לאחר שנחשף לראשונה ב"ישראל היום" אתמול (ראשון) כי מערכות הביטחון קבעו כי קיים חשש ממשי לדליפת מידע באמצעות מערכות כלי רכב תוצרת סין, שגרירות סין מגיבה: "איסוף נתונים זו פונקציה רגילה ומוכרת, הנתונים נאספים ונכנסים ל'תיבה שחורה' ברכב, אך ימסרו רק במקרה של תאונה, כאשר יש צורך לבדוק את פעולות הנהג ואת מסלול הרכב".
במהלך חריג ומעורר עניין, החלו בצה"ל לאסוף מהקצינים כלי רכב מתוצרת סין, בהוראת הרמטכ"ל. ההחלטה התקבלה לאחר שמערכות הביטחון קבעו כי קיים חשש ממשי לדליפת מידע רגיש או לריגול באמצעות מערכות הרכב. מדובר בשלב נוסף במדיניות שמגבילה את השימוש ברכבים סיניים, לאחר שעד כה נאסרה כניסתם לבסיסים צבאיים.
תגובתה המלאה של דוברות שגרירות סין: "במשך השנים האחרונות, רכבי האנרגיה המתחדשת של סין, עם החדשנות המהותית שלהם ואיכות המוצרים הגבוהה, זכו להעדפה מצד הצרכנים ברחבי העולם.
"כל הרכבים המיוצאים מסין לישראל, עומדים בתקנות ישראל בנושא אבטחת מידע והעברת נתונים ואינם מהווים איום על ביטחונה הלאומי של ישראל. ממשלת סין הייתה ותישאר מגינת עקרונות שלטון החוק הבינלאומי וניהול סייבר.
"ספקולציה חסרת בסיס"
"סין מעולם לא ביקשה ולא תבקש משום חברה לעסוק בשום צורת ריגול. הטענה כי סין אוספת נתונים מחו"ל באמצעות רכבי חשמל היא רק ספקולציה חסרת בסיס ושקרים. למעשה, התקנים בתעשייה לרכבים חכמים מודרניים ברורים ומוגדרים היטב.
"מה שנקרא 'איסוף נתונים' הוא למעשה פונקציה רגילה וחשובה של מערכות נהיגה חכמות. בהקשר זה, אין שום הבדל מהותי בין רכבי סין לבין רכבים ממדינות אחרות. אם אתה נוהג ברכב חשמלי ממותג סיני, הנתונים שלך יוכנסו ל'תיבה שחורה' ברכב, אך יינתנו רק במקרה של תאונה, כאשר יש צורך לבדוק את פעולות הנהג ואת מסלול הרכב.
"ישנם רכבים חשמליים מסוימים עם שירותי ענן, אך כל השרתים הרלוונטיים ממוקמים באירופה. הנתונים מנוהלים במקום השרתים בהתאם לחוקים ולתקנות המקומיים. לאור הרגישות הרבה של ישראל לנושאי ביטחון, יצרני הרכב הסיניים הסירו במיוחד את פונקציות החיבוריות מהדגמים המיוצאים לישראל, וכך למעשה בוטלה כל אפשרות להעברת נתונים דרך מערכות החכמות של הרכב.
"המסע הגלובלי של רכבי החשמל הסיניים הוא דרך פתוחה וישרה של חדשנות. דרך זו של שיתוף פעולה מביאה אוויר נקי יותר, טכנולוגיות מתקדמות יותר, יותר אפשרויות, חוויות נוחות יותר ושוק הוגן יותר לכולם. אנו מקווים כי הצד הישראלי יבחן ויתייחס למותגים הסיניים באופן הוגן ואובייקטיבי ויספק לחברות הסיניות סביבה עסקית הוגנת, שוויונית ולא אפלייתית".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו