כל תלמיד שני מתקשה | צילום: יהושע יוסף

הדרישה למורים פרטיים לקריאה וכתיבה עולה - וההורים משלמים

הביקוש להוראה מתקנת בכיתות הנמוכות עולה • הסיבה: הפערים שצברו התלמידים בהבנת הנקרא, כתיבה וקריאה • משרד החינוך: "צוותי המקצוע מגבשים תוכנית מקיפה"

שנת הלימודים הסתיימה, אך העבודה של ההורים והתלמידים רק החלה – הקשיים בקריאה, בכתיבה ובהרגלי למידה, בין היתר בגלל הקורונה, ישלחו הורים ותלמידים רבים אל מורים פרטיים ללמידה מתקנת.

"תמיד היה ביקוש להוראה מותאמת (מתקנת), אבל המסה עכשיו הרבה יותר גדולה, הביקוש מטורף והגילים צעירים מבעבר", אומרת שירן מרציאנו (39), מורה בחינוך המיוחד כבר 13 שנים המעניקה שיעורים פרטיים בתחום ההוראה המתקנת. "בשנים קודמות הביקוש היה בדרך כלל בכיתות ד'-ה', אבל מאז הקורונה הגילים ירדו. אלו תלמידים שאני מכנה 'נפגעי הקורונה'".

הוראה מתקנת, או הוראה מותאמת, עוסקת בקריאה, בכתיבה, בהבנת הנקרא, ומשפיעה גם על חשבון, שכן הם כרוכים זה בזה. תלמיד שאינו יודע לקרוא או מתקשה בהבנה, יתקשה לקרוא גם שאלה בחשבון ולהסיק מהן הפעולות שיצטרך לבצע - כמו חיבור או חיסור. לדברי מרציאנו, "מגיעים תלמידים מכיתות ב' ו־ג' שיש להם קשיים משמעותיים ברכישת שפה. אלו תלמידים שאת כיתות א' ו־ב' עברו בזום. כל המיומנויות של רכישת הקריאה והקניית השפה לא נעשו בצורה מיטבית. אף אחד לא ראה אותם ויש פער מאוד משמעותי".

כ־50% מהתלמידים מרקע חברתי־כלכלי גבוה הם ברמה ה"גבוהה" בהבנת הנקרא, צילום: Getty Images

זהבה קלנר, מנטורית שמכשירה מורות להוראה מתקנת ומפתחת שיטות לימוד בתחום, אומרת: "אם עד היום הגיעו הרבה מאוד תלמידים ששיטות הקריאה לא התאימו להם ושיש להם ליקוי למידה, היום מגיעים הרבה תלמידים ללא ליקויים. הם סיימו כיתה א' בלי לדעת לקרוא או לכתוב. בכיתה א' בפסח עוברים לכתוב באותיות כתב, מה שנקרא "כתב עגול", אבל הם עדיין כותבים בדפוס או קשה להם עם הניקוד. בזמן הקורונה תלמידים אלו צברו פערים ענקיים, רואים את זה עכשיו בכל שכבות א'-ד'. אם פעם מתוך שכבה של 100 תלמידים היו שישה שלא ידעו לקרוא בסוף השנה, היום מנהלות מדווחות שיש 25 תלמידים שנותרו מאחור". לדבריה, זה גורם תסכול בקרב התלמידים: "בעיניי, יש חוזה בלתי כתוב בין התלמיד לבית הספר, הוא יודע שהוא יעלה לכיתה א' וילמדו אותו לקרוא, וכשזה לא קורה - יש משבר אמון מבחינתו. יש ביקוש מטורף להוראה מתקנת, בקליניקה אין מקום להכניס יותר תלמידים ויש רשימות המתנה של חודשים".

נטלי גבריאל, אמא של ים תלמידה שסיימה כיתה ד' ועולה לכיתה ה' מירושלים, מספרת, "הבת שלי היתה מגיעה עם ציונים נמוכים יחסית, גם המורה סיפרה שיש אצלה פער. במקום שבית הספר ישלים את הפערים, אנחנו צריכים לעשות את זה בבית.  ניסינו מורה פרטית רגילה אך היא טענה שצריך ללמוד את כל החומר מההתחלה, את כל מה שהיא כביכול למדה - אבל בעצם לא למדה כי היתה קורונה. הזום לא באמת עזר ומי שלא הצליח נשאר מאחורה וזו התוצאה". על ההוצאה הכלכלית היא אומרת: "שיעור עולה 140-130 שקלים ואנחנו לוקחים  פעמיים בשבוע. חינוך זה דבר מאוד חשוב לי, אני בעצמי סטודנטית לחינוך ואנחנו גם יושבים לתרגל בבית,  על זה אני לא מתפשרת".

לצמצם את הפער

בחודש שעבר פרסם משרד החינוך נתונים עגומים על אודות כישורי השפה של תלמידי כיתה ד'. מהנתונים עלה כי כל תלמיד שני מתקשה בעברית ולא נמצא ברמה הנדרשת, וכ־57% מהתלמידים דוברי העברית מתקשים להתמודד עם טקסטים בצורה כזאת או אחרת. המבחן נערך בתום שנתיים של קורונה, תלמידי כיתות ד' היו באמצע כיתה ב' בשלב שבו פרצה המגיפה, בתי הספר נסגרו והם נשארו בבית. כרבע מהתלמידים (26%) באוכלוסייה היהודית סווגו ברמת הביצוע ה"נמוכה". זה אומר שכל תלמיד רביעי לא מצליח להבין הקשרים של מילים, רעיונות וכדומה. לצידם 12% מהתלמידים סווגו ברמה ה"בינונית-נמוכה". פחות ממחצית מהתלמידים (43%) סווגו ברמת הביצוע ה"גבוהה", המעידה על שליטה בכל הפעולות והמיומנויות שתוכנית הלימודים בעברית מצפה להן מתלמידי כיתה ד'. לצידם, 19% מהתלמידים סווגו ברמה ה"בינונית-גבוהה", כלומר גם אצלם יש פערים. בשפת אם ערבית יש נתונים מדאיגים עוד יותר: רק 3% מהתלמידים דוברי הערבית הם ברמה ה"גבוהה" בהבנת הנקרא. לעומתם, כמעט מחצית (48%) מהתלמידים הם ברמה ה"נמוכה מאוד". 

לדברי מרציאנו, המעבר בין כיתה ב' לכיתה ג' מורכב: "בניגוד למורות של כיתות א'-ב', ההכשרה של מורות כיתה ג' היא לא הקניית השפה ויותר קשה לצמצם את הפער בכיתה. הכיתות ממשיכות את הלמידה, ואז הילד נמצא כל הזמן במרוץ". עם זאת, היא אופטימית: "ילדים יכולים לצמצם את הפער".

"מי שיכול להרשות לעצמו יפנה למגזר הפרטי לשיעורים", מסבירה קלנר. היא גם מתייחסת לכך שבתי ספר קיבלו תקציבים במסגרת תוכנית חדשה (גפ"ן) שמאפשרת להם לרכוש קורסים: "האופציה השנייה היא מענים במגזר הציבורי, בבית הספר. בגלל הפערים שנוצרו בקורונה, התעורר ביקוש נרחב ממנהלי בתי ספר להדרכות של צוותי ההוראה לאבחון ולסיוע בתחום. לאור זאת, פיתחנו מסלול ייעודי־מוסדי להכשרת הצוותים בצורה היברידית ומהירה כדי להכינם לפתיחת השנה".

"לא כל הורה יכול לעמוד בזה"

שיעורים פרטיים בהוראה מתקנת (מותאמת) הם עסק יקר מאוד. מחירי השיעורים יכולים להתחיל ב־100 שקלים ולהגיע למחיר של 250 שקלים ל־45 דקות, הסכום תלוי גם בהכשרה של המורה, בניסיון ובתוכנית שנבנתה עבור התלמיד. "לא כולם יכולים להרשות את זה לעצמם", אומרת מורה ותיקה שגובה כ־200 שקלים לשיעור. "מובן שזה לא נגמר בשיעור אחד או שניים, זה תהליך, בטח אם מנצלים את החופש הגדול, אז צריך להספיק בין שיעור לשניים בשבוע - זה יכול להגיע לאלפי שקלים".

האבסורד הוא שהתלמידים המתקשים לרוב באים ממשפחות פחות אמידות, וככל שההורים באים ממעמד סוציו־אקונומי נמוך יותר, כך יש להם פחות אפשרויות לשלם למורים פרטיים. גם המבחן הנוכחי בשפה הראה, כמו יתר המבחנים לאורך השנים, כי ככל שהרקע החברתי־כלכלי של התלמידים גבוה יותר, כך הישגיהם גבוהים יותר וההפך. 43% מהתלמידים מרקע כלכלי נמוך הם גם בעלי רמה נמוכה בשפה (לעומת 19% מהתלמידים מרקע חברתי־כלכלי גבוה) ומנגד, כ־50% מהתלמידים מרקע חברתי־כלכלי גבוה הם ברמה ה"גבוהה" בהבנת הנקרא, לעומתם רק 27% מהתלמידים מרקע נמוך הם ברמה גבוהה.

"מורים להוראה מתקנת יודעים לזהות את הקושי",

באתר לימוד נעים, מאגר המורים הפרטיים, מציינים כי הביקוש הגבוה ביותר לשיעורי הוראה מתקנת הוא באזור המרכז - תל אביב וראשון לציון, ובאזור השרון - כפר סבא והרצליה. מרבית המורים גובים בין 130 ל־160 שקלים לשיעור, והמחירים בערי המרכז גבוהים מעט משאר אזורי הארץ. נוסף על כך, הרבה שיעורי הוראה מתקנת מתקיימים אונליין. כיוון שהשיעורים מתקיימים דרך המחשב ולא תלויים במיקום המורה, בשיעורי האונליין לא קיים פער במחיר בין המרכז לפריפריה.

"המחיר נקבע על פי הדרך שצריך לעבור עם התלמיד או התלמידה, יש הורים שרוצים רק חיזוק ותרגול ויש כאלה שרוצים כלים ואסטרטגיות. זה לא שיעור פרטי רגיל, הוא עולה יותר - לפעמים צריך ממש לאבחן את הילד", מציינת אותה מורה.

הורים יכולים לעשות זאת לבד?

"אם לא למדת הוראה מתקנת אז לא. מורים להוראה מתקנת יודעים לזהות את הקושי הספציפי, אם הקושי בתפיסה שמיעתית או חזותית למשל, זה משהו שצריך ללמוד אותו. עם זאת, מדובר בשוק מאוד פרוץ, חשוב לבדוק שהמורה באמת למדה את הנושא, שיש לה תעודה ממוסד מוכר בתחום וכמובן כדאי לשמוע המלצות ולהיות עם היד על הדופק".

תגבור מקצועות היסוד

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "צמצום הפערים במערכת החינוך שנוצרו במהלך שנתיים של קורונה, עומד בראש סדר העדיפויות.

"כבר בתחילת השנה, בחרנו לשים דגש על צמצום הפערים ותגבור מקצועות היסוד. שרת החינוך הקצתה כ־70 מיליון שקלים לטובת צמצום פערים במקצועות היסוד ובוצע מבחן שפה לכל כיתות ד׳ ברחבי הארץ, על מנת שניתן יהיה לתת מענים מדויקים במקומות הנדרשים.

"צוותי המקצוע של המשרד מגבשים תוכנית המשך מקיפה, עם התייחסות ממוקדת לפערים ולממצאים שעלו במבחני השפה הארציים. במהלך חופשת הקיץ מעניק המשרד לתלמידי כיתות ד'-י"ב שיעורים פרטיים ברשת במסגרת תוכנית 'מקפצה', על ידי מורים במתכונת פרטית וקבוצתית במקצועות הליבה ובשפה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...