איל ולדמן פרץ בבכי והאשים: "השר קיש לא פעל על דעת עצמו אלא על פי הוראות מגבוה"

היזם בדיון בוועדה בכנסת: "טענת שר החינוך - המצאה שנועדה להסתיר את האמת מהציבור" • ולדמן ביקש מהיועמ"שית לפתוח בחקירה נגד קיש ונתניהו בעניין מניעיהם • עוד טען: "המיליארדר שלומי פוגל, המקורב לרה"מ, הפעיל לחצים מאחורי הקלעים" • מטעמו של פוגל נמסר בתגובה: "לפוגל אין כל קשר להחלטה - ולדמן בהחלט ראוי לקבל את הפרס"

היזם איל ולדמן: "החלטה לבטל את כלל הפרסים נבעה מכך שהוועדה עמדה להמליץ עלי כזוכה" // ערוץ הכנסת

ועדת המדע התכנסה היום (ראשון) לדיון על פרס ישראל זאת לאחר ששר החינוך החליט שלא יוענקו פרסים בשל המלחמה למעט בסוגיית הערבות ההדדית. בוועדה תקפו את השר על כך שהחלטתו לבטל את כל הקטוגריות נבעה מכך שמי שזכה בתחום היזמות הוא איש העסקים איל ולדמן שנחשב מתנגד חריף של הממשלה.

היזם איל ולדמן, צילום: אורן בן חקון

איש העסקים והיזם טען שהאיש שפעל למניעת ההמלצה עליו לקבל את פרס ישראל הוא המיליארדר שלומי פוגל, המקורב מאוד לראש הממשלה נתניהו.

"המיליארדר פוגל פעל שלא אקבל את פרס"

בדיון בוועדת המדע בכנסת על אודות הנושא, טען ולדמן שפוגל הפעיל לחצים כבדים על חברי הוועדה כדי שימליצו על מועמדת אחרת, אך משחבריה עמדו בלחצים אלו, שר החינוך קיש החליט לבטל כליל את חלוקת הפרס בתחומים שאינם גבורה וערבות הדדית.

לדברי ולדמן, מעומדותו לקבל את פרס ישראל "לא נשאה חן בעיני השר קיש ומקורבי ראש הממשלה, ואולי ראש הממשלה עצמו", שכן הוא מתנגד לנתניהו ולרפורמה המשפטית.

ולדמן ביקש מהיועמ"שית לפתוח בחקירה נגד שר החינוך קיש וראש הממשלה נתניהו בעניין המניעים לבטל את קבלת הפרס.

היזם איל ולדמן, צילום: אורן בן חקון

ולדמן נשנק בבכי בדיון: "הטענה כי לא מחלקים פרסים בשעת מלחמה, לא רק שהיא טענה מומצאת, אלא שהיא גם טענה מגוחכת. דווקא בזמן מלחמה יש לחזק את התחומים האזרחיים, את היזמות, את המדע ואת התרבות. משפחות מקריבות את היקר להן מכל וטובי בנינו מאבדים את חייהם כדי להגן ולשמור על החברה האזרחית".

"מדינה שהתרבות, המדע והיזמות מבוטלים במחי יד חדלה להיות מדינה דמוקרטית. דווקא בשעות נוראיות אלו יש לחזק את החברה האזרחית. לצערי, הממשלה הנוכחית חותרת ללא הרף מתחת ליסודות החברה והדמוקרטיה", הוסיף.

"⁠אם הייתה אמת בטענת השר הרי שניתן היה לצפות לביטול כל טקסי יום העצמאות אבל זה לא קורה. אדרבא, אני לומד מכלי התקשורת כי קיימת כוונה לערוך ברוב טקס את טקס המשואות ולהביא אליו את מיטב אמני ישראל. גם את חידון התנ"ך אין כוונה לבטל. מה ההבדל בין טקסים אלו לטקס פרס ישראל? ההבדל הוא - איל וולדמן".

החלטה לא עניינית

חברת הכנסת אורית פרקש-הכהן התקוממה בדיון ואמרה: "למה בזמן מלחמה אפשר להשאיר עשרה מיליארד שקלים כספים קואליציוניים אבל לתת פרסי ישראל זה לא מתאים? בגלל שאיל ולדמן לא מתאים לשר החינוך?"

השר יואב קיש, צילום: אורן בן חקון

פרקש-כהן הוסיפה: "אני מתביישת. דיברתי עם שר החינוך. אמרתי לו 'מה אתה עושה?' תנו לי לחסוך לכם. זה לא ישנה את החלטתו, כי אין פה החלטה עניינית".

ח"כ מירב כהן בדיון על סערת ביטול פרס ישראל: "זה מרגיש כמו הפסגה של התחתית, עצם העובדה ששר החינוך לא נמצא כאן היום זה אומר שלא אכפת לו בכלל. התחושה הכי חזקה שלי מהאירוע זה שאנחנו חייבים להשתקם, אנחנו נגיע, נחליף את השלטון ונזכור איך אנחנו הרגשנו ברגע הזה ושעלינו להתנהג אחרת, צריך ממשלה שדואגת לכולם, שאנשים שחושבים אחרת יקבלו מקום. אסור להשתמש בכוח לרעה".

מטעמו של שלומי פוגל נמסר בתגובה: "איל ולדמן הינו אחד מבכירי ההייטק בישראל ובהחלט ראוי לקבל את פרס ישראל. לפוגל אין כל קשר להחלטה על ביטול הפרס".

נזכיר כי בשבוע שעבר פורסם שהסיבה האמיתית לביטול הענקת הפרס היא מניע פוליטי. לפי הפרסום, שר החינוך יואב קיש הודיע על החלטה לפיה פרס ישראל יוענק השנה אך ורק בקטגוריית "תקומה: גבורה אזרחית וערבות הדדית", בעקבות המלחמה.

בתגובה שמסר השר לאחר הפרסום, הבהיר: "לעניין הפייק ניוז: ההחלטה לדחיית פרס ישראל נבעה אך ורק מהמצב המלחמתי. לצערי, שוב אנחנו פוגשים בעיתונאים שלא נותנים לעובדות להרוס להם סיפור קונספירציה בדיוני". 

ולדמן, יזם הייטק שתרם רבות לפיתוח הענף בישראל, היה לאורך השנה הקודמת פעיל בולט במחאה נגד הממשלה. ב-7 באוקטובר הוא שכל את בתו דניאל בת ה-24 שנרצחה במסיבת הנובה יחד בן זוגה נעם שי. ולדמן ייסד את חברת מלאנוקס שנמכרה בזמנו ביותר משבעה מיליארד דולרים לאנבידיה. כיום, ולדמן מתפקד כיו"ר וולדו הולדינגס, חברת השקעות פרטית שבבעלותו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר