חמאס על הפרעות בנגב: "בני עמנו מתקוממים נגד הדיכוי הציוני, אסור להשאירם לבד"; לפיד: "לעצור את הנטיעות"

לפחות 18 חשודים נעצרו בעקבות יידוי אבנים לעבר שוטרים שאיבטחו אירוע נטיעות של קק"ל באזור • כביש 25 נסגר לתנועה לשעתיים לאחר שרכב פרטי נפגע מיידוי אבנים סמוך לצומת גורל • עיתונאי "הארץ" הותקף על ידי עשרות צעירים בדואים ורכבו נגנב והוצת • ראש הממשלה לשעבר נתניהו: "דורש מבנט לגנות מייד את ההסתה של רע"מ"

בעקבות נטיעות קק"ל: מהומות קשות בנגב // דוברות המשטרה

תמונות שנראו בפעם האחרונה במבצע "שומר החומות": בעקבות אירועי הנטיעות של קק"ל לקראת חג ט"ו בשבת שיחול בעוד כשבוע, התפתחו הערב (שלישי) מהומות והפגנות של תושבי הפזורה הבדואית בדרום.

אבנים הונחו על פסי הרכבת סמוך לצומת גורל שבנגב, מה שגרם לבלימת חירום של הרכבת. בצומת שגב שלום נפצעו שני שוטרים באורח קל לאחר שהוצתו צמיגים ונורו זיקוקים חיים על הכוחות תוך שילוב של יידוי אבנים על כלי רכב ואוטובוס. שוטרי מרחב נגב השתלטו על האירוע תוך זמן קצר, אך כבר מחר משעות הבוקר בכביש 31 צפויות לחזור ההפגנות.

מוקדם יותר אבטחו לוחמי יחידת יואב, לוחמי מג"ב ומתפ"א של משטרת ישראל את הפעילות של הקרן הקיימת לישראל באזור מולדה שבדרום, במהלכה התפתחו הפרות סדר במקום. מהמשטרה נמסר כי 18 חשודים נעצרו והועברו לחקירה בחשד ליידוי אבנים לעבר הכוחות. 

בתוך כך, כתב עיתון "הארץ" נתי יפת, הותקף הערב על ידי עשרות צעירים בדואים, לאחר שהגיע לשגב שלום במטרה לסקר את המהומות. למרות שיפת הציג תעודת עיתונאי, כ-20 צעירים תקפו אותו, גנבו את רכבו והציתו אותו. כוח משטרה שהגיע לזירה חילץ אותו בשלום.

בחמאס מנסים להלהיט את הרוחות

ארגון הטרור חמאס, ששולט ברצועת עזה, ניסה להלהיט את הרוחות והגיב למהומות: "ברכות לבני עמנו בנגב המתקוממים בפני הדיכוי והתוקפנות הציונית. אל תשאירו את אנשינו בנגב להתמודד עם הכיבוש לבדם, אלא צריך שכל אנשינו בפנים הפלשתיני הכבוש יתקוממו איתם. עד שהכיבוש יחשוב אלף פעם רק מהרעיון לפגוע באדמה, באנשים ובמקומות הקדושים. הגיעה העת שהכיבוש ישלם מחיר על נוכחותו ותוקפנותו על ארצנו".

מהומות בנגב בעקבות נטיעות קק"ל,

בעקבות ההתפרעויות: עימות בממשלה

שר החוץ ויו"ר ויש עתיד יאיר לפיד התייחס להחלטה על נטיעת העצים, ולמהומות שהתפתחו בנגב ואמר: "12 שנה של הפקרת הנגב והזנחת הבעיה הבדואית לא יבואו לפיתרון ביום אחד. מדינת ישראל צריכה לטעת עצים על אדמות המדינה, אבל לא חייבים לפגוע בפרנסתם של תושבי האיזור. כמו שממשלת נתניהו עצרה את הנטיעות ב-2020 אפשר לעצור גם עכשיו להיערכות מחדש.

"ממשלת השינוי מחוייבת לפתור את בעיית הבדואים ולהביא להסדרה בנגב. פוליטיקאים מכל הצדדים צריכים להרגיע במקום ללבות את האש. אני מגנה את האלימות בשטח ומגבה את פעילות המשטרה להחזרת הסדר הציבורי", כך לדבריו של לפיד.

קרא לעצור את הנטיעות. יאיר לפיד,

חברו לממשלה, שר התקשורת יועז הנדל, הגיב לדבריו של לפיד ואמר: "אסור שתהיה סלחנות להתפרעויות בנגב. השקר הגדול שהתחולל פה בעשור האחרון, אובדן המשילות בנגב ובגליל והרפיסות תחת שלטון הליכוד, אינם תירוץ. אנחנו בשלטון ואין לנו אפשרות אחרת מלבד החזרת הריבונות לנגב".

ראש האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו גינה את המהומות, וקרא לראש הממשלה נפתלי בנט לגנות את מה שהוא הגדיר כהסתה מצד מפלגת רע"מ החברה בקואליציה. "אף אחד לא יעצור נטיעת עצים בארץ ישראל. אני נותן גיבוי מלא לכוחות הביטחון ודורש מבנט לגנות מייד את ההסתה של רע״מ, שותפתו הבכירה לממשלה".

"זה מתפתח לאינתיפאדה של ממש"

ראש מועצת עומר, פיני בדש, התייחס לאירועים ואמר: "לדעתי זה הולך להתפתח למשהו יותר גדול, לאינתיפאדה של ממש. הממשלה התחילה להיכנע. נתנו להם אצבע עכשיו הם רוצים את הראש", הסביר והוסיף: "אכלנו את הלוקש הזה, זה התחיל בשלושה יישובים לבדואים ולפיתוח. משהו שאמור לעזור לכולם. אבל הם כבר התחילו לעבור את כל הגבולות – הממשלה צריכה להגיד עד כאן".

בעקבות האירועים בדרום, ב"מחאת הקו האדום"  מסרו כי: "אנו קוראים לממשלה להכריז מצב חירום בדרום עוד הלילה. לגייס כוחות מילואים של מג"ב ולהקל את הוראות פתיחה באש. מי שמפחד להפעיל צלפים לא יוכל להסביר את הפקרתם של תושבי הדרום במחסור בכוח אדם.לא נקבל את מראות שומר החומות בכבישי הדרום".

מהוועד להצלת הנגב נמסר: "ממשלה שנשענת על קולות האחים המוסלמים ומנסור עבאס איננה יכולה לחתור לציונות. אנו דורשים מהשר לביטחון פנים וראש הממשלה להכפיל את כוחות השיטור והאכיפה בנגב, 'שומר חומות 2' מעבר לפינה. אנו מזכירים שציר 25 מוביל לבסיס חיל-האוויר נבטים".

אורטל פרלמן שמואלי וג'ולי קייט, מראשי הפורום לקידום הנגב מסרו בתגובה להתפרעויות בכביש 25: "מי שחשב שאירועי שומר החומות מאחורינו, טועה טעות מרה. בהזדמנות הראשונה מעשי החבלה חוזרים ומאיימים על תושבי הנגב".

גלעד אך, מנכ"ל ארגון "עד כאן" מסר בתגובה: "ברגעים אלו ממש ממשלת בנט-עבאס מוסרת את הנגב דה פאקטו למליציות בדואיות חמושות, אשר החליטו לנכס לעצמן אדמות מדינה שקק"ל העיזו לנטוע בהם עצים". 

בנוסף לשרים לפיד, הנדל ולראש האופוזיציה נתניהו, חברי כנסת נוספים הגיבו להתפרעויות. ח"כ קרן ברק צייצה: "הנטיעות בנגב הן ביצוע של החלטת ממשלה. התקפלות הממשלה עכשיו בפני הפורעים, תהיה מכירת חיסול לא רק של הנגב אלא של כל המדינה. אנחנו חיים במדינת חוק, החלטות ממשלה צריכות להיות מיושמות, פורעים ופושעים צריכים לשבת בכלא. מי שעתיד המדינה חשוב לו אסור שירכין ראש או ייכנע", וח"כ אופיר כץ הוסיף: "אמרנו שזה יהיה המחיר, התרענו שזה מה שקורה שיושבים בממשלה עם תומכי טרור. והערב ראינו הסתה בשידור חי, שאפילו לא מקבלת גינוי מראש הממשלה. אם נשאר בחברי הממשלה טיפת ערכיות, הם יבינו את הסכנה שטמונה למדינת ישראל. הטרור לא ירתיע אותנו מלנטוע עצים בכל חלקי הארץ".

השתתף בהכנת הידיעה: שחר קליימן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר