מועד ב' של בחינת הבגרות באנגלית, אחת הבחינות המאתגרות עבור התלמידים, צפויה להתקיים ביום חמישי הבא. עשרות אלפי תלמידים ייגשו על מנת לשפר את הציון שלהם, וכך גם נבחנים אקסטרניים.
אחד החלקים הקשים יותר עבור התלמידים הוא מבחן שפה דבורה, שבו הם אמורים לשוחח באנגלית עם דמות וירטואלית שמקליטה אותם ונותנת להם ציון.
כדי לתרגל, ועל מנת להתמודד עם הלחץ, הושק בימים האחרונים כלי בינה מלאכותית חינמי שתפקידו להכין את הנבחנים לחלק של הבחינה הדבורה. מדובר במעין "מורה אישי", אווטאראים במראה אנושי, המדמים שיחה אמיתית בהתאם למבנה הבחינה. המערכת מעניקה לתלמידים משוב מיידי, הכוונה אישית לשיפור, ואף הערכה משוערת של הציון.
מדובר על פיילוט ראשון מסוגו בארץ, אשר פותח ע"י מט"ח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית ו־eSelf חברת סטארט אפ לפיתוח סוכני AI. התלמידים שיירשמו לעמוד הייעודי יקבלו גישה חופשית ובחינם להכנה לבגרות באמצעות אווטאר. הכלי פותח והותאם לתוכנית הלימודים הישראלית, זאת לאחר בדיקות בבתי ספר עם מורים ותלמידים. בעתיד תשווק הבינה המלאכותית ככלי ללמידה שישמש לצמצום הפערים ולקידום שוויון הזדמנויות במערכת החינוך.
אין ספק שהכלי הוא הפתעה חיובית. בבדיקה שערכנו, המורה הווירטואלית הציעה (באנגלית) שני נושאים לבחירה, והסבירה איך צריכה להיות מורכבת התשובה. תלמיד יכול להקליט את התשובה, להתחרט, למחוק ולשלוח את ההקלטה רק אחרי שהוא שלם איתה. לאחר ששלחנו את התשובה הגיע המשוב המפורט. הוא עסק גם בהיקף התשובה, שימוש באוצר מילים, דקדוק, מבנה התשובה ועוד. בנוסף הוא נתן הערכה של מה יהיה הציון עבור התשובה והציע המלצות לשיפור ולשימור.
לדברי ד"ר אלן בקר, חוקר AI, מנכ"ל ומייסד-שותף של eSelf: "הבינה המלאכותית מוכיחה שאפשר להוביל מהלכים מיטיבים בנושאים שונים. כמו במקרה הזה, צמצום פערים על ידי מתן אפשרות לתלמידים שלא יכולים לממן מורה פרטי לקראת הבגרות. מדובר בכלי מדיד שנוכל לראות באמצעותו את הליך הלמידה של התלמיד וללמוד מכך המון". צחי לנגר, סמנכ"ל שיווק ומוצר במטח: "מדובר בציון דרך משמעותי בתחום השימוש בבינה מלאכותית בחינוך – אנו בתחילתו של עידן שישנה את אופן הלמידה והתרגול של התלמידים".

