פורסמו שני זוכים נוספים לפרס ישראל: גבורה אזרחית לד״ר חן קוגל, ערבות ההדדית לד"ר כוכב אלקיים-לוי

אלקיים-לוי היא ממחברות דו"ח 'הזוועות' • הפרס יוענק לה על פועלה להעלאת המודעות לאלימות מגדרית ונפשעת של מחבלי חמאס כלפי נשים באירועי 7 באוקטובר • ד"ר חן קוגל, מנהל המכון הלאומי לרפואה משפטית, הגיב לזכייתו: "הפרס מיועד לכל צוות המכון, שעובדים לילות כימים כדי לתת זכר לכל אותם האנשים שנרצחו ונטבחו באכזריות, ולהעניק מזור למשפחותיהם"

פרס ישראל יוענק לד"ר כוכב אלקיים-לוי ולד״ר חן קוגל. צילום: מרטין חמי/גדעון מרקוביץ'

שר החינוך יואב קיש הכריז היום (רביעי), כי פרס ישראל בתחום הערבות ההדדית, יוענק השנה לד"ר כוכב אלקיים-לוי. היא מקבלת הכרה על פועלה להעלאת המודעות לאלימות מגדרית ונפשעת של מחבלי חמאס כלפי נשים באירועי 7 באוקטובר.

בנוסף, פרס ישראל לגבורה אזרחית יוענק למנהל המכון הלאומי לרפואה משפטית במשרד הבריאות, ד״ר חן קוגל. "מאז שבעה באוקטובר, ד"ר קוגל ועובדי המכון הזיזו את חייהם האישיים היצדה ועבדו מסביב לשעון כדי להשלים את משימת הקודש ולתת שם ופנים למאות מנוחים ואלפי דגימות שהגיעו מן תופת", אמר שר הבריאות. 

האישה שמאחורי דו"ח הזוועות בדיון במועצת הביטחון של האו"ם: "יש לנו בסיס להאמין שהמעשים מתבצעים גם עכשיו נגד החטופים" // אתר האומות המאוחדות

קידמה הכרה בזירה הבינלאומית

ד"ר אלקיים-לוי הינה ראשת מכון דבורה, עו"ד ומרצה במחלקה ליחסים בין לאומיים באוניברסיטה העברית, וממחברות דו"ח 'הזוועות' שחשף בפני העולם את העדויות על פשעי המין המחרידים שביצעו מחבלי חמאס בשבעה באוקטובר.

מחויבותה ומסירותה הביאו אותה לפעול בזירה הארצית והבינלאומית ולהקים כוח משימה שכותרתו "חיימ"ל פשעי מגדר", ובהמשך רתמה את הנציבות האזרחית לטיפול בעניין. כחלק מפועלה בנושא זה, גייסה משפטניות רבות לנציבות האזרחית לפעול לצידה ולקדם הכרה בזירה הבינלאומית בכך שמעשי חמאס כלפי נשים וילדים חוסים תחת ההגדרה של פשעים נגד האנושות.

הפגנה נגד מטה האו"ם במחאה על שתיקת ארגון הנשים שלו, צילום: עומר קפלן ודנה גולן, באדיבות בונות אלטרנטיבה

שר החינוך יואב קיש: "פועלה של ד"ר אלקיים-לוי בזירה הבין לאומית לחשיפת מעשי הזוועות של החמאס הוא נדבך חשוב ביותר במאבק ההסברתי על צדקת דרכינו ומלחמת החרמה אותה אנו מנהלים כנגד מרצחי החמאס. ד"ר אלקיים-לוי ברכות על הזכייה, עם ישראל מוקיר את פועלך ומודה לך!".

"דוגמא ומופת לדרך שבה אמור לנהוג שליח ציבור"

ד"ר חן קוגל, מנהל המכון הלאומי לרפואה משפטית, הגיב להודעה כי זכה בפרס ישראל, ואמר: "אני מודה מאוד לוועדת פרס ישראל שהחליטה להעניק לי את הפרס בתחום גבורה אזרחית. זה מרגש אותי וזה כבוד גדול עבורי. אולם, הפרס הזה אינו מיועד לי אישית, אלא לכל צוות המכון הלאומי, שעובדים איתי לילות כימים כדי לתת זכר לכל אותם האנשים שמתו, נרצחו ונטבחו באכזריות ולתת מזור למשפחותיהם, בין אם בשגרה היומיומית של מדינת ישראל ובין אם באירועים לאומיים שונים וכואבים".

ד"ר חן קוגל, ראש המכון לרפואה משפטית, צילום: דודי ועקנין

הוא המשיך, וסיפר: "הפרס הזה ניתן על גבורה אזרחית, אך בימים אלו איני מסוגל להכניס עצמי תחת כותרת זו, שכן בחודשים האחרונים נתקלתי בגיבורים של ממש. באנשים שחירפו נפשם כדי להציל אחרים בעודם מוותרים על חייהם. באזרחים שנלחמו בגבורה על היותם ישראלים ויהודים, תושבי האדמה הזו".

"צוות המכון הלאומי עובד בחודשים אלו ללא הפסקה, בכבוד ובענווה, כדי לאפשר מעט מזור למשפחות הנרצחים. אני מודה לכל הצוות שלוקחים חלק בתפקיד החשוב שממלא המכון במדינה, כשותף מרכזי בהליכי רפואה ומשפט לטובת עשיית הצדק וגילוי האמת.
בימים אלו אני מוצא לנכון להשתתף בצערן העמוק של כל המשפחות שאיבדו את יקיריהם".

"לפני כחודש הנחנו אבן פינה לבניין חדש עבור המכון לרפואה משפטית, בפעם הראשונה מאז קום המדינה. בניין המכון הוא תנאי הכרחי לעבודה רפואית משפטית ראויה המכבדת את תוצריה ואת כל הבאים בשערי המכון – העובדים, המשפחות והמנוחים. המכון לרפואה משפטית הוא מוקד של מצוינות ושל עבודה מסורה ומלאת השראה, וימשיך להיות מוקד ידע ומקור משיכה לרופאים ומומחים".

זיהוי גופות במכון לרפואה משפטית אחרי 7 באוקטובר, צילום: גדעון מרקוביץ'

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות: "אני גאה מאוד שעבודתו של המכון הלאומי לרפואה משפטית זוכה להכרה זו. החל מאותו בוקר נורא, הצוותים במכון עבדו לילות כימים תוך הקרבה אישית ומסירות נפש גדולה על מנת לתת ודאות למשפחות הנרצחים. השנה האחרונה הדגישה בפני הציבור את העבודה המסורה של המכון בעצימות גבוהה במיוחד במלחמה, ואולם מסירותם של הצוותים הייתה תמיד, לאורך שנים רבות, באירועים נקודתיים ורחבים כאחד".

לדבריו: "לא ניתן להתעלם מכך כי לצד גילוי המסירות המקצועית, המכון לרפואה משפטית נמצא במשבר מתמשך המתבטא במחסור בכח אדם ובתשתיות לא מתאימות. בשנה האחרונה התחלנו במשרד הבריאות בתהליכים להרחבת המכון הלאומי ולחיזוקו. הנחנו אבן פינה למכון חדש, איכותי וראוי".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (ארכיון), צילום: דוד ועקנין

"כעת, יחד עם משרד האוצר וההסתדרות הרפואית, עלינו לפעול לשיפור תנאי השכר של רופאי ועובדי המכון במטרה להרחיב את מעגל העובדים ולתגמל כראוי את פועלם. אנו נחושים להמשיך בכך על מנת להבטיח את קיומו של דור רופאים מצוין במכון כמו הדור הנוכחי ולהמשיך לתת מענה לצרכי מדינת ישראל, הן בשגרה והן בחירום".

"אני מודה מעומק ליבי לצוות המכון הלאומי לרפואה משפטית ולעומד בראשו ד"ר חן קוגל, על עבודתם המסורה שמתבצעת בימים כשגרה מאחורי הקלעים. הם כולם דוגמא ומופת לשירות ציבורי מסור ולמערכת בריאות הנמצאת תמיד לצד האנשים ברגעי האמת".

אוריאל בוסו, שר הבריאות, בירך את קוגל: "מאז שבעה באוקטובר, ד"ר קוגל ועובדי המכון לרפואה המשפטית הזיזו את חייהם האישיים הצדה ועבדו מסביב לשעון כדי להשלים את משימת הקודש ולתת שם ופנים למאות מנוחים ואלפי דגימות שהגיעו מן תופת. הם עמדו במשימה הקשה בגבורה והקריבו מעצמם עבור הזולת. זוהי רוח המפקד".

"מברך על זכייתו של ד"ר חן קוגל בפרס ישראל". אוריאל בוסו (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

"ד"ר קוגל מנהיג את המכון לרפואה משפטית כבר 11 שנים ברגישות, ענייניות וצניעות. תמיד מוודא שהעבודה תתבצע במקצועיות מוחלטת וללא פניות. ד"ר קוגל הוא דוגמא ומופת לדרך שבה אמור לנהוג שליח ציבור מסור ואכפתי ואין ראוי ממנו לזכות בפרס ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר