גדר בלי הפרדה: תושבי קו התפר חיים בפחד מתמשך

בדיקת "שישבת": מתוך 708 ק"מ שתוכננו לגדר, נבנו 525, וגם הם פרוצים • התוצאה: פלשתינים עוברים באין מפריע • תושבים: "רק פיגוע יגרום למדינה להתעורר"

בלי פיקוח, בלי תחזוקה. פרצה בגדר ליד ראש העין, צילום: אורן כהן

708 קילומטרים - זה היה אמור להיות אורכה של גדר הביטחון לאורך הקו הירוק. אלא שעד היום נבנו רק 525 ק"מ מהם, ומבדיקת "ישראל היום" עולה שגם החלק הבנוי מחורר, פרוץ ולא מתוחזק.

תיעוד: לבנונים פורצים את גדר הגבול במטולה ונכנסים לשטח ישראל, צילום: אמיר שושני

בדיקה שערכנו בשבועות האחרונים לאורך תוואי הגדר חושפת מציאות קשה. בחלקים רבים הגדר שבורה או קרועה, והפרצות הרחבות מאפשרות מעבר שוטף של פלשתינים לשטח ישראל.

אבסורד מגיע לשיאו באזורים הסמוכים למעברים מוסדרים, שבהם בודקים חיילים את העוברים ושבים: עשרות מטרים מהמעבר מתנהלת תנועה שוטפת אל ישראל ללא בקרה.

המעבר הזה משמש שוהים בלתי חוקיים, שבאים לישראל לעבוד מדי יום ביומו ומסתייעים לא אחת בהסעות מאורגנות של מוניות ואפילו באוטובוסים הממתינים להם בצד הישראלי. הוא משמש גם גנבי רכב, מבריחי סחורות ופורצים, שממררים את חיי התושבים בקו התפר. בכמה מקרים ביצעו פלשתינים תקיפות מיניות ביישובים, והיו גם מחבלים שחצו את הגדר כדי לבצע פיגועים.

רבים מהתושבים סיפרו על אוזלת יד קשה של הצבא ושל המשטרה ומג"ב, כשלא תמיד ברור מיהו הגורם האחראי לאבטחה. ברוב המקומות אין נוכחות קבועה ושוטפת של גורמי ביטחון באזור הגדר.

יתר על כן, רבים טוענים כי במערכת הביטחון יודעים על הפרצות - ובוחרים במודע להעלים עין לצורך "שחרור שסתומים". תושבים רבים מספרים על חיים בתחושה של פחד מתמשך, ובכמה מקומות התארגנו יוזמות שמירה פרטיות. שוב ושוב שמענו את המשפט: "המדינה תתעורר רק אחרי שיתרחש פיגוע גדול".

אין נוכחות של כוחות הביטחון. קטע גדר בעמק חפר, צילום: אורן כהן

כך תיאר לנו דני מילר, הרבש"ץ של מושב רם און שבגלבוע, פרצה בגדר הנמצאת מאות מטרים ממעבר ג'למה. "זו אוטוסטרדה של הברחות רכבים. הגנבים מהרשות באים עם רתכת דיסק וחותכים את השער. בצמוד לשער יש פרצה רחבה, שדרכה עוברים פלשתינים. הפרצה הזאת תוקנה בחודש שעבר ארבע פעמים. זה כמו חתול ועכבר. הם פורצים, הצבא מתקן, והם פורצים שוב".

התמונה דומה גם מדרום לשם, בתחומי המועצה האזורית מטה יהודה. "אנחנו קוראים לזה 'גדר ההפקרה'", אמרו לנו גיל מסטיי (51) וד"ר שמריהו בן פזי (51) ממושב אדרת, "בבית שמש נבנות בימים אלה עשרות אלפי יחידות דיור, ומי שבונה אותן הם השב"חים שנכנסים דרך הגדר הפרוצה. כולם מעלימים עין. יש גניבות בכל לילה מהמושבים בסביבה, אפילו במהלך היום כשאנשים בבית. רמת החוצפה עלתה".

"שקשקנו מפחד"

בקצה הדרומי של הגדר, ליד מעבר מיתר שעל כביש 60, נשבר שיא נוסף של איוולת, כשאוטובוסים פורקים שב"חים ליד פרצה בגדר. "יש פלשתינים שנבדקים במעבר הרשמי, אך אחרים הולכים 50 מטרים משם וחוצים בלי שום בדיקה, בפרצה ענקית שאורכה כשלושה מטרים. בצד שלנו מחכים להם עשרות אוטובוסים, שמפזרים אותם לעבודה. אלפים עוברים שם בכל יום", אומר ארי אודס (45), מזכיר היישוב טנא עומרים, "בזמן שומר החומות שקשנו מפחד שלא יפגעו בנו".

מהמשטרה נמסר: "אנו משקיעים את מיטב המאמצים, כולל פעילות גלויה וסמויה, למניעת כניסת שב"חים. עיקר הפעילות מתמקד במעצר מחוללי התופעה, המסייעים, מלינים ומעסיקים שב"חים. פעילויות אלו מצמצמות משמעותית את כניסת השב"חים".

מדובר צה"ל נמסר: "לוחמי צה"ל פרוסים במרחב בהתאם להערכת המצב, ומשתמשים במגוון אמצעים בהתאם להוראות הפתיחה באש נגד מי שמזוהה כמשחית או מחבל בגדר הביטחון". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר