קטסטרופה בחינוך המיוחד: מחסור של 260 מטפלים

היעדר סביבת עבודה מתאימה, שעות ארוכות ושכר נמוך - אלה חלק מהגורמים שמובילים את המטפלים באמנויות לעבור לשוק הפרטי • בעקבות כך הם יוצאים למאבק: "ילדים רבים יישארו ללא מענה טיפולי, אנחנו על סף קטסטרופה"

"ההשלכות יהיו משמעותיות". למצולמים אין קשר לידיעה, צילום: GettyImages

בשנת הלימודים הבאה צפוי מחסור של 260 מטפלים, דבר שיגרום לכך שכ־10,000 תלמידים בחינוך המיוחד לא יוכלו לקבל טיפול - כך מתריעים אנשי האגודה לטיפול באמנויות (יה"ת) המאגדת את המטפלות והמטפלים באמנות.

במכתב לשרת החינוך יפעת שאשא־ביטון, לשר הרווחה מאיר כהן ולשר הבריאות ניצן הורוביץ מזהירים באיגוד: "הזנחת הנושא תגרום לכך שילדים רבים יישארו ללא מענה טיפולי, דבר הטומן בחובו השלכות נפשיות משמעותיות".

הסיבה העיקרית למחסור היא נטישת מטפלים את מערכת החינוך ומעבר לשוק הפרטי. זאת משום שעות העבודה הרבות, היעדר סביבת עבודה מתאימה, דרישות ביורוקרטיות, וכן תגמול כספי נמוך.

מדי שנה מסיימים את לימודיהם כ־600 מטפלים באמצעות אמנויות, אולם השכר הנמוך גורם לרבים מהם לא לפנות לחיפוש עבודה במערכת החינוך.

עלייה בזכאות

לצד המחסור במטפלים, חלה עלייה משמעותית בצורך ובזכאות לטיפולים רגשיים של תלמידים במערכת החינוך הכללית - צורך שהתעצם באופן משמעותי בעקבות מגיפת הקורונה.

יו"ר יה"ת היוצאת, תמי ירמיהו: "אנו נמצאים על סף קטסטרופה. לפי עדויות שהגיעו אלינו, מעסיקים פונים אפילו לסטודנטים לטיפול באמצעות אמנויות בגלל המחסור, כדי שישלימו את הפער הקיים. אני קוראת לשרי הממשלה להתערב מיידית בנושא, אחרת ההשלכות הנפשיות יהיו משמעותיות וילדים רבים יישארו ללא מענה".

יו"ר יה"ת הנכנסת, ד"ר אילנה לח, קוראת לשרת החינוך לפעול לחיזוק המקצוע במערכת החינוך ולשיפור משמעותי של תנאי עבודתם ותנאי העסקתם של המטפלים באמצעות אמנויות, כדי למשוך מטפלים צעירים ולשמר את המטפלים הוותיקים במערכת.

ממשרד החינוך נמסר: "מערכת החינוך מתמודדת עם מחסור מתמשך בעובדי הוראה ובתחומי עיסוק אחרים, ובהם גם מטפלים באמנויות בחינוך המיוחד. משום כך הוקמה ועדה בין־משרדית המגבשת תוכנית להתמודדות עם מחסור זה. כחלק ממעני הביניים המשרד מגייס, ככל שניתן, את אנשי המקצוע של המרכזים הטיפוליים האזוריים (מתי"א). הם מכשירים את צוותי החינוך בבית הספר כדי שיוכלו להשלים עבור התלמידים את הטיפולים הנדרשים להם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר