"מפלצות אדם, יורשיהם של היטלר, אייכמן וגבלס": משפחות החטופים בדרך להגיש תלונה נגד חמאס בהאג

אל בית הדין בהאג יגיעו רז בן עמי, שורדת שבי ואשתו של אוהד שעדיין מוחזק בידי חמאס וכן מירב טל, שורדת שבי ובת זוגו של יאיר יעקב - ששני בניו אור ויגיל שוחררו בעסקאות • את התלונה יגישו עשרות עורכי הדין מהארץ ומהעולם • אחת המטרות של הגשת התלונה כוללות הוצאת צווי מעצר נגד מנהיגי ארגון הטרור

"אם לא נעצור זאת, מחר זה יהיה תורו של העולם כולו": משפחות החטופים במסיבת עיתונאים לפני המראתם להאג // צילום: נועם (דבול) דביר

חטופות ששרדו את השבי ומשפחות החטופים יוצאים הבוקר (רביעי) להאג שבהולנד זאת על מנת להגיש תלונה נגד ראשי חמאס בבית הדין הפלילי הבינלאומי בעיר (ICC). כמאה נציגי משפחות החטופים ובהם גם שורדי השבי ששוחררו עולות הבוקר על מטוס בכדי להגיש את התביעה באופן אישי. הטיסה של אלעל היא טיסה ly131 - כמו מספר הימים בשבי.

תלונת המשפחות שתוגש בהאג כוללת אישומים כגון: רצח עם, חטיפת בני אדם, פשעי אלימות מינית, עינויים ואישומים נוספים. במטה המשפחות מציינים כי הם מצפים שבסיום ההליך יוצאו צווי מעצר נגד מנהיגי חמאס בגין פשעיהם.

הדוברים שנואמים הבוקר בהצהרה לתקשורת הינם עופרי ביבס - אחותו של ירדן ביבס. שירי, אשתו של ירדן וילדיו כפיר ואריאל נחטפו גם הם מביתם בניר עוז לשבי חמאס דאעש; ענבר גולדשטיין - דודתם של אגם, גל וטל גולדשטיין אלמוג ששוחררו משבי חמאס יחד עם אמם חן. אחיה נדב ואחייניתה ים נרצחו בביתם בכפר עזה ב-7 באוקטובר; הדר דניאל ורומי כהן - האחיות התאומות של עוז דניאל ונמרוד כהן אשר נחטפו יחד מאותו הטנק בשבת השחורה. בין שתי הנערות בנות ה-19 נוצרה חברות חזקה ועמוקה; זיו עבוד - בת הזוג של אליה כהן שנחטף ממסיבת הנובה. זיו נמלטה מהמסיבה והסתתרה במיגונית יחד עם אליה ויחד עם אחיינה ובת זוגתו שנרצחו.

כותבים את ההיסטוריה

ענבר גולדשטיין, דודתם של אגם, גל וטל גולדשטיין אלמוג ששוחררו משבי חמאס יחד עם אמם חן. אחיה נדב ואחייניתה ים נרצחו בביתם בכפר עזה ב-7 באוקטובר, אמרה בהצהרה טרם הטיסה:  ״אני ענבר, בתם של ורדה ודוד גולדשטיין, שהגיעו לקיבוץ עזה לפני 53 שנים ויחד בנו בו בית חם, פתוח ואוהב. הם הביאו לעולם ארבעה ילדים - נדב, נעמה, ניצן, ואני.

ה-7 באוקטובר הוא מכת הבכורות של המשפחה שלי. ההורים שלי איבדו את בנם הבכור, נדב, שנרצח באכזריות יחד עם בתו הבכורה, ים. לשם זכרו של אחי ומתוך תחושת השליחות והמחויבות הלאומית שבחרה בי, וכנראה שגם בכל מי שעומד כאן איתי, אנחנו נוסעים לבית הדין הפלילי בהאג למען יראו וייראו.

"שליחות ומחוייבות לאומית". גולדשטיין, צילום: מטה המשפחות

אנחנו נוסעים לזעוק את זעקתם של אלה שקולם לא נשמע. אנחנו נוסעים כדי להבטיח שאיננו רק צופים בהיסטוריה בעודה קורית, אלא כותבים אותה, הלכה למעשה, בעצמנו ובמילותינו. אנחנו דור השבעה באוקטובר. זו המשימה של כולנו, זו המלחמה של כולנו, זו המדינה של כולנו.

בשמי ובשם בני המשפחות שאיתי, אני מתחייבת לעשות כל שביכולתי כדי להביא צדק ולפעול עבור תקומת המדינה. כולי תקווה שגם העולם ישכיל לעשות זאת למשמע העדויות ויחד נביא לקיצו את הפרק העגום ביותר בהיסטוריה שלנו. הגיע הזמן שייעשה צדק.

מחזירים אותם הביתה. עכשיו. בשם ישראל נעשה ונצליח, אמרה גולדשטיין.

"מחר זה יהיה הסיפור של העולם כולו"

עופרי ביבס, אחותו של ירדן ביבס, גיסתה של שירי ודודתם של כפיר ואריאל שנמצאים בשבי החמאס אמרה בהצהרה: "131 ימים עברו, ובמהלך השבועות הארוכים האלו, ציינו את יום הולדתו הראשון של כפיר הקטן שלנו, יום ההולדת העצוב בעולם. באותה השבת, המחבלים הטרוריסטים שרפו את סבא וסבתא של אריאל וכפיר, הוריה של שירי, מרגיט ויוסי ז"ל, בעודם חיים.

שני ילדים, אחד בגיל ינקות ואחיו הגדול שעוד לא ידע כי קיים רוע בעולם כלל, ושני הוריהם, נמצאים בשבי ארגון טרור שאנשיו רצחו, עינו ואנסו. כבר ארבעה חודשים שאנחנו לא יודעים מה עלה בגורלם של שירי ושני הקטנים.

לגבי אחי ירדן אנחנו יודעים. מידע שאמור להיות מקל, מעורר תקווה, אבל ירדן מוחזק כבר 4 חודשים מתחת לאדמה קרה ורטובה. כלוא בתא קטן, ללא אוויר, ללא מזון, מבלי לראות אור יום. הוא נאלץ להתמודד אל מול הטרור הפסיכולוגי האיום ביותר שמטרתו לשבור לא רק את גופו הדואב, אלא גם את נפשו.

"יום ההולדת הכי עצוב בעולם". מתוך ציון יום הולדת שנה לכפיר ביבס, צילום: גלעד שעבני שופן

היום אנחנו עושים היסטוריה ומגיעים להאג, לבית הדין הפלילי הבינלאומי. זהו שלב חשוב מאוד במאבקנו, כחלק מאזרחי המדינה, וכחלק מאזרחי העולם לזעוק 'לא עוד!'. האנושות כולה חייבת לעמוד איתנה אל מול צבא טרור עולמי שחמאס הוא גדוד אחד הפועל בשליחותו. מפלצות האדם שפגעו בנו ובמשפחותינו, הן יורשיו של היטלר, אייכמן וגבלס, אנשים שהחשבון כבר בא עימם. וכעת הגיע הזמן לעשות זאת שוב.

זה לא רק הסיפור שלנו, אם לא נעצור זאת, מחר יהיה זה הסיפור של העולם כולו", אמרה ביבס.

יצאו לעורר את העולם. משלחת משפחות החטופים להאג, צילום: מטה המשפחות

האב צפה בחדשות - וראה את בנו נחטף

גם הדר דניאל ורומי כהן, אחיותיהם התאומות של עוז דניאל ונמרוד כהן אשר נחטפו יחד מאותו הטנק ב-7 באוקטובר, נאמו בהצהרה לתקשורת.

הדר: "ב-7 באוקטובר התעוררתי מאזעקה ב-06:30 בבוקר ונכנסתי לממ"ד יחד עם ההורים שלי, היינו מבולבלים וישר שלחנו הודעה לעוז, כתבנו לו שישמור על עצמו אך לא היה מענה. המשכתי להאמין שעוז פשוט בלי הפלאפון ושאשמע ממנו בקרוב. עד יום ראשון בערב - כשאבא שלי ראה בחדשות את סרטון החטיפה של עוז ובשנייה אחת האופטימיות התנפצה לרסיסים".

האחיות התאומות של עוז דניאל ונמרוד כהן, שנחטפו מאותו הטנק // נועם דבול דביר

רומי: "בשבת השחורה ב-6:30 בבוקר התעוררנו מאזעקות וירדנו ההורים שלי, אחי הגדול ואני לממ"ד, וישבנו שם במשך שעתיים ברצף. לאט לאט הבנו שמחבלים חדרו לשטח ישראל ונחשפנו לסרטוני זוועות מהעוטף. שלחנו לנמרוד הודעות אבל לא קיבלנו תשובה. לאחר כמה שעות של חוסר וודאות, אבא שלי נכנס ליוטיוב והסרטון השני שהוא ראה היה סרטון החטיפה של נמרוד.
באותו רגע, עם כמה שזה הזוי ונוראי לומר, קיוויתי שאחי התאום חטוף ולא הרוג. איך זה הגיוני? שזו המציאות? ראיתי את אחי התאום נחטף באכזריות וזה הזיכרון האחרון שלי ממנו".

"תאומים זו שותפות לכל החיים"

הדר: "חוסר הוודאות הוא קשה עד כאב. הרגשתי שהכל קורס ואני אבודה בתוך תסריט אימים שלא קשור למשפחה שלי. לא הבנתי איך אף אחד לא יודע להגיד לי איפה אח שלי? תאומים זו שותפות לכל החיים. פעם ראשונה שהתפצלנו הייתה כשיצאתי לשנת שירות והוא התגייס, פעם ראשונה שהיינו כל כך רחוקים אחד מהשנייה וגם מרחוק תמיד ידענו מה עובר זה על זו. בחיים לא האמנתי שכדי לדעת מה מצבו של עוז - אצטרך לחכות לסרטון שיפרסם ארגון טרור אכזרי.

רומי: "התחושה העיקרית שאני מרגישה בתקופה הזו היא חוסר אונים. המחשבה על מה שאח שלי עובר כשהוא שם ואני כאן, ואין לי איך לעזור לו! אני לא יודעת מה יקרה מחר. אני מפחדת ודואגת. אבל מעבר לזה אני מתגעגעת אליו. כל כך קשה לי לא לראות אותו, לא לחבק אותו. להיות רחוקה כל כך הרבה זמן מהבן אדם האהוב עליי, הבן אדם שתמיד מגונן ושומר עליי".

כאב של תאומים. הדר דניאל ורומי כהן, צילום: מטה המשפחות

הדר: "לא העלתי בדעתי שאחרי 131 ימים אמשיך לדעת את מה שאני יודעת מהיום הראשון - כלום!
מהשביעי ועד היום משפחתי ואני כמעט ולא נחשפנו לתקשורת, אבל לא נותרה ברירה! אין לנו עוד זמן. לא נאפשר את הנרמול הרווח בעולם בנוגע לאכזריות ומעשי הטרור של אונס, רצח עם וחטיפה שביצעו מחבלי חמאס, בזמן שאנחנו המשפחות נלחמות בכל הכוח לשחרור יקירנו".

"חייבים לחשוב על ההווה"

רומי: "הגעתי להאג כי השואה מהשבעה באוקטובר לא נגמרה. היא עדיין ממשיכה לקרות! ברגעים אלו! אנחנו חייבים לחשוב על ההווה - לעצור את הזוועות שמתרחשות עכשיו ולשחרר את כל החטופים, וגם על העתיד - שאסון כזה לא ייקרה שוב. אגיע לכל מקום ואעשה הכל כדי להחזיר את אח שלי הביתה".

הדר: "אני בת 19, רק התחלתי. המשך חיי אני רוצה להעביר עם עוז כאן איתי. לפני ארבעה חודשים זה קרה בבית שלי, זה שהיום זה קרה בישראל לא אומר שמחר זה לא יקרה באירופה או ארצות הברית - חייב להתעורר! הדור שלנו הוא שיקבע איך יראה העתיד, ולכן עלינו לעשות הכל כדי לוודא שהמשך חיינו לא יראה כפי שהוא כרגע- כי אלו לא חיים. הגיע הזמן שהצדק ייעשה".

רומי: "אני פונה לכל הצעירים והצעירות שבגילי בעולם, תתעוררו – תסתכלו על העתיד שלכם! זה תלוי בנו. אנחנו דור העתיד והכוח לשינוי בידיים שלנו. אנחנו חייבים להיות בצד הנכון של ההיסטוריה ולהשפיע על העתיד של כולנו.. אני מדברת אליכם בגובה העיניים, בתור נערה בת 19- לי זה קרה אבל אני לא רוצה שזה יקרה גם לכם. זה הזמן לפעול. עכשיו!"

העיניים שראו הכל. זיו עבוד, צילום: מטה המשפחות

מצפה לצדק - פרטני ועולמי

זיו עבוד, בת הזוג של אליה כהן שנחטף ממסיבת הנובה בה היו יחד, נמלטה מהמסיבה והסתתרה במיגונית יחד עם אליה שנחטף, אחיינה ובת זוגתו שנרצחו. "אני שחוויתי זוועות, איבדתי את היקרים לי ובן זוגי עודנו נמצא במרתפי החמאס, מצפה כי התלונה ולאחריה התביעה, תביא עימה צדק פרטני לכל אחד ואחת ממשפחות החטופים, מהמשפחות השכולות, מפגועי הלב והנפש, וגם צדק עולמי והבנה חד משמעית שיש לנו עסק עם ארגון טרור סדיסטי ואכזר", אמרה עבוד.

"אני כאן כדי לחשוף לעיני העולם כולו, דרך העיניים שלי שראו הכל, את מה שעלול לקרות גם לקרוביהם ולהם עצמם, כי אחרי ישראל הם יגיעו לאירופה ולארה"ב ולכל מפת העולם, אם לא נעלים ביחד ארגוני טרור רצחניים כאלו".

נוסעים להעיר את העולם

אל בית הדין בהאג יגיעו רז בן עמי, שורדת שבי ואשתו של אוהד שעדיין מוחזק בידי חמאס וכן מירב טל, שורדת שבי ובת זוגו של יאיר יעקב – ששני בניו אור ויגיל שוחרר בעסקאות. את התלונה יגישו עשרות עורכי הדין מהארץ ומהעולם ובמשלחת יהיו גם כ-100 נציגים של משפחות החטופים. בנוסף, יהודים מרחבי הולנד צפויים להגיע ולתמוך בהגשה. המשפחות מתכננות שם אירוע תמיכה ומסיבת עיתונאים.

ארמון השלום בהאג, מקום מושבו של ביה"ד לצדק, צילום: אי.פי

בין היתר ייקחו חלק במשלחת, עופרי ביבס, אחותו של ירדן ביבס. שירי, אשתו של ירדן וילדיו כפיר ואריאל נמצאים גם הם בשבי. וכן הדר דניאל ורומי כהן, האחיות התאומות של עוז דניאל ונמרוד כהן.

דניאל אלגרט, אחיו של איציק אלגרט (68) נחטף מניר עוז לעזה, שיהיה חלק מהמשלחת: "אנחנו רוצים לשקף לעולם את מה שקרה פה, אנשים בעולם לא מבינים או לא רואים ואנחנו מגיעים כקבוצה גדולה, למקום שבו צריך לשפוט אנשים על פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. מבחינה בין לאומית צריך לתת לנו תשובות - האם העולם מסכים למה שהחמאס עשה. הם התנהגו ממש כמו הנאצים, פעולות של זוועה, לא לחינם אנשים מרגישים שהם עברו שואה".

על התקופה שעברה מאז החטיפה: "הימים עוברים בניסיונות להפעיל לחץ על מי שצריך כדי להביא אותם, החטופים נמצאים בפיקוח נפש וחוסר חירות ולצערי יש פוליטיקאים שפועלים נגד עסקת חטופים שצריכה להציל אנשים. אנחנו מתגעגעים, אבל יותר דואגים מאשר מתגעגעים, אני מקווה שהוא מחזיק שם מעמד ושהמשלחת שיצאה לקהיר תחזור עם תוצאות".

סעודת שבת מול בית דין בהאג שהקימו משפחות החטופים (ארכיון), צילום: אי.פי

כאמור, המטרות של הגשת התלונה כוללות הוצאת צווי מעצר נגד מנהיגי חמאס. המשפחות מקוות כי צעד זה צפוי להפעיל לחץ משמעותי לשחרור שאר החטופים ולשמש כמנגנון להבאת צדק לקורבנות ולמשפחותיהם. עם זאת, בשל היחס המוטה כלפי ישראל בעולם ספק אם יקבלו את התוצאה שאליה הם מכוונים.

בשבועות הקרובים יטוסו להאג חטופים ששוחררו מהשבי וקרובי משפחה של חטופים שעודם מוחזקים בידי חמאס לצורך מתן עדות. התלונה היא תוצר של עבודה מאתגרת שבוצעה בראשות מחלקת המשפט הבינלאומי של המטה ובהובלת ד''ר שלי אביב ייני שלטובת הגשת התביעה שיתפה פעולה עם עו"ד יובל ששון ממשרד עורכי הדין מיתר שהקצו עשרות עורכי דין לטובת הטיפול בתלונה, מרכז ראול ולנברג לזכויות אדם שנרתמו ורתמו צוות רחב וכן משרד סאליבן אנד קרומוול.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר