון, כאמור, נמצאת תכנית למניעת אלימות, חרם ובריונות - שכוללת סדנאות בתחום מניעת אלימות, חרם, שיימינג ושליטה בכעסים. 793 מנהלים (18.4% ממנהלי בתי הספר) בחרו בה. במקום השני נמצאת תכנית לשילוב משחק ותנועה בלמידה (גן עד ט') ומשלבת משחק ותנועה בתהליך הלמידה, באמצעות משקפי מציאות מדומה, רצפה אינטראקטיבית ועוד. 750 מנהלים בחרו בה. במקום השלישי והרביעי נמצאות שתי תכניות ללימוד מתמטיקה - אחת עבור היסודי והשנייה עבור התיכונים.

במקום החמישי נמצאת תכנית להפחתת האלימות בבתי הספר הכוללת מפגשים שמטרתם לשקף את המצב החברתי בכיתה ולקיים בכיתה שיח חברתי-רגשי עמוק ובמקום השישי תכנית ללימוד אנגלית לתלמידים בכיתות ג'-ו' באמצעות אפליקציה להרחבת אוצר המילים של התלמידים.

תכניות נוספות שזכו לביקוש רב הן תכנית חינוכית ללימוד השואה שפותחה בידי יד ושם ותכנית ללימוד פיזיקה לתלמידי כיתות ז'-יב'. עוד בתוכניות המבוקשות תכניות ללימוד מתמטיקה, אנגלית ועברית

לדברי שר החינוך, יואב קיש: "מודל הגפ"ן מאפשר לכל בית ספר לבחור את הדרך החינוכית שמתאימה לו באמת. למעלה מאלף מנהלים בחרו השנה להשקיע בתכניות ערכיות למניעת חרמות ואלימות - לא רק לדבר על ערכים, אלא לעמוד מאחוריהם עם תקציבים. הבחירה הזו מצטרפת למהלך רחב שמוביל משרד החינוך, להעמדת מענים מערכתיים שמחזקים את החוסן החברתי של התלמידים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר