יועמ"ש איו"ש: "האלוף פוקס לא רואה איום ביטחוני בבנייה הפלשתינית בגוש עציון"

על פי הנתונים, יש יותר מ-3,000 מבנים שהוקמו בשנים האחרונות בשמורה ההסכמית, זאת לצד סלילת רשת כבישים בכל המרחב • תנועת רגבים: "קונספציית העלמת העין הוכחה כאסון בשביעי לאוקטובר"

שנה לאחר שקיומו נחשף ב"ישראל היום", מתחם פלשתיני בלתי חוקי במזרח גוש עציון הולך ומתרחב || רגבים

דיון המשך בסוגיית הבניה הפלשתינית בשמורה ההסכמית במזרח גוש עציון התקיים השבוע בוועדת חוץ וביטחון בכנסת, בראשות ח"כ יולי אדלשטיין ובהשתתפות חברי הכנסת זאב אלקין, עמית הלוי, צבי סוכות ולימור סון-הר מלך וכן מועצת גוש עציון, תנועת רגבים שהציפו את הסוגייה וארגון "הצופות".

בדיון קודם בנושא שהתקיים בחודש מרץ האחרון, התבקש יועמ"ש איו"ש לגבש עמדה האם התופעה של בניית מבנים בשמורה ההסכמית מהווה הפרה של ההסכם שנחתם בשנת 2008, על פיו השטח יועבר לשליטת הרש"פ כשמורת טבע הסכמית וייאסר בבניה ופיתוח. במידה ואכן הופר ההסכם, ממשלת ישראל נדרשת לאכוף את החוק במקום.

העיר אלמלחה הולכת ונבנית, צילום: נעמה שטרן

במהלך הדיון הנוכחי, הודיע היועמ"ש כי הוגשה חוות דעת לאלוף לגבי התשתית החוקית וההשלכות להפרת ההסכם, אולם חוות דעת זו עדיין נלמדת. מנגד, הצהיר היועמ"ש כי לדעת האלוף, אין בבניה זו משום פגיעה ביטחונית. בתגובה לטענת ח"כ סון- הר מלך "בסיור בשטח ראינו איום בטחוני ויצירת רצף טריטוריאלי מסוכן למדינת ישראל" השיב, "לא קיבלנו חוות דעת שאומרת שיש בהקמה כאן, במיקומים ובמספרים לכדי איום בטחוני."

נזכיר, כי השמורה ההסכמית, שגודלה כ-167,000 דונם, פי 3.5 מגודלה של תל-אביב, ממוקמת ממזרח גוש עציון לכיוון ים המלח ודרומה, ובהסכמי אוסלו ניתנה לרשות הפלשתינית כשמורת טבע האסורה בבינוי ופיתוח. לאורך השנים סבלה השמורה מפלישות ובניה, אך בשנים האחרונות ישנה תנופת בניה מאסיבית, להקמת עיר ענק המחברת בין העיר זעתרה עד דרום הר חברון. על פי נתוני רגבים, ישנם למעלה מ- 3,000 מבנים שהוקמו בשנים האחרונות בשמורה, זאת לצד סלילת רשת כבישים בכל המרחב.

אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס, צילום: דובר צה"ל

אברהם בנימין, מנהל מחלקת מדיניות ברגבים: "האמירה כי אין בכך איום בטחוני מקוממת ומלמדת כי הקונספציה עדיין חיה וקיימת. הרשות הפלשתינית כובשת בכל כלי העומד לרשותה את השטחים הפתוחים, אם זה בשטחי C ואם זה בשטחים שניתנו לה כשמורת טבע. אל מול עינינו השטח משנה את פניו עם עשרות כלים כבדים שחורצים את המדבר. את ההסכמים שמדינת ישראל ממשיכה להיאחז בהם, הרש"פ כבר מזמן דרסה תחת גלגלי הטרקטורים. את הפנטזיה שהעלמת עין ושקט בטחוני מדומה כדאי שגם מערכת הבטחון והדרג המדיני ידרסו, ובהקדם". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר