בפאנל על אתגרים של הנוער בתחום החינוך במשדר מיוחד של "ישראל היום" באילת, כתבת המשפט של "ישראל היום", אלינור שירקני-קופמן, קיימה הבוקר (רביעי) ראיון עם מירי קופיטו, מ"מ ראש מנהל שח"ק בעיריית אילת, מתן הפנר, מנהל תיכון ברנקו וייס וסא"ל במילואים דבורה בכר, יזמית חינוכית.
אילת 2030 - כיתה על קו החוף - חינוך באילת - תמונת מצב // משה בן שמחון
מירי קופיטו, מנהלת אגף החינוך בעיריית אילת, התחילה לספר על השינו בעיר בתחום החינוך. "גדלתי, התחנכתי, גדלתי כאן בית. המון השתנה כאן. עם כל הטוב והלוקאלי שהיה בילדותי, אילת השתנתה לטובה. יש לנו 12,480 תלמידים בחינוך. יש לנו 58 בתי ילדים, 13 בתי ספר יסודיים, בית ספר לחינוך מיוחד, אולפנה, רשת מתנ"סים וכו'. שלל אפשרויות ומגוון הזדמנויות לילדי אילת בקשת רחבה של תחומים. לפני כמה ימים זכינו בפרס החינוך הארצי של משרד החינוך. פרס יוקרתי מאוד, מאוד מכובד, שמכיר ומוכיר את העשייה החינוכית האיכותית של אנשי העיר אצלנו בעיר".
קופיטו סיפרה: "אנחנו הפריפרייה של הפריפרייה. אנחנו לא עיר, אנחנו 'מדינת אילת'. אנחנו מגדירים את כל האתגרים - והופכים אותם להזדמנויות. זכינו בפרס החינוך גם על אשכול של למידה והישגים ואפילו יותר חשוב - חינוך אקלים מיטבי. יש לנו יותר מ-84% של זכאות לבגרות. אנחנו באפס אחוזים בטוהר הבחינות. יש לנו מעל 90% גיוס לצה"ל ומעל 56% ליחידות עילית ולוחמה. זה נשמע קל, אבל זה משמעותי מאוד. מדובר בשורה של מהלכים כדי להביא את הילדים לאחוזים גבוהים כאלה. זה לא עניין של מה בכך".
"יש לנו תפיסה חינוכית מאוד מרגשת. אנחנו לא מוותרים על אף תלמיד ולאף תלמיד. אנחנו גוזרים מזה פעולות מאוד ברורות. מכריזים על מנגנוני עבודה. אצלנו מנגנון העבודה היא אבן יסוד מרכזית. אנחנו עוטפים את הילד במעטפת פורמלית ובלתי-פורמלית. אנחנו דואגים לסדר יום חינוכי שמאפשר לו להתמקד בחוזקות שלו ובתרבות הפנאי".
קופיטו הודתה כי לא פשוט לגייס מורים. "אנחנו יוצאים בקמפיין בכל שנה, יש סל תמריצים מאוד יפה וכשהם מגיעים לכאן, אנחנו דואגים לקלוט אותם וללוות אותם. לא פשוט לעבור לעיר כל כך רחוקה ומבודדת. אנחנו מנסים לגרום להם להרגיש בבית. גם מבחינה חברתית וגם מבחינה מקצועית. קהילת החינוך באילת היא קהילה איכותית, מקצועית, מחבקת, שרק עם קהילה כזאת אפשר לנצח ולהביא להצלחות כל כך יפות במגוון רחב של תחומים".
מתן הפנר, מנהל בבית ספר להזדמנות שנייה ברנקו וייס, סיפר: "אצלנו נקלטים ילדים משלושת התיכונים בעיר. אנחנו מאוד גאים בהטרוגניות שלנו. מגיעים אלינו ילדים ממגוון רחב של סיבות. רואים את תחושת חוסר המסוגלות ואת קשיי הלמידה ואנחנו שמים את זה במרכז. אנחנו שמים רף נורמטיבי - תעודת בגרות, ודרכו אנחנו לומדים. לומדים להצליח, להתאכזב אפילו. אנחנו עם התלמידים בדרך מאוד לא פשוטה אבל אנחנו מחוייבים לילדים. אומרים הרבה על מורים וצוות חינוכי וצריך לראות עד כמה הצוות החינוכי מוכן וזמין 24/7".
"אנחנו מאמינים בגישה פרטנית והוליסטית. כל תלמיד צריך מעטפת ייחודית. מצד שני, אנחנו לא מסתפקים בלמידה בלבד. אנחנו מסתכלים לתוך הנפש של הילד ורוצים להביא את כל תחומי החיים לתוך בית הספר. מעטפת שלמה. הכל. את כל מה שאפשר כדי שבית הספר יהיה במרכז. הבסיס לעבודה שלנו הוא אישי. תלמיד שהצלחנו לייצר איתו קשר אישי והצלחנו לבנות אצלנו שייכות לבית הספר יוכל לעמוד בכל האתגרים. אנחנו רואים את התוצאות".
עוד אמר הפנר כי חשוב שיהיה בית ספר כזה: "אילת היא מדינה. אנחנו צריכים ללמוד לייצר לעצמנו פתרונות לכל האתגרים. תלמיד בשפלה או במרכז, יכול לנסוע חצי שעה ולמצוא מסגרת מתאימה. אצלנו אנחנו חייבים את כל הפתרונות. הרבה תלמידים מגיעים אלינו מהערבה הדרומית. ויש פה קהילה. הסיפור הוא עבודה משותפת בכל נושא. וזה הכוח של המקום".
על השינויים של העיר אמר הפנר: "לא הייתי באילת עשור אחרי השירות הצבאי שלי. זכינו, אני ואשתי, ואני גאה להגיד שהילדים שלי הם ילידי יוספטל. הילדים שלי במסגרות החינוך בעיר. ובשום מקום אחר לא הייתי יכול לעשות גם תפקיד כל כך משמעותי וגם לגדל את הילדים שלי. יש פה יתרונות של הכל מהכל".
סא"ל במיל' דבורה בכר: "אני גדלתי בבאר שבע, שהיא במובנים רבים, פריפרייה. אני זכיתי לעשות קריירה ארוכה בעולם הביטחוני ולפני ארבע שנים, יחד עם בן הזוג שלי, החלטנו להגיע לכאן. עזבנו את הרצליה בשביל אילת. אנחנו החלטנו להקים את מגמת ביטחון ומודיעין במסלול איראן. יש לנו תלמידים משלושת המקיפים. הילדים לא צריכים להיות מאוד מיוחדים. אנחנו מלמדים אותם פרסית קרוא וכתוב. אנחנו לא מחפשים רקע. ההפך. הם מגיעים לרמה שבסוף כיתה י' הם קוראים טקסט בפרסית. לתוך זה מתיכים מיומנויות של עבודה עם דאטה. לעשות להם סינטזה ואנליזה, פיץ', עמידה מול קהל. יש לנו 75 תלמידים בני העיר. זאת גאווה גדולה. לפני פחות משבוע סיימנו מחזור שני. 13 מהם התקבלו לאמ"ן לתפקידים הכי ליבתיים שאפשר לתאר. מדובר במקפצה מטורפת".
עוד אמרה סא"ל בכר כי "אנשים רוצים להשתחרר מ-8200. התלמידים שלנו לא פחות טובים. אנחנו עושים פה דברים שקשה לעשות בערים אחרות. אף אחד לא עושה לתלמידים שלנו הנחות. הם צריכים לצלוח את כל התהליך. אנחנו מלווים אותם, שמים דגש, ועיריית אילת מבינה למה זה חשוב ומשקיעה בזה. אני עובדת עם עוד רשויות וקשה להשוות את שני הדברים. צריך לומר - אנחנו מדברים הרבה על נתונים. אני חיה כאן. אני רואה מה קורה".
מירי קופיטו הוסיפה: "אני מאמינה שנמשיך להתפתח. יהיו עוד בתי ספר, בית ספר למחוננים, עוד בית ספר לחינוך מיוחד. והקהילה שלנו, קהילת החינוך, תמשיך להיות מצויינת ותמשיך לעלות בחמש השנים הבאות עוד קומות. אנחנו נתפתח בכל העולמות. הבינה המלאכותית היא הדבר הבא, אבל נמשיך להדגיש את בינת הלב".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו