במשרד החינוך מתקיימים בימים האחרונים דיונים בשאלה מהו הגיל שבו יש לאתר מחוננים ומצטיינים, ושוקלים ברצינות לדחות את המבחנים בשנת לימודים אחת, כך שיתקיימו בכיתה ג' - ולא בכיתה ב', כנהוג כיום.
מדובר בנושא מורכב, שכן כיום תהליך האיתור של מחוננים ומצטיינים מתבצע בגיל 7 - בכיתה ב' (פרט לתלמידי החינוך הערבי).
ילד מחונן הוא חלומם של הורים רבים, שכבר היום שולחים את ילדיהם למסגרות שיסייעו להם להצליח במבחני איתור המחוננים. כיום יש במערכת החינוך 150 אלף תלמידים מצטיינים, מתוכם 21 אלף מחוננים. כאמור, עד כה נערך המבחן בשני חלקים לתלמידי שכבת ב'.
כעת, כלל גורמי המקצוע במשרד החינוך - ובהם אגף המחוננים, אגף היסודי והשירות הפסיכולוגי־ייעוצי - תומכים בהעלאת גיל האיתור.
ניבוי מנת המשכל בבגרות
מי שתומכת במהלך היא המדענית הראשית של משרד החינוך, ד"ר אודט סלע, שסקרה יחד עם ד"ר שם שמי מחקרים בינלאומיים בתחום וביצעה השוואה מעמיקה בין מערך האיתור של ישראל לזה המקובל במדינות שונות. לאור ממצאי המחקרים הללו, המלצתה של ד"ר סלע היא להעלות את גיל האיתור של תלמידים מחוננים ומצטיינים במערכת החינוך מגיל 7 לגיל 8 - מכיתה ב' לכיתה ג'.
הסיבה העיקרית לשינוי היא שהציונים שהתלמידים מקבלים בכיתה ג' מנבאים בצורה מהימנה יותר את מנת המשכל שלהם בבגרותם. כלומר, כשמבצעים את האיתור בגיל 8 (כיתה ג'), הציון שהתלמידים יקבלו יימצא במתאם גבוה עם הציון שאותם ילדים יקבלו בגיל 17, ולכן יהווה "קריטריון חזק" למחוננוּת שלהם.
במסגרת הדיונים הנערכים במשרד החינוך מתקיימות פגישות עם הגורמים הרלוונטיים למהלך, ובכללם יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף, המייצג את עמדת ההורים בנושא זה.
בשלב איתור התלמידים המחוננים, 15 האחוזים העליונים מבין התלמידים שעברו את מבחן הסינון נבחנים במבחנים קוגניטיביים. לבקשת ההורים או המורים, ניתן לכלול בשלב ב' גם ילדים שלא נבחנו בשלב א', או שנבחנו בו ולא הגיעו לרמה הנדרשת.
עם זאת, המבחן כיום רחוק מלהיות מושלם - איתור התלמידים המחוננים נערך באמצעות מבחנים קוגניטיביים, ובשנים האחרונות גם במבחנים האומדים חשיבה יצירתית. אופן ההיבחנות הנוכחי מצמצם את האפשרות לבחון היבטים כמו מנהיגות, יכולות מטא־קוגניטיביות, יכולות אמנותיות יוצאות דופן ועוד היבטים רבים, הרלוונטיים לעיתים לאיתור מחוננוּת.
שיעורים מאוד מעניינים
אלה יבניאלי, תלמידה מחוננת בכיתה ז' בבית הספר "אמית רננים" שברעננה, מספרת: "אני חושבת שזה בסדר לעשות מבחני מחוננים בכיתה ב', כי יש תלמידים שמשעמם להם בכיתה וצריך להעשיר אותם. ואם מישהו לא הצליח - הוא יכול לנסות שוב בכיתה ג'.
"היום אני לומדת שיעורים מאוד מעניינים, אחרים מאלה שבבית הספר הרגיל - כמו זואולוגיה וחקר בגנטיקה, ואפילו יצרנו פודאקסט".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו