מבחן שער שכם והר הבית: "כל ניצוץ יכול להצית מדורות"

השבוע הראשון של הרמדאן מסתמן עד כה כרגוע יותר מכפי שהעריכו במערכת הביטחון, שמתמקדת בירושלים • מפקד המחוז: "נערכים בפריסה רחבה בבירה"

שוטרי מג"ב ליד מסגד אל-אקצא, ארכיון, צילום: אי.פי

השבוע הראשון של הרמדאן מסתמן כרגוע יותר ממה שהעריכו במערכת הביטחון, אך בכירים במשטרה מזהירים: "כל ניצוץ יכול להצית עשרות מדורות, שעלולות להצית להבה אחת גדולה".

כ־3,000 שוטרים יתפרסו בסוף השבוע בבירה, מחשש למהומות בתום תפילות יום שישי על הר הבית. לאור הפעולה ההרואית בבני ברק, שבה שני שוטרים רכובים על אופנוע, ובהם רס"מ אמיר ח'ורי ז"ל, הכריעו את המחבל שביצע את הפיגוע, ההנחיה שניתנה במשטרה היא שעל אופנועים ירכבו בצמדים.

שער שכם, אתמול, צילום: אורן בן חקון

תגבור הכוחות בירושלים אמור להתחיל היום ומחר באופן סמוי וגלוי, באזור הר הבית ובמעגלים הקרובים אליו, מחשש שבסיום תפילות יום שישי הראשון של הרמדאן ינסו חמאס והג'יהאד האסלאמי לשלהב צעירים מוסתים להפרות סדר המוניות.

מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, אמר אתמול בסיום הערכת מצב יומית שקיים בחפ"ק המחוזי של המשטרה: "עלינו להמשיך בהיערכות ובפריסה רחבה במוקדים השונים ברחבי העיר. הפריסה המבצעית, הדריכות והפעילות הנחושה והמקצועית של המפקדים והשוטרים בשטח, הן שמכריעות ומאפשרות טיפול מיידי בכל אירוע חריג מכל סוג שהוא". עם זאת, ההוראה לכוחות המשטרה המיוחדים, המיומנים והמאומנים המוצבים בקו הראשון היא לטפל באופן בלתי מתפשר במסיתים ובמפירי הסדר. "עלינו להמשיך לפעול למען הציבור שומר החוק שפוקד את העיר והמקומות הקדושים, ציבור שמהווה את הרוב המכריע, ושמבקש לחגוג את החגים בבטחה ובביטחון", הוסיף מפקד המחוז.

ניצב דורון תורג'מן, צילום: אורן בן חקון

בעקבות המתיחות, כוחות המשטרה ברחבי הארץ נדרשים להמשיך לפעול בדריכות גבוהה, לאור העובדה שלכוחות הביטחון אין מידע מודיעיני ספציפי על מה שעומד להתרחש והיכן. המשטרה נדרשת למתוח את כוחותיה, בשל העובדה שהשנה פסח וחול המועד חופפים את הרמדאן, ובשל כמה אירועים נוספים שצפויים להתקיים באפריל, שעשויה להיות להם השפעה על השטח.

בין אירועים אלו: יום האסיר הפלשתיני, ברכת הכוהנים בכותל, תפילות במערת המכפלה, שבת האור הגדולה וחג נבי שועייב של הדרוזים.

כמו כן, במאי יצוינו יום הזיכרון, יום העצמאות ויום השנה לאירועי שומר החומות. שבועיים לאחר מכן יציינו הפלשתינים את יום הנכבה. בהמשך יצוין ל"ג בעומר, יתקיימו הילולת הרשב"י במירון, מצעד הדגלים והילולת שמואל הנביא, וביוני יציינו הפלשתינים את יום הנכסה.

לאור זאת, המשטרה תמשיך לפעול במתכונת מוגברת, שאמורה לבטא עלייה ברמת המוכנות לאירועים רב־זירתיים. תשומת לב מיוחדת ניתנת למרכזי בילוי, ריכוזי קהל, רכבות, בתי ספר וכדומה. השוטרים המיומנים בהפרות סדר נמצאים בכוננות מדי יום, החל משעות הצהריים ועד חצות, והפוקוס ניתן לשער שכם ולהר הבית. בשער שכם השקט נשמר במהלך היום, אך בשעות הערב השוטרים מתמודדים עם הפרת סדר נקודתית, שנמשכת כשעתיים, באזור השער לכיוון שער הפרחים. כמה עשרות פלשתינים מיידים בקבוקים ואבנים לעבר השוטרים, וקוראים קריאות הסתה. לדברי מקור משטרתי, "רובם צעירים תושבי מזרח ירושלים, מיעוט מוסת שמנסה לעורר פרובוקציה ולפגוע בשוטרים". ההנחיה לשוטרים היא להדוף אותם בכל מחיר ולבודדם מהקהל הגדול, שרוצה לחגוג בשקט.

קצין משטרה אמר אתמול ל"ישראל היום" שבשונה מפעמים קודמות, ברשתות החברתיות בצד הפלשתיני יש גם קריאות להרגעת השטח ולהימנע מאלימות, והדגיש כי "לא מן הנמנע שגם קריאות אלה משפיעות בינתיים על השטח". עד כה, נעצרו בהתפרעויות בשער שכם יותר מ־20 פלשתינים. "אנחנו בתקופה של שקט מתוח, עם הפרות סדר מקומיות", אמר הקצין, והדגיש כי "יחד עם זאת - השקט עלול להטעות, ולכן אנחנו ערוכים לכל תרחיש. לא נאפשר לקומץ לשבש את החיים. נעצור אותו מייד וללא פשרות, כדי לאפשר לרוב לחיות את חייו". במחוז ירושלים הוקם "חפ"ק תודעה", שתפקידו לנטר דברי הסתה וסרטונים ברשתות החברתיות. לאחרונה שוטרים עצרו פלשתיני ליד שער שכם, תוך כדי שידור סרטון הסתה שאמור היה לעלות לטיקטוק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר