אזעקות בצפון; נתניהו בפיקוד צפון: "יש לנו תוכניות מפתיעות"

דובר צה"ל לתקשורת הזרה: "חמאס מחזיק בחטופינו ברפיח, הכוחות שלנו ממוקדים שם" • גלנט: "מוסיפים כוחות מהאוויר ומהקרקע ברפיח" • כוחות צה"ל יצאו הבוקר מג'נין לאחר 40 שעות פעילות • דובר צה"ל על תיעוד חטיפת התצפיתניות: "הסרטון מעלה שאלות נוקבות ובראשן 'איך דבר כזה קרה'" • גנץ: "להשיב את המפונים עד ספטמבר"

שריפות באיזור עמק החולה לאחר המטח מלבנון

היום ה-230 למלחמה: מטחים בלתי פוסקים לעבר יישובי הגליל; נפילות באצבע הגליל ושריפות בעמק החולה. חיל האוויר חיסל מחבל חיזבאללה בדרום לבנון. לוחם צה"ל מחטיבת כפיר נפצע באורח קשה בקרב בצפון הרצועה. 

עדכונים שוטפים:

03:04: יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון הבטיח לארח בקרוב את ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס. ג'ונסון אמר את הדברים באירוע סולידריות לציון יום העצמאות ה-76 למדינת ישראל, שאירחו שגריר ישראל בארה"ב מיכאל הרצוג ורעייתו. 

23:36: לילה לא שקט בצפון: אזעקות הופעלו בגליל העליון. (עידן אבני) 

23:18: דיווחים פלשתיניים: עשרות הרוגים בתקיפה על בניין מגורים בעיר עזה. (שחר קליימן)

23:10: המיליציות הפרו-איראניות בעיראק הודיעו כי שיגרו שני כטב"מים לעבר אילת. (שחר קליימן)

22:34: ראש הממשלה נתניהו בפיקוד הצפון: ״אנחנו פועלים כל הזמן בחזית הצפון. עד עכשיו חיסלנו מאות פעילי חיזבאללה, ועוד היד נטויה. יש לנו תכניות מפורטות, חשובות, אפילו מפתיעות״. (עידן אבני)

נתניהו בפיקוד הצפון: ״אנחנו פועלים כל הזמן בחזית הצפון - יש לנו תכניות מפורטות, אפילו מפתיעות״ // וידאו: רועי אברהם / לע״מ, סאונד: בן פרץ / לע״מ

22:06: המיליציות השיעיות בעיראק: תקפנו הערב מטרה באילת באמצעות שני כטב"מים. (שחר קליימן)

המיליציות הפרו-איראניות בעיראק הודיעו כי שיגרו שני כטב"מים לעבר אילת, צילום: רשתות ערביות

21:44: בית נפגע מטיל נ"ט במטולה, שעות לאחר שמחבלי חיזבאללה ירו נ"ט לעבר בית במושב שתולה - שכבר נפגע לאחרונה מתקיפות ארגון הטרור. אין נפגעים. (עידן אבני)

20:28: שני יירוט מעל נמל עקבה הדרומי: יירוט אחד כיפה ימית סער 6 ויירוט אחד של מטוס קרב. (רונית זילברשטיין)

היירוט מעל נמל עקבה הדרומי // רון אסולין

ללא כל אזעקה: יירוטים בשמי אילת // רונית זילברשטיין

20:16: דובר צה"ל פנה בתחילת דבריו הערב לתצפיתניות החטופות לאחר פרסום התיעוד של חטיפתן מבסיס נחל עוז: "הסרטון הזה הוא תזכורת מוסרית להשיב את החטופים הביתה. משפחותיכן עושות הכל כדי להשיב אתכן. הסרטון מעלה שאלות נוקבות ובראשן 'איך דבר כזה קרה'. תפקידנו לספק תשובות, לתחקר לעומק ולהבטיח שלא יהיה עוד 7 באוקטובר". 

20:00: לוחמי צוותי הקרב של אוגדה 98 וכוחות מיוחדים מחיל האוויר ומיחידת יהל"ם חיסלו במרחב תת קרקעי את המחבל חסין פיאצ׳, מפקד גדוד בית חאנון בחמאס. פיאצ׳ היה אחראי על מתווי נ״ט רבים ששוגרו לשטח מדינת ישראל במהלך המלחמה, וכן על שיגורי פצמ״רים רבים לעבר יישובי צפון העוטף. חיסולו של פיאצ׳ הוא חלק ממאמץ הלחימה של אוגדה 98 מעל ומתחת לקרקע, למציאת והשמדת תוואי מנהור וחיסול המחבלים המסתתרים בתוכם. (לילך שובל)

מפקד גדוד בית חאנון שחוסל, צילום: דובר צה"ל

19:37: יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ סייר היום (ה׳) בצפון. גנץ ביקר בבסיס עמיעד, נפגש עם אנשי מודיעין וקיבל סקירה על ההתפתחויות המבצעיות בזירה הצפונית. בהמשך, הגיע למלון קיסר בטבריה ושוחח עם מפונים מקרית שמונה וקיבוץ ברעם. 

בסיום המפגש אמר גנץ: "האתגר שלנו כמדינה הוא לממש את אחריותנו הביטחונית, המוסרית והחברתית: אני קורא לראש הממשלה - להביא כבר היום לאישור את התוכנית לחיזוק הצפון, לא לדחות בעוד יום. ובמקביל - להיערך כבר מהיום כדי שנחזיר את התושבים לבתיהם בביטחון עד ה-1.9, בכוח או בהסדר - אסור לאפשר עוד שנה אבודה בצפון". 

19:31: מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר שורת מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה בדרום לבנון.
בין המטרות שהותקפו, מבנים צבאיים של חיזבאללה במרחבים עייתא א-שעב רב א-תלתין ומרכבא, מבנה צבאי ושתי עמדות תצפית של הארגון במרחב אל-עדייסא שבדרום לבנון. (לילך שובל)

18:55: שני כטבמ"ים חצו לאצבע הגליל מגבול לבנון. כטב"ם אחד יורט. כטב"ם נוסף פגע במרחב קריית שמונה.. (עידן אבני)

18:35: התרעות ביישובים רבים באצבע הגליל בעקבות חשש מחדירת כלי טיס עוין. פיצוצים נשמעו באזור עמק החולה לאחר שמונה אזעקות בסביבה. (עידן אבני)

18:07: ראש הממשלה נתניהו בפיקוד הצפון: "אנחנו פועלים כל הזמן בחזית הצפון. עד עכשיו חיסלנו מאות פעילי חיזבאללה, ועוד היד נטויה - גם היום. אני קיבלתי עכשיו סקירה מאלוף פיקוד הצפון, ושוחחתי גם עם מפקדי האוגדות. יש לנו תכניות מפורטות, חשובות, אפילו מפתיעות. אבל אינני משתף את האויב בתכניות הללו, שנועדו לעשות שני דברים: א׳ - להחזיר את הביטחון לצפון, ושנית - להחזיר את התושבים בבטחה לבתיהם. אנחנו נחושים להשיג את שני הדברים גם יחד". (עידן אבני)

נתניהו בפיקוד צפון: "יש לנו תוכניות מפתיעות" // רועי אברהם/לעמ, סאונד בן פרץ/לעמ

17:34: בחמאס מאשרים כי דיאא' א-דין א-שרפא, סגן מפקד כוחות הביטחון הלאומי של ארגון הטרור ברצועת עזה, חוסל על ידי ישראל. על פי מקורות פלשתיניים, הבכיר חוסל במרכז העיר עזה במהלך הבוקר (חמישי), ובתקיפה נפצעו ארבעה קצינים אחרים שליוו אותו. (שחר קליימן)

17:09: בהמשך להתרעות שהופעלו בצפון הארץ לפני זמן קצר על חדירת כלי טיס עוין, מדובר בזיהוי שווא. (עידן אבני)

17:04: המטח נמשך: אזעקות בכפר גלעדי.

17:02: דובר צה"ל מסר הודעה לתקשורת הזרה בעקבות סרטון חטיפת התצפיתניות ואמר: "חמאס מחזיק בחטופינו ברפיח, הכוחות שלנו ממוקדים שם". (לילך שובל)

דובר צה״ל, תת-אלוף דניאל הגרי, הפיץ סרטון הסבר לתקשורת הזרה || דובר צה"ל

16:40: פגיעת רקטה שנורתה מלבנון בכביש 90 בעמק החולה הובילה לפריצת שריפות באזור. 

שריפה בעמק החולה לאחר פגיעת הרקטה, צילום: אייל מרגולין - ג'יני

16:13: שמונה שיגורים לאזור קרית שמונה במטח השני. ללא נפגעים. (עידן אבני)

16:10: שר הביטחון יואב גלנט, הפליג היום עם כוחות חיל הים לחופי עזה וקיבל סקירות על המאמצים המבצעיים וההומניטריים בזירה הימית. גלנט אמר על סיפון ה"דבורה": ״אנחנו מחזקים את המאמץ שלנו מול רפיח, הפעולה הזאת תלך ותתגבר, עוד כוחות מהקרקע, עוד כוחות מהאוויר, ואנחנו נגיע למטרות שלנו - להכות קשה מאוד את החמאס, לשלול את היכולות הצבאיות שלו, להביא לכך שאנחנו יוצרים את כל התנאים על מנת להחזיר את החטופים אל ביתם, זה דבר חשוב, זה נושא מרכזי עבורנו ואנחנו נעשה כל מאמץ על מנת ליישם אותו בכל הדרכים". (לילך שובל)

גלנט על הסיפון, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

15:35: הירי לא נפסק: אזעקות באצבע הגליל (עידן אבני)

15:28: לקראת הנזיפה: שגרירי ספרד, נורבגיה ואירלנד צפו בסרטון חטיפת התצפיתניות.

שלושת השגרירים צופים בסרטון חטיפת התצפיתניות, צילום: אורן בן חקון

14:58: המטחים לעבר אצבע הגליל: כ-15 שיגורים זוהו, שריפות פרצו במקום (עידן אבני)

שריפה באזור בית הילל לאחר נפילה

14:57: חשיפה של ה"דיילי מייל": שני מחבלים, אב ובנו, חשפו בפני חוקרים ישראלים כיצד הרגו ואנסו אזרחים חפים מפשע ב-7 באוקטובר: הגברים מתארים בצורה מצמררת רצח של אזרחים בבתיהם, ומתארים שאנסו נשים וכיצד ירו בהן לאחר שסיימו את מעשיהם המרושעים: "אבא שלי אנס את האישה, אחר כך אני ואז בן דוד שלי, אחר כך עזבנו (את המקום), אבל אבא שלי רצח את האישה אחרי שסיימנו לאנוס אותה". לכתבה המלאה:

עבדאללה בתיעוד מתוך חקירת השב"כ, צילום: צילום מסך

14:47: שריפות באצבע הגליל בעקבות הנפילות האחרונות, הפסקת חשמל כללית במטולה. (עידן אבני)

14:46: המטח לעבר יישובי הגליל: נפילה בכביש 90 סמוך לאיילת השחר (עידן אבני)

כביש 90 סמוך לחצור הגלילית מספר נפילות סמוך לכביש הראשי

13:26: כלי טיס של חיל האוויר תקף וחיסל את המחבל מחמד עלי נאצר פראן, האחראי על תשתית לייצור והצטיידות באמצעי לחימה של חיזבאללה בדרום לבנון. המחבל נאצר פראן עסק בשנים האחרונות בייצור אמצעי לחימה אסטרטגיים ויחודיים של חיזבאללה, וחלק מהתשתיות עליהן היה אחראי בדרום לבנון הותקפו במהלך החודשים האחרונים. (שחר קליימן)

חיסול האחראי על תשתית לייצור והצטיידות באמצעי לחימה של חיזבאללה // דובר צה"ל

13:00: בעיצומו של המבצע בג׳נין, חוליית מחבלים חמושה זוהתה יורה לעבר הכוחות. בהכוונה מהאוויר של מפעיל רחפן מהיחידה, פתחו הלוחמים במרדף אחר חוליית המחבלים, שנמלטה לבית חולים במרחב כדי להסתתר. הלוחמים עקבו אחר ציר הנסיעה של המחבלים והצליחו לאתר את הרכבים בחניה סמוכה לבית החולים, המחבלים החביאו את הנשקים שלהם ברכב ונמלטו רגלית לתוך מתחם בית החולים. הלוחמים פרצו את הרכבים ואיתרו בתוכם שישה נשקים ותחמושת ששימשו אותם. (חנן גרינווד)

תיעוד של המחבלים יורים אל עבר הכוחות ונמלטים ברכב אל מתחם בית החולים // דובר צה"ל

12:48: בהמשך לאזעקות בגליל העליון: תיעוד השריפות באזור איילת השחר בעקבות נפילות טילים. (עידן אבני)

עשן מיתמר בשטח פתוח באזור איילת השחר, היום, צילום: ללא

12:34: בהמשך להתרעות האחרונות בגליל העליון לפני זמן קצר, זוהו כשלושים שיגורים שחצו משטח לבנון. חלקם יורטו, השאר נפלו בשטחים פתוחים, אין נפגעים. בסגירת מעגל מהירה, כלי טיס של חיל האוויר תקף את המשגר שביצע את השיגורים לגליל העליון. (לילך שובל)

11:59: לוחם צה״ל מגדוד 97, חטיבת כפיר נפצע הלילה (בין רביעי לחמישי) באורח קשה בקרב בצפון הרצועה. הלוחם פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים, משפחתו עודכנה. (לילך שובל)

11:51: אזעקות נוספות בגליל העליון: אביבים, איילת השחר ובשדה אליעזר (עידן אבני)

11:47: האזעקות בגליל התבררו כאזעקות שווא (עידן אבני)

11:40: אזעקות באצבע הגליל (עידן אבני)

11:55: במהלך פעילות של כוחות צה"ל, נתקלו הלוחמים במספר מחבלים שיצאו מפיר מנהרה וירו לעברם. הכוחות ביצעו ירי לעברם בחזרה וחיסלו אותם. מיד לאחר מכן, זוהו ארבעה מחבלים נוספים שיצאו מתוך מבנה סמוך, כלי טיס של חיל האוויר השמיד את המבנה וחיסל את המחבלים. בפעילות נוספת, הכוחות פשטו על מרחב שבתוכו בית קברות במזרח רפיח, שם הלוחמים איתרו אמצעי לחימה רבים ומשגרים. בנוסף, הכוח איתר גם מרחבי שהייה תת קרקעיים משמעותיים. (לילך שובל)

אמל"ח במתחם בית קברות ברפיח, צילום: דובר צה"ל

10:15: חיזבאללה מאשרים שמוחמד עלי פראן היה מחבל בארגון הטרור (שחר קליימן)

מוחמד עלי פראן, צילום: רשתות ערביות

09:58: כוחות צה"ל ממשיכים לפעול במרחב שכונת "ברזיל" ובמרחב "שבורה" ברפיח במקביל לפעילות בלב ג'באליא ומרכז הרצועה. הם השמידו פירים במרחב, משגרים, וחיסלו מספר מחבלים בהיתקלויות פנים אל פנים. (לילך שובל)

09:22: תקיפת הרכב בלבנון: דיווח על הרוג אחד בתקיפה בנבטיה, ועל כמה פצועים נוספים. לפי הדיווחים, ההרוג הוא מוחמד עלי נאסר פראן, שימש בתור "מורה לפיזיקה". לא ידוע בשלב זה אם שייך לחיזבאללה או לארגון אחר. (שחר קליימן)

ההרוג בתקיפת הרכב בדרום לבנון, צילום: רשתות ערביות

08:38: בהמשך להתרעות במטולה לפני זמן קצר - מדובר בזיהוי שווא. (עידן אבני)

08:29: המועמדת לנשיאות ארה"ב לשעבר ניקי היילי תגיע ביום שני הקרוב לביקור הזדהות עם ישראל. היא תקיים  סיורים בעוטף עזה, בישובי הדרום ובצפון ותיפגש עם ראשי המדינה ובכירים במערכת הביטחון. ח"כ דני דנון, שכיהן בעבר כשגריר ישראל באו"ם לצד השגרירה היילי, ילווה אותה במהלך ביקורה. (אריאל כהנא)

08:26: כוחות צה"ל יצאו הבוקר מג'נין לאחר 40 שעות פעילות. (חנן גרינווד)

08:20: אזעקות במטולה.

08:19: לוחמי גדוד 414 זיהו מחבל מבצע ירי לעבר הכוחות במבנה סמוך לכוחות בבית חאנון, כלי טיס של חיל האוויר וטנק חיסלו את המחבל לאחר הזיהוי. מיד לאחר מכן, זוהה מחבל נוסף מבצע ירי לעבר הכוחות מאותו המבנה, הכוחות הכווינו מטוס קרב שהשמיד את המבנה וחיסל את המחבל. (לילך שובל)

המחבלים ירו על הכוחות מתוך מבנה בבית חאנון - וחוסלו // דובר צה"ל

07:55: דיווחים: רכב הותקף באזור נבטיה שבדרום לבנון.

2:20: מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין לשר הביטחון יואב גלנט: יש צורך דחוף להגביר את הסיוע ההומניטרי לעזה בכל המעברים הזמינים.

עוד בשיחה בין השניים: אוסטין ביקש שממשלת ישראל תשלים את שיחותיה עם מצרים לפתיחת מעבר רפיח מחדש ולחידוש זרימת הסיוע ממצרים דרך כרם שלום. אוסטין הדגיש בפני גלנט את התנגדותה הנחרצת של ארה"ב לבקשתו המקוממת של התובע בבית הדין הפלילי הבינלאומי למתן צווי מעצר נגד מנהיגים ישראלים. 

1:47: הסתיים הדיון בקבינט המלחמה. לשכת ראש הממשלה: הקבינט הורה לצוות המו"מ להמשיך במשא ומתן להשבת החטופים.

קבינט המלחמה (ארכיון), צילום: חיים צח, לע"מ

1:40: דיווח: במצרים "בוחנים את הדופק" לחידוש המשא ומתן לעסקת חטופים. לפי מקור מצרי, הבכירים בקהיר התחילו בסדרת מגעים עם הגורמים הרלוונטיים במטרה לחדש את תהליך המו"מ. עוד בדיווח: מקור מצרי גילה לעיתון כי "המשלחות הטכניות של ישראל מבקרות בקהיר על בסיס שבועי". לידיעה המלאה.

0:20: ארגון הטרור חמאס הגיב הלילה לסרטון שבו נראות התצפיתניות החטופות על ידי מחבליו: "הסרטון עבר מניפולציות, ניסיון כושל לעוות את תדמית ההתנגדות".

בהצהרה רשמית נכתב: "היחס לחיילות הוא לפי היסודות המוסריים של ההתנגדות שלנו. לא הוכחה אף התעללות בהן. הפצת הסרטון הזה בזמן הזה באה בהקשר של ניסיונותיו הכושלים של הכיבוש לעווות את תדמית ההתנגדות האמיצה של עמנו. הקטעים בסרטון מציגים עיוות מכוון ומניפולציה בתרגום - מה שמוכיח שהנרטיב הציוני שקרי. המראות בחילופי הדברים האחרונים מאשרים את היחס הטוב שקיבלו החיילות בחסות ההתנגדות בעזה בניגוד ליחס שקיבלו האסירים והאסירות שלנו".

0:05: ראש משרד ההסברה המצרי דיאא' רשוואן מאשים בראיון לאל-ג'זירה: "יש התחמקות ברורה של ישראל מנשיאה באחריות לסיום המשא ומתן לעסקת חטופים. ההתערבות של מצרים הגיעה לבקשת וושינגטון וישראל. הטענה שמצרים שינתה את טיוטת ההסכם סותרת את העובדה שראש ה-CIA נכח בתהליך המשא ומתן".

עוד אמר: "הגבנו למה שפורסם ב-CNN על ההאשמה נגד מצרים. מה שהתחנה מייחסת למקורות עלומים אינו נכון. הניסיונות להטיח עלבונות במצרים יובילו לסיבוך המצב בעזה ולדחיפת מצרים לנסיגה משיחות התיווך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר