עובד בכיר במנהל האזרחי נחטף על ידי הרשות הפלשתינית עם מידע רגיש בידו

למרות התרעות שב"כ ומבקר המדינה ומקרה דומה בעבר שבו נחטף ועונה, תחקיר של ארגון עד כאן, שפרטיו נבדקו ואושרו בידי "ישראל היום", חושף שבמנהל האזרחי קידמו אותו לתפקיד בכיר • 30 תיקי עסקאות נדל"ן הגיעו לידי הרשות הפלשתינית • מנכ"ל ארגון עד כאן: "הביטחון המסכל שולט בעובדי המנהל האזרחי הפלשתיניים" • מלשכת מתפ"ש ביו"ש נמסר בתגובה: "לא קיים חשש לזליגת מידע הנוגע למכירת קרקעות לישראלים"

אזור רמאללה (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

שב"כ התריע, מבקר המדינה הזהיר, אך עובד בכיר במנהל האזרחי שוב נחטף בידי הרשות הפלשתינית ועמו נלקח מידע רגיש שהיה בידיו. כך מעלה תחקיר של ארגון 'עד כאן' שפרטיו נבדקו ואושרו בידי "ישראל היום".

נידאל אל עטרי, פלשתיני המתגורר ליד שכם, הוא עובד משרד הביטחון של ישראל אשר תפקידו לבקר את כל עסקאות מקרקעין ביהודה ושומרון מטעם המינהל האזרחי ביו"ש. העסקאות מחייבות אישור של קצין המטה לרישום מקרקעין, תומר כרמי, שאל עטרי הוא יד ימינו.

נידאל אל עטרי,

לפני כשבועיים, אל עטרי ביקש מכרמי לקחת לביתו הפרטי 30 תיקי עסקאות, בנימוק שאינו מספיק להשלים את העבודה במשרד. כרמי אישר את הבקשה, אך למחרת אל עטרי נלקח למתקני החקירות של הרשות הפלשתינית ביריחו ומאז לא שב לעבודתו.

יחד אתו, תפסו הפלשתינים את 30 התיקים שהוציא באישור ממשרדי המנהל האזרחי. מאחר והמינהל עובד בכלים מיושנים, בכלל זה העדר מערכת ממוחשבת, התיקים לא צולמו ולא תועדו באופן דיגיטלי או אחר. משמעות הדבר כי הראיות לקיום העסקאות לא קיימות עוד במערכת הממשל הישראלית, מה שעשוי להביא להפסדים של עשרות מיליוני שקלים של הצדדים להסכמים, וחושף את משרד הביטחון לתביעות נזיקין של הצדדים לעסקות.

בנוסף, הימצאות שמותיהם של סוחרי הקרקעות שחלקם שיתפו פעולה עם ישראלים בידי הרשות הפלשתינית עלול להעמיד את חייהם בסכנה. הפלשתינים חקרו בעבר בעינויים סוחרי קרקעות שמכרו אדמות ליהודים, ובמקרים אחדים אף הרגו אותם. על פי החוק הפלשתיני, מכירת אדמות ליהודים דינה מוות.

כדי לעקוף את החוק, יהודים העוסקים ברכש קרקעות מקימים חברות שבראשן תושב פלשתיני, ובסוף התהליך מתגמלים אותו בסכום נאה ואף מסייעים לו לפתוח בחיים חדשים מחוץ לישראל. בנוסף, מתקיימות עסקאות נדל"ן בין הפלשתינים בלא קשר לסכסוך. כעת כל המידע הזה נמצא בידי הרשות הפלשתינית.

השב"כ ובמבקר המדינה התריעו, אך הבכיר קודם

מי שהתריעו בעבר מפני המצב הרגיש והשלכותיו המסוכנות הם שירות הביטחון הכללי ומבקר המדינה. גם במנהל האזרחי עצמו, על פי דו"ח מבקר המדינה מאוגוסט 2020, היו עובדים שהתריעו מפני המחדל. עם עשו זאת משום שאל עטרי כבר נחטף בעבר בידי הכוחות הפלשתינים, עונה על ידם ונעדר מתפקידו במשך חודשים.

אף שהיה ברור כי מסר מידע לרשות הפלשתינית, במנהל האזרחי החליטו לקדם אותו לתפקיד בכיר עוד יותר והוא שב לעבודתו כאילו לא היו דברים.

בעקבות החטיפה הראשונה, התריעו גם שב"כ וגם מבקר המדינה כי העמדה הרגישה שהוא אוחז בה והמידע שבידיו, הופכים אותו לאדם שמצוי בסכנת סחיטה.

כך כתב המבקר בדוח שלו לשנת 2020, "במאי 2017 המנגנונים ברשות הפלשתינית עצרו וחקרו את עובד היחידה לרישום מקרקעין, המשמש מבקר העסקאות של לשכת רישום מקרקעין ברמאללה. המעצר והחקירות נמשכו לסירוגין כשנה. יצוין כי בסיום המעצר שב העובד לעבודתו ביחידת רישום מקרקעין כמבקר עסקאות". המבקר ציין חטיפתו הראשונה של אל עטרי עוררה חרדה בקרב העובדים הפלשתינים הנוספים במנהל האזרחי, אשר חששו כי הרש"פ תחטוף ותענה גם אותם. בעקבות המקרה, דרש הממונה עליו ממפקדי המנהל האזרחי לגבש צעדים ולקבל החלטות שיתנו מענה לבעיה, אולם הדבר לא נעשה.

על פי המבקר, "על אף פנייתו של קצין המטה לרישום מקרקעין לרש המנהל האזרחי ולסגנו, בדרישה לדון באסטרטגיית הפעולה נוכח המשבר לא התקיימה כל פגישה בנושא זה. בביקורת עלה, כי אף שמבקר העסקאות - מכוח פעילותו בשבע הלשכות הנותנות שירות לאוכלוסייה הפלשתינית באיו"ש - נחשף למידע בדבר עסקאות המקרקעין באיו"ש, הרי ששום גורם במינהל האזרחי או גורם ביטחוני אחר, לא בחן את התוצאות וההשפעות הצפויות של מעצרו ואת האפשרות לזליגת מידע לרשות הפלשתינית".

גם גורמים נוספים במנהל התריעו כי אל עטרי יושב בצומת מידע רגיש ומסוכן. "במאי 2019 כתבה ראש תחום תשתית לשב"כ מסמך שכותרתו 'בחינת הקשר שבין עובדי המינהל הפלשתינים לבין גופי מודיעין פלשתינים'. בפנייתה היא מציינת כי ממידע שנמסר לה עולים חשדות לכאורה נגד עובדי משרד רישום מקרקעין המשתפים פעולה עם גורמי מודיעין פלשתינים", כותב המבקר. הוא מוסיף כי העובדת הבכירה ביקשה ששב"כ, "יבדוק אם יש קשר בין עובדי המנהל האזרחי הפלשתינים, לבין גופי המודיעין המסכל הפלשתינים, נוכח הרגישות הרבה הנוגעת לנושא המקרקעין באיו"ש. עלה חשש כי עובדים מקומיים נחשפים למידע ועלולים להעבירו לגורמים עוינים". בדיקת המבקר העלתה כי אכן היו מקרים שבהם הועבר מידע עסק רגיש על ידי אותם פלשתינים שמועסקים בידי ישראל.

שירות הביטחון הכללי, בתשובה לפניית מבקר המדינה, אישר כי "העסקת פלשתינים על ידי המנהל האזרחי, מייצרת מצב מובנה שבו המידע אליו נחשפים במסגרת העסקתם, עלול להיות מועבר בדרכים שונות לגורמים ברשות הפלשתינית. המענה למניעת זליגת מידע, נכון שייקבע במסגרת תהליכי עבודה ונהלים פנימיים, בדגש על כללי התנהגות, הגבלת גישה למידע ומידור", נאמר בתגובת שב"כ. אף שאזהרת השב"כ ודוח המבקר פורסמו לפני למעלה משנה, המנהל האזרחי המשיך להעסיק את אל עטרי בתפקיד הרגיש ששם אותו במצב מובנה של ניגוד עניינים. כפי שקרה, לפני ארבע שנים, הפקיד הפלשתיני הבכיר, שמועסק בידי ישראל, שוב נחטף על ידי הפלשתינים והפעם נלקחו אתו כאמור 30 תיקי עסקאות שתוכנם ככל הנראה ירד לטמיון. 

יו"ר עמותת "עד כאן" גלעד אך, צילום: אריק סולטן

גלעד אך, מנכ"ל ארגון "עד כאן" אשר חשף את מעורבות הביטחון המסכל הפלשתיני במנהל האזרחי מסר בתגובה כי: "ההפקרות במנהל האזרחי יצאה משליטה. החרמת מסמכים רגישים של המנהל על ידי הביטחון המסכל הפלשתיני היא שפל חדש בחוסר התפקוד של המנהל האזרחי. הגיע הזמן שמישהו ייתן על כך את הדין".

מלשכת מתאם פעולות הממשלה ביו"ש נמסר: "עם קבלת הטענה אודות מעצרו של עובד המנהל האזרחי, המועסק כמבקר עסקאות מקרקעין - בשטחי הרשות הפלשתינית, החל המנהל האזרחי בבדיקת המקרה. הנושא עדיין מצוי בבחינת גורמי המקצוע במנהל האזרחי למול הגורמים הרלוונטים ברשות הפלשתינית".

"נדגיש כי העובד אמון על עסקאות מקרקעין בין תושבים פלשתיניים, ואין לו כל מעורבות בעסקאות בהן מעורבים ישראלים. על כן, על אף מעצרו של העובד המקומי על ידי הרשות הפלשתינית - לא קיים חשש לזליגת מידע הנוגע למכירת קרקעות לישראלים", אמרו בלשכת מתפ"ש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר