בעוד יהודים ישראלים מוזהרים כי הכניסה לערים ברשות הפלשתינית אסורה ומסוכנת, הפכה קלקיליה ללהיט ענק בקרב ערבי ישראל. כפי שהיה טרם 7 באוקטובר בערים כדוגמת ג'נין, נוהרים הערבים הישראלים בהמוניהם לתוך העיר ללא כל הפרעה. אלא שאחד המחסומים הגדולים ששימשו למעבר לתוך העיר נותר סגור מאז השבת השחורה, מה שיוצר אנדרלמוסיה של ממש בכבישים.
כשהמבלים מסיימים את הקניות בזול בקלקיליה, הם חוזרים לתוך הקו הירוק דרך מעבר אליהו, המעבר הביטחוני היחיד שנותר פתוח באזור, אך המעבר אינו מאוייש בקביעות באופן מלא ואינו מיועד לכמויות כה גדולות של מכוניות, והדבר יוצר פקקי ענק.
תושבי קרני שומרון ויתר היישובים על כביש 55, מהכבישים המרכזיים בשומרון, נאלצים להתמודד עם פקקים, שמייצרים אתגר בטיחותי וביטחוני סבוך ביותר. ראש מועצת קרני שומרון, יהונתן קוזניץ, אומר כי פנה בשנה האחרונה לכל מקבלי ההחלטות, בממשלה ובמערכת הביטחון, אך ללא הועיל. ובהתחשב בעובדה שפקקים במעברים הפכו ליעד למחבלים בשנים האחרונות, הסכנה ברורה, מיידית וכתובה באותיות ענק על הכביש.
"קלקיליה הפכה ליעד נחשק בקרב ערביי ישראל", מסביר קוזניץ כיצד התפתחה התופעה. "בתוך חמש או עשר דקות אתה עובר מכפר קאסם, ג'לג'וליה, טירה וטייבה לתוך מרכז העיר קלקיליה. התושבים הערבים נכנסים לשם לבלות בזול, לעשות קניות וליהנות מסוף שבוע רגוע, אבל זה גורם לכאוס תנועתי מוחלט אצלנו".
המצב החמור נובע מהמיקום הגיאוגרפי הייחודי של קלקיליה. "הכניסה לקלקיליה נמצאת במרחק של רק 250 מטר מכביש 55", מתאר ראש המועצה. "בשונה מערי אחרות ברשות הפלשתינית, שרחוקות מהציר המרכזי, כאן ברגע שיש 80-100 כלי רכב שנוסעים מקלקיליה לתוך הקו הירוק, זה כבר משפיע ישירות על הכביש הראשי ותוקע את כל התנועה".
התוצאה היא פקקים מתמשכים הפוגעים בחיי היומיום. "התושבים סובלים מפקקים של קילומטר וחצי, עם מאות כלי רכב שעומדים במקום. הפכנו לאזרחים סוג ב'". הפתרון, לטענת ראש המועצה, פשוט ויעיל - פתיחת מעבר אייל, שהיה פעיל עד 7 באוקטובר.
"הצעתי להם פתרון ברור: תפתחו את מעבר אייל, זה יפזר את הלחץ ויאפשר ניקוז נוסף של התנועה", הוא אומר. "במקום שכל התנועה תתרכז במקום אחד, יהיה פיזור שיקל על כולם. דיברתי על הנושא עם כל הגורמים הרלוונטיים, כולל אלוף פיקוד מרכז. כולם מבטיחים, אבל בסוף אף אחד לא רוצה לקחת אחריות ולבצע את השינוי הפשוט שנדרש".
קוזניץ סובר כי על מדינת ישראל לקבל החלטות אסטרטגיות בנוגע לעתיד המסחר עם הרשות הפלשתינית ולא לאפשר למצב ביניים להישאר. אם הרשויות מעוניינות שערביי ישראל ינועו אל ולתוך הערים הפלשתיניות, הרי שיש להסדיר את התנועה ולספק למתיישבים פתרונות, כדוגמת מעבר צופים שכעת פתוח אך ורק לתושבי היישוב צופים.
"זו הזיה מוחלטת. ערביי ישראל נכנסים בחופשיות, באמצעות עשרות אלפי כלי רכב מדי שבוע, ולא נבדקים, אבל מולנו נעשית אכיפה אדוקה ולא נותנים לנו לעבור במעברים אחרים. איך זה הגיוני?" קוזניץ מסכם: "אנחנו לא מבקשים דברים מסובכים. או שתמנעו מערבי ישראל להיכנס לשטחי A, או שתפתחו מעברים נוספים כדי שלא נהפוך לבני ערובה של המצב. בכל מקרה - המדיניות הנוכחית, בכל אופן, לא יכולה להימשך".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
