החל משנת הלימודים הבאה (תשפ"ג), ייפתחו מגמות של מדעי המחשב גם לתלמידים שירצו ללמוד בהיקף של שלוש יחידות לימוד לבגרות.
המטרה של התוכנית, שאותה מובילה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, היא להנגיש את מדעי המחשב לתלמידים מאוכלוסיות שעד עתה המגמה היתה סגורה בפניהן. עם זאת, האתגר של משרד החינוך יהיה להכשיר מורים שילמדו את המקצוע.
כיום מספר הניגשים לבגרות במחשבים ברמת חמש יח"ל עומד על כ־9,500 תלמידים, וכמעט בכל בית ספר תיכון יש כיתה שלומדת מדעי המחשב. עם זאת, כפי שפורסם בעבר ב"ישראל היום", מרבית התלמידים (70%) שלומדים במגמות יוקרה, כמו הנדסת תוכנה והגנת סייבר, משתייכים לערים בעלות דירוג חברתי־כלכלי גבוה של 9-8, וברשימה ערים כמו שוהם ורמת השרון.
המטרה של המהלך כעת היא להעניק לעוד אלפי תלמידים הזדמנות להשתלב בתחום היוקרתי, שהוא אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים במשק ובכלכלה העולמית. התלמידים ייחשפו למושגים בשפת התכנות, ויוכלו גם להרחיב את המסלול ולגשת לחמש יח"ל בתחום.
במשרד החינוך מעריכים כי המהלך יכפיל את מספר התלמידים בתחום, יפתח בפניהם שער למסלולים טכנולוגיים יוקרתיים בצה"ל, יגדיל את מספר הלומדים במסלול הנדסאים, ויאפשר גישה לתחום הנחשק לתלמידי מרכזי חינוך טכנולוגיים ולכיתות אתגר.
באשר לתלמידים שניגשים לחמש יח"ל - הם ימשיכו להיבחן על פי המודל הקיים. לדברי שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון: "פתיחת המגמה להיקף של שלוש יחידות היא חלק מהמהלך הרחב שאנו מובילים להנגשת תחום מדעי המחשב לעוד תלמידות ותלמידים. מדעי המחשב נוגעים כמעט בכל תחום בחיינו, וצעד זה, אשר יוביל לחשיפת ילדים נוספים לנושא, הוא חשוב בהתאמת עולמות הידע של התלמידים למציאות העכשווית ובצמצום פערים".
עובדים מההיי-טק ישולבו
עם זאת, חשוב לציין כי משרד החינוך עדיין מתמודד עם מחסור במורים, ולכן עולה השאלה מי ימלא את הכיתות וילמד מקצוע מורכב כמו מדעי המחשב. במשרד החינוך מודים שמדובר באתגר, והכוונה היא להכשיר מורים מהתחום, בעיקר מתעשיית ההיי־טק, שיוכלו לשלב בין העבודה שלהם לבין הוראה בהיקף שעות נמוך, וכן מורים ממקצועות הנדסה נוספים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו