65 קילומטרים נגד מנהרות, מחבלים ורחפנים: הושלמו העבודות להקמת המכשול סביב רצועת עזה

ראשי מערכת הביטחון הכריזו על השלמת הפרויקט, שמהווה התקדמות טכנולוגית נוספת בלחימה המתמשכת מול חמאס בעזה • המכשול כולל חומה תת-קרקעית עם אמצעי גילוי טכנולוגיים, גדר פיזית, מכשול ימי, מערך גילוי וחדרי לחימה, שימנעו חדירה מהרצועה לשטח ישראל • גנץ: "שגרת החיים היא הניצחון שלנו, והאויב הגדול ביותר של ארגוני הטרור"

פרויקט המכשול סביב רצועת עזה הושלם לאחר שלוש וחצי שנות עבודה, כך הכריזו ראשי מערכת הביטחון היום (שלישי) באירוע במעמד שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, בכירים במשרד הביטחון ובצה"ל וראשי המועצות בעוטף עזה.

פרויקט המכשול נגד מנהרות טרור מרצועת עזה

המכשול, באורך 65 ק"מ, כולל חומה תת-קרקעית עם אמצעי גילוי טכנולוגיים, גדר פיזית, מכשול ימי, מערך גילוי וחדרי לחימה, שימנעו חדירה מרצועת עזה לשטח ישראל.

המכשול כולל חמישה מערכי הגנה משלימים:
• חומה תת-קרקעית פיזית וטכנולוגית.
• מכשול עילי הכולל גדר "שעון חול" בגובה של יותר מ-6 מטרים ואמצעים נוספים.
• מכשול ימי הכולל אמצעים לניטור חדירות מהים ומערכת נשק נשלטת מרחוק.
• מערך מכ"מים ומצלמות לאחיזת שטח.
• חדרי לחימה ברמת הגדודים, החטיבות והאוגדה.

שר הביטחון, בני גנץ, אמר על כך: "המכשול, שהוא פרויקט טכנולוגי ויצירתי ראשון במעלה, שולל מחמאס אחת מהיכולות שאותן ניסה לפתח, ומציב קיר ברזל בינו לבין תושבי הדרום. הקיר הזה מעניק תחושת ביטחון אישית שתאפשר לאזור היפה הזה להמשיך לצמוח.

"שגרת החיים היא הניצחון שלנו, והיא האויב הגדול ביותר של ארגוני הטרור. נמשיך להיערך כדי לנטרל כל יכולת לפגוע באזרחי ישראל, בדגש על איום הרקטות שנמצא על הכוונת. נמנע הזרמת ידע וטכנולוגיה איראנית לעזה, ונמשיך לסכל כל ניסיון של חמאס להפעיל את שלוחותיו באיו"ש או בישראל - ניסיונות שנכשלים פעם אחר פעם".

גנץ הוסיף: "כדי לשנות את המציאות בעזה, הדרישות שלנו פשוטות וברורות - הפסקת ההתעצמות של חמאס, שקט ארוך טווח והשבת הבנים. אנחנו פועלים לשם כך לילה ויום, והפעולות כל הזמן מתרחשות מתחת ומעל לפני השטח. אני מציע לחמאס להתעסק בקידום הנושאים האלו - ולא באיומי סרק".

פרויקט המכשול הושלם // צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון,

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי אמר: "המכשול הזה הוא חלק מ'קיר הברזל' של תפיסת ההגנה שלנו, ביבשה, באוויר, בים ובכלל. הוא מייצג חשיבה מחוץ לקופסה ומבטא את סוג החשיבה שאנו מחויבים אליה בצה"ל. המכשול משנה מציאות - מה שהיה לפניו לא יהיה עוד. זאת אומנם תקופה שקטה, אבל התבוננות בחודשים האחרונים מלמדת שגם על ההפרות הקלות ביותר הגבנו בעוצמה, וכך גם יהיה בעתיד. אנו משכללים את ההגנה לסוגיה בכל הגזרות, אבל זוכרים שההכרעה מושגת באמצעות התקפה, ואנו מחזקים אותה באופן ניכר ובהתמדה - ובשנה האחרונה באופן מיוחד כלפי איראן.

65 קילומטרים של המכשול // צילום: דובר צה״ל,

"אני מבקש להודות מכאן לכל ראשי הממשלה, שרי הביטחון והמפקדים, שהפכו את החזון הזה למציאות, ובראשם לרא"ל במילואים גדי איזנקוט, אלופי פיקוד דרום, מפקדי אוגדת עזה ורמד"א שהובילו בנחישות את מה שאנחנו משלימים כאן היום".

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל: "המכשול הביטחוני, אחד הפרויקטים ההנדסיים המורכבים שנבנו אי פעם, הוא עוד הוכחה שאין משימה שמערכת הביטחון לא יכולה לה. המכשול כבר שינה את המציאות הביטחונית בדרום ויביא להמשך הפריחה הכלכלית והחברתית של יישובי עוטף עזה".

בני גנץ באירוע ההכרזה על השלמת פרויקט המכשול // צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון,

ראש מנהלת גבולות ותפר, תא"ל ערן אופיר, אמר: "במהלך מבצע 'צוק איתן' הופנה אלינו האתגר של בניית קיר תת-קרקעי מעזה כנגד המנהרות, למצוא פתרון אפקטיבי והרמטי למנהרות הטרור שחוצות מהרצועה לעבר יישובי עוטף עזה. העבודה הייתה לא פשוטה, עברנו 15 סבבי לחימה, ירו עלינו, היו כאן 1,200 עובדים בשיא, שדאגנו לשלומם ולביטחונם מבלי להפסיק את העבודה לרגע. אני יכול לבשר לתושבי עוטף עזה שיש היום מכשול, הן תת-קרקעי והן עילי, עם אמצעים מתקדמים, שימנעו כניסה לישראל בצורה הטובה ביותר שיש".

הדמיה של פרויקט המכשול // צילום: דובר צה״ל,

המכשול כולל חמישה מערכי הגנה משלימים:
• חומה תת-קרקעית פיזית וטכנולוגית.
• מכשול עילי הכולל גדר "שעון חול" בגובה של למעלה מ-6 מטרים ואמצעים נוספים.
• מכשול ימי הכולל אמצעים לניטור חדירות מהים ומערכת נשק נשלטת מרחוק.
• מערך מכ"מים ומצלמות לאחיזת שטח.
• חדרי לחימה ברמת הגדודים, החטיבות והאוגדה.

המכשול במספרים

• אורך המכשול כ-65 ק"מ. הקמתו נמשכה ברצף כ-3.5 שנים.
• יותר מ-1,200 פועלים עבדו בשיא בהקמת המכשול בעשרות נקודות במקביל.
• שישה מפעלי בטון הוקמו לאורך הגבול עם רצועת עזה.
• כמות המילוי והחפירה בפרויקט היא בהיקף של 330,000 משאיות, למעלה מ-3 מיליון קוב. כמות הבטון בפרויקט שוות ערך לכ-220,000 משאיות, כמות המספיקה לסלילת כביש מישראל לבולגריה.
• 140,000 טונות ברזל ופלדה הושקעו בהקמת המכשול, שווה ערך לאורך של פרופיל פלדה מישראל עד לאוסטרליה.
• המכשול כולל עשרות תרנים ומאות רבות של מצלמות, מכ"מים, אמצעי גילוי והתרעה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר