80 אלף דונמים של אדמות מדינה כלואים מאחורי גדר המערכת הישנה, בין ישראל לירדן, באזור בקעת הירדן. חרף דרישות חוזרות ונשנות, צה"ל מסרב לשחרר אותם כבר שנים ארוכות, אף שכעת צפויות עבודות להחלפת הגדר במסגרת המסקנות מ-7 באוקטובר. ראש מועצת בקעת הירדן דוד אלחייני מזהיר מפני פספוס היסטורי ומתריע כי מדובר גם בסכנה ביטחונית.
גדר הגבול באזור בקעת הירדן, יודע כל מי שנוסע במקום, עובר בצמוד לכביש 90, אחד הכבישים האסטרטגיים ביותר במדינת ישראל. בשנים האחרונות ניצלו זאת מבריחי אמצעי לחימה וסמים, שקפצו מעל הגדר והגיעו במהירות לתוואי כביש נוח שבאמצעותו יכלו להימלט לעומק השטח הישראלי.
אלא שלמרות שמדובר בגדר המערכת, בפועל הגבול עובר מאות מטרים מהמקום. התוואי הקיים של הגדר יוצר מובלעת שבו עשרות אלפי דונמים של אדמות מדינה שמתבזבזות. לא זאת ועוד, מכיוון שירדן החלה כבר כעת לבנות גדר על גדת הירדן, בפועל האזור מאפשר למסתננים, במקרה הטוב מבריחים ובמקרה הרע מחבלים, להתחבא בין כפלי הקרקע ולזנק מעל הגבול.
מפספסים את המבקרים
כבר שנים שבמועצת בקעת הירדן דורשים להעביר לידיהם את השטחים המבוזבזים, שבהם ניתן לעשות שימוש מיידי. האתר המוכר ביותר הינו ארץ המנזרים, שחסום מאז שנות ה-60 בפני ישראלים, מלבד כניסות יזומות באישור הצבא, מה שהופך בין היתר את אתר קאסר אל יהוד, אתר הטבילה הפופולרי ביותר בקרב נוצרים, למובלעת שאינה נוחה להגעה. מה שיכול להיות אחד מאתרי התיירות המבוקשים ביותר בישראל הינו מוזנח בשל העובדה שאין למועצה האזורית אפשרות לפתח את המקום.
ראש מועצת בקעת הירדן, דוד אלחייני, לוחץ בתקופה האחרונה על הצבא ליצור תוואי מחודש, קרוב יותר לגבול האמיתי, ובכך לשחרר את עשרות אלפי הדונמים לידי הציבור. אלא שבצה"ל מסרבים לעשות זאת. סל הזמנים קצר ביותר, שכן בצה"ל מעוניינים להתחיל בעבודות לבניית הגדר החדשה – כבר באוגוסט הקרוב, אף שבמשרד הביטחון טרם סיימו את התכנון של התוואי.
"יש כאן הזדמנות פז, במסגרתה המדינה מעוניינת להקים מכשול בגבול ירדן, ושבה אפשר לשלב את האינטרסים הביטחוניים וההתיישבותיים יחד. יש צורך להזיז את הגדר מזרחה, אל קו הרכס מעל הירדן, וכך להעביר יותר מ-80 אלף דונמים לידי ההתיישבות", הוא אומר. לדבריו, "מדובר בשטחים שניתן לעשות בהם חקלאות, התיישבות, יש לנו תב"ע לבניית מלון שבו 120 חדרים שממתין לרגע שבו הגדר תעבור מזרחה".
בצה"ל מסרבים לקבל את הבקשה ומעדיפים להשאיר את הגדר בתוואי הקיים, זאת למרות שמדובר בצורך אסטרטגי ברור. חרף העובדה שאין שום סיבה שלא לשחרר את השטחים הללו לטובת האזרחים, בצבא מתכוונים להמשיך להחזיק בהם כמובלעת, שאליה יאפשרו כניסה לישראלים רק בתיאום מראש – כלומר כמעט אף פעם.
"חייבים להרחיק את הגדר"
אחד הנימוקים המשמעותיים של המועצה להעברת הגדר מזרחה הינה יצירת מרחב אבטחה יעיל יותר לכביש 90, שבו נוסעים לא מעט ישראלים. "חלקים גדולים מהגדר צמודים כרגע לכביש 90. חייבים להרחיק את הגדר מהציר החשוב הזה", אומר אלחייני.
לדבריו, מדובר בהזדמנות שאותה אסור לפספס. "אפשר להשתמש בשטחים הללו לחיזוק החקלאות וההתיישבות. גנדי, שכביש 90 נקרא על שמו, אמר שהחקלאים הם העיניים של הצבא, יגאל אלון אמר 'במקום שבו תעבור המחרשה שם יעבור הגבול'. התיישבות היא זו שמביאה ביטחון", מבהיר ראש מועצת בקעת הירדן.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הקמת המכשול ומיקומו נקבעים בהתאם לשיקולים ביטחוניים, הנדסיים וסביבתיים. במסגרת הקמת המכשול החדש ישארו מובלעות בחלק המזרחי של המכשול.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
