הבינה המלאכותית משנה את חיינו, היא משנה גם את האקדמיה במגוון דרכים ובחלק מהמוסדות כבר מאפשרים לקחת קורסים שמנוהלים על ידי בינה מלאכותית. כעת כלי חדש שנכנס לשימוש ברבים מהמוסדות האקדמיים נותן לפתרון למטלות שסטודנטים פחות אוהבים – חיפוש וסיכום של מאמרים אקדמיים, ספרים ומקורות מידע.
שר החינוך יואב קיש מציג את תוכנית הכנסת הבינה המלאכותית למערכת החינוך // שמואל בוכריס
לכלי החדש קוראים "פסיק", מבית "עברית", למעשה הוא צ'אט שאפשר לבקש ממנו לאתר מאמרי או ספרים בנושא מסוים שבו כותבים עבודות סמינר, פרזנטציה וכדומה. הכלי נותן מקורות מידע אקדמיים מדויקים, מפנה אל החלק במאמר או בספר שרלוונטיים לנושא העבודה. ולא רק זה – בפקודה אחת אפשר לבקש ממנו לסכם את החלקים האלה או עמודים מסוימים בספר של מאות עמודים כך שניתן לעשות בהם שימוש.
הסטודנטים שמשתמשים בכלי לא "צריכים להסתתר", שכן האוניברסיטאות ומוסדות אקדמיים רבים בישראל ובעולם רכשו את השירות ונותנים אותו לסטודנטים בחינם. המערכת, הפועלת כיום ב99% מהמוסדות אקדמיים בישראל ובמספר אוניברסיטאות עלית בארה"ב. המטרה הבאה של היוצרים היא להעתיק אותו לשימוש גם במערכת החינוך הבית ספרית.
מאחורי הפלטפורמה עומדים שני צעירים, ניצן גאלדור ואבישי שטכלברג, הם הכירו בישיבת הסדר לפני 13 שנים ואף אחד מהם לא למד מדעי המחשב. "המערכת מאפשרת חיפוש חכם ומדויק שמספק תשובות מבוססות מחקר לכל שאלה, כולל הפניות למקורות הרלוונטיים והנגשתם בתוך מספר שניות למשתמש" אומר ניצן גאלדור (33), ממייסדי פסיק. כששואלים אותו לגבי כלים אחרים של בינה מלאכותית הוא אומר "המידע שקיים היום בגוגל ובכלים אחרים, לא אמין מספיק לעולם האקדמי. אנחנו משתמשים מידע אמין בעל מקורות אקדמיים. בכלי יש כיום כ- 8,000 ספרים שבהם מאמרים אקדמיים או מקורות אקדמאיים כל מה ששמיש לעבודות מחקר. כל האוניברסיטאות בארץ למעט הטכניון נתנו לנו גישה לחומרים שלהם ויש לנו שיתוף פעולה עם מוציאים לאור בכל נושא שקיים כמו היסטוריה, ספרות, יהדות, פמיניזם, תקשורת ועוד".
לדבריו: "היתרון הוא לא רק בזה שיש את החומר, המידע, אלא שאתה יכול לדלות את הדברים המאוד ספציפיים מכל מאמר. אפשר לבקש מ- 'פסיק' לסכם ספר. למשל, אפשר לשאול את הכלי על אופן הייצוג של קבוצות שונות בתקשורת והוא יראה את כל מקורות המידע. אם זה ספר של מאות עמודים הוא יסכם אותו. זה כמו להגיע לספרייה שיש בה כמות אדירה של ספרים ומאמרים ולדבר איתם. זה לא כמו "החיפוש של פעם", המאגרים שיש בספריה, אתה לא תקבל מקורות שהן לא רלוונטיים, זה מידע מאוד איכותי. במקביל, אתה יכול להכיר את התאוריה מהקורס אבל כשצריך להוכיח אותה בעבודה אתה תצטרך מקור אקדמי. אתה יכול לכתוב לצ'אט - "תן לי דוגמא לתאוריה של..." והוא יפנה אותך למקורות. אנחנו לא לועסים לסטודנטים את כל החומר, אבל כן מקלים עליהם וחוסכים הרבה מאוד זמן.
כיום יש כ- 250 אלף סטודנטים עם גישה לפסיק לאחר שהאוניברסיטאות רכשו את השימוש בו. עם זאת, יש שינוי בין היקף המידע שפתוח בפני כל סטודנט. חלק מהסטודנטים מקבלים גישה רק למאגרים של המוסד בו הם לומדים וניתן גם לרכוש גישה למאגרי מידע נוספים – הכל לפי החלטת המוסדות. החל מחודש יוני הקרוב יהיה אפשר לעשות אליו גם מנוי פרטי כמו לכלי בינה המלאכותית.
מורים רבים שהכירו את הכלי במסגרת אקדמית הביאו אותו לבתי הספר, הצורך שנולד מהשטח גרם לשני המפתחים ניצן ואבישי לסמן את מערכת החינוך ביעד הבא. הם מאמינים שבתוך מספר חודשים, "פסיק" תוטמע במערכת החינוך הישראלית. לדברי ניצן: "אנחנו היינו ממוקדים באקדמיה וזה פשוט קרה מהשטח, בתי ספר באו ואמרו – אנחנו רוצים את זה. הם משתמשים בזה למקצועות לימוד כמו אזרחות, היסטוריה להעשיר ולעבות את מערכי השיעור. בעיני זה אחד הכלים הכי הכרחיים שיש, ממש כמו אינטרנט. המטרה היא להנגיש את זה לטלפון לכל תלמיד וכל מורה וזה מאוד משמעותי, בטח בעולם של פייק ניוז"
להרשמה ולהתנסות של 14 יום ללא עלות לחצו כאן >>
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו