התוכנית: מלגות בשווי עשרות אלפי שקלים לדור ראשון של אקדמאים

יוזמה באוניברסיטה העברית: הטבה לסטודנטים שלהוריהם אין השכלה גבוהה • סכומי המלגות ינועו בין 15 אלף ל־40 אלף שקלים בשנה • במקביל: זעם על האוצר בגין שינוי מדיניות המלגות לסטודנטים בפריפריה

האוניברסיטה העברית בירושלים , צילום: אורן בן חקון

ההורים שלכם מעולם לא למדו באקדמיה? יש לכם סיכוי לא קטן לקבל מלגה בשווי עשרות אלפי שקלים. האוניברסיטה העברית בירושלים תעניק לראשונה מלגות לכל סטודנט שיתקבל לתוכנית, שכוונתה לעודד צעירים שהוריהם מעולם לא למדו במוסדות להשכלה גבוהה להירשם ללימודים אקדמיים.

מדובר במלגות בסכום של 22 מיליון שקלים, שיחולקו ל־700 סטודנטים וסטודנטיות נבחרים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית.

מדובר בסטודנטים שיחלו ללמוד בשנת הלימודים הקרובה - באוקטובר 2023. סכומי המלגות ינועו בין 15 אלף ל־40 אלף שקלים בשנה - בכל שנה משנות התואר. המלגות יחולקו לסטודנטים דור ראשון, בתנאי שיבחרו ללמוד מקצועות ריאליים כמו הנדסה, מדעי המחשב, מינהל עסקים, מתמטיקה, כלכלה, סטטיסטיקה ועוד.

"קידום קבלת מועמדים שהם דור ראשון לאקדמיה הוא משימה לאומית מבחינתנו", אומר פרופ' תמיר שפר, רקטור האוניברסיטה.

לפי מחקרים אקדמיים שנערכו ברחבי העולם, השכלת ההורים היא מדד המנבא באופן משמעותי את הגישה להשכלה גבוהה ואת ההצלחה בה.

מנתוני הלמ"ס שפורסמו בנובמבר האחרון, עולה כי כחצי מהצעירים בני ה־21-18 בישראל הם דור ראשון לאקדמיה. עם זאת, ישראל עדיין מובילה בשיעור האזרחים שמחזיקים בתואר ראשון ביחס לשאר מדינות העולם.

>>להרשמה לתוכנית לחצו כאן<<

בתוך כך, שינוי באופן חלוקת המלגות לצעירים שמתגוררים ולומדים בפריפריה מביא את המכללות המתוקצבות על ידי המדינה לצאת למאבק.

חוק ההסדרים שצפוי לעבור בקרוב יכיל שינוי משמעותי בנוגע לחלוקת המלגות לסטודנטים הללו. עד כה, סטודנט שהתגורר בפריפריה הגיאוגרפית או שלמד במכללה ציבורית שנמצאת בפריפריה (כולל ירושלים) היה זכאי לשנת לימודים ראשונה בחינם. אך כעת, לפי החוק החדש, רק סטודנטים שמתגוררים בפריפריה החברתית (יישובים עם דירוג חברתי־כלכלי נמוך) יהיו זכאים למלגה.

לטענת משרד האוצר והתאחדות הסטודנטים הארצית, המצב הנוכחי גורם לעוול, כי סטודנטים שלא באמת זקוקים למלגה מקבלים אותה. לדבריהם, כעת יתוקן העוול, ומעתה צעירים שמתגוררים בפריפריה החברתית גם במרכז, כמו בלוד או באור יהודה, יוכלו לקבל שנת לימודים ראשונה בחינם, גם אם יבחרו ללמוד במוסד שנמצא במרכז הארץ  -מה שלא היה אפשרי עד היום.

כמו כן, כאמור, המלגה תינתן בכל שנה במשך שלוש שנות הלימוד, ובמקצועות שהתואר בהם אורך ארבע שנים - בכל ארבע שנות הלימוד.

אולם, יש מי שפחות מרוצים מההחלטה הזו: ראשי המכללות המתוקצבות שנמצאות בפריפריה - בגליל, בצפת, באשקלון ובירושלים. הם טוענים כי אם החוק יעבור הוא יפגע במכללות הללו, ולמעשה יבוטל התמריץ לצעירים ללמוד בפריפריה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר