"ישראל היום" הוא גוף תקשורת שנוסד מתוך האמונה שהציבור הישראלי ראוי לעיתונות טובה יותר, מאוזנת יותר ומדויקת יותר. עיתונות שמדברת ולא צועקת. עיתונות אמינה, אובייקטיבית ועניינית. עיתונות אחרת וללא תשלום. המהדורה המודפסת הראשונה פורסמה ב-30 ביולי 2007, וב-2010 הפך "ישראל היום" לעיתון הישראלי בעל שיעור החשיפה הגבוה ביותר בימי חול. מו"ל העיתון היא ד"ר מרים אדלסון. העורך הראשי הוא עמר לחמנוביץ, והעורך המייסד הוא עמוס רגב. אתרי האינטרנט של "ישראל היום" בעברית ובאנגלית, כמו כן היישומונים (אפליקציות) לאנדרואיד ול-iOS, מציגים חדשות מסביב לשעון, תוכן בלעדי, מבזקים ועדכונים, ניתוחים ופרשנויות, וידיאו, פודקאסטים ושידורים חיים. פלטפורמות הדיגיטל של "ישראל היום" כוללות ערוצי חדשות ודעות, תרבות ובידור, לייף סטייל, טכנולוגיה, ספורט, כלכלה וצרכנות, בריאות, חיילים, אוכל, יהדות, תיירות ורכב. ב-2021 עלו לאוויר האתר החדש והיישומון החדש של "ישראל היום" בעברית, במטרה לספק לגולשים חוויה מהירה, עדכנית, בטוחה ונוחה. תכני המהדורה המודפסת של העיתון זמינים גם באתר, במהדורה יומית מקוונת, ואפשר לקבל אותם גם בניוזלטר. מועדון ההטבות הייחודי "הקליקה של ישראל היום" מציע לגולשי האתר הנחות ומבצעים על מוצרים ושירותים. ישראל היום פתוח להערות, לביקורת ולהצעות לשיפור מקהל הקוראים. פנו אלינו במייל hayom@israelhayom.co.il.

X

המנהרות נחסמו, המדענים חוסלו: כך ישראל "נעלה" את הגרעין האיראני

דו"ח חדש של מכון ISIS חושף את עומק השיתוק של פרויקט הגרעין האיראני: פתחי המנהרות בנתנז הושמדו כליל כדי "לכלוא" את מאגרי האורניום בבטן האדמה, וצמרת המדענים האחראית על בניית הפצצה חוסלה • מתקן סודי לייצור ליבת הנשק פעל בלב מתחם נופש אזרחי • "לוחות הזמנים של טהרן הוסגו שנים לאחור"

,עודכן
0השמעה
תקיפות בטהרן במהלך המלחמה. צילום: GettyImages

הלחימה מול איראן לא רק הסבה נזק כבד למבנים, היא למעשה "נעלה" את תוכנית הגרעין. דו"ח חדש של המכון למדע ולביטחון בינלאומי (ISIS) קובע כי התקיפות האוויריות שיתקו את המערך שאמור להפוך את האורניום המועשר לנשק מבצעי. לפי הממצאים, עוצמת הפגיעה בשילוב עם חיסול מוקדי הידע, הופכת כל ניסיון איראני לבנות פצצה בשנה הקרובה למשימה כמעט בלתי אפשרית.

תקיפת הבונקר התת-קרקעי של עלי חמינאי // דובר צה"ל

המהלך המשמעותי ביותר התרחשבמתקן ההעשרה המרכזי בנתנז. במקום ניסיונות חדירה לשכבות הסלע העמוקות שבהן חבוי האורניום, חילות האוויר של ישראל וארה"ב השמיד באופן כירורגי את כל דרכי הגישה אליו. פתחי המנהרות, המעליות ומסלולי הרכבים פוצצו ונהרסו לחלוטין. התוצאה היא שמלאי האורניום של איראן נותר "כלוא" בתוך ההר, וכל ניסיון חילוץ ידרוש עבודות הנדסיות ממושכות שיהיו חשופות לחלוטין לעין הלוויינים.

צילום לוויין של מתקן נתנז: הרס הכניסות לאולמות ההעשרה,צילום: ISIS

במקביללמצור הימי, התקיפות האוויריות גדעו את שרשרת האספקה הגרעינית. הושמדו מפעלים קריטיים בארדקאן שאחראים על הפקת החומר הגולמי, וכן שותק מערך המים הכבדיםבאראקלאחר שכל שלבי הייצור שלו נפגעו. מדובר בנזק כלכלי של עשרות מיליוני דולרים, אך מעבר לכך - זו פגיעה שמונעת מטהרן את היכולת להזין את תוכנית הגרעין בחומרים חדשים לאורך זמן.

מפקדת הגרעין שהוסוותה כאתר נופש

אחד הגילויים המרכזיים בדו"ח הוא חשיפת מתקן "מין זדאאי". מדובר באתר סודי ממזרח לטהרן שפעל תחת מסווה מתוחכם של מתחם נופש אזרחי, בסמוך לפארק שעשועים ומרכז רכיבה על סוסים. בפועל, המקום שימש כמפקדה גרעינית לשיקום יכולות שנפגעו בעבר. בתקיפה הושמדו מעבדות שעסקו בייצור הליבה המתכתית של הפצצה - אחד השלבים המורכבים והסודיים ביותר בבניית ראש קרב גרעיני.

סקירה של קומפלקס מין-זדאאי: פריסת מערך האבטחה של האתר הסודי בסמוך למתקני נופש אזרחיים,צילום: ISIS

במתחם פרצ'יןהושמד מתקן "טאלקאן 2", מבנה מבוצר ששימש לפיתוח חומרי נפץ מתקדמים המהווים את המנגנון להפעלת הפצצה. האיראנים ניסו להגן על המתקן באמצעות קירות בטון מזוין, שכבות עפר עבות וגדרות נגד כטב"מים, אך פצצות חודרות בונקרים פגעו ישירות בציוד הרגיש שהיה בתוכו.

התקיפות לא פסחו גם על הזרוע המדעית של הפרויקט במוסדות אקדמיים שגוייסו למאמץ המלחמתי. הושמדו מרכזי מחקר ופיתוחבאוניברסיטאות אימאם חוסייןומאלכ אשתר, ששימשו כמעבדות לפיתוח טילים ומחקר גרעיני. הפגיעה במרכזי הפיזיקה והכימיה נועדה לנטרל את התשתית הטכנולוגית המלווה את התוכנית ולוודא שלא יישארו לטהרן הכלים המדעיים להמשך פיתוח עצמאי.

תקיפה באוניברסיטת אימאם חוסיין בטהרן שמקושרת למשמרות המהפכה,צילום: רשתות ערביות

חיסול הדרג הניהולי של הפרויקט

מעבר להרס התשתיות, המלחמה הצליחה לחסל את "מוקדי הידע" של הפרויקט. בניגוד לידע שנמצא במסמכים, מדובר בניסיון ניהולי ומבצעי שנצבר במשך עשורים וקשה מאוד לשחזור. בין הבכירים שחוסלו נמצאים שני האישים שעמדו בראש ארגון ה-SPND, האחראי על פיתוח הנשק - היו"ר הנוכחי והיו"ר הקודם.

יחד איתם חוסל גם עלי שמחאני, דמות מפתח שריכזה את הפיקוח הממשלתי והביטחוני על פרויקט הנשק. חיסול הצמרת הניהולית הזו יוצר "ואקום" מקצועי בתוך המערך הגרעיני. המסר האסטרטגי הוא שגם אם איראן תנסה לשקם פיזית את המתקנים, היא תתקשה מאוד למצוא כוח אדם מיומן ומנוסה שיוכל לנהל אופרציה מורכבת שכזו תחת תנאי מלחמה.

"ואקום" מקצועי בתוך המערך הגרעיני. עלי שמחאני ,צילום: רשתות ערביות

לסיכום, הדו"ח מעריך כי היכולות האיראניות הוסגו שנים לאחור. בעוד שבעבר הזהירו בקהילת המודיעין כי איראן רחוקה רק חודשים ספורים מנשק גרעיני, המצור על מלאי האורניום והשמדת המערך הטכנולוגוגי והניהולי הפכו את חלום הפצצה לבלתי ודאי ורחוק מתמיד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאילהכיר