״פתאום השמיים לא נקיים״: כל מה שכדאי לדעת על נחילי הכטב״מים של חיזבאללה

אחד האיומים הגדולים ביותר על ישראל בזירה הצפונית הינה סוגיית כלי הטיס הבלתי מאוישים: קטנים, שטסים נמוך וקשים ליירוט • אין ספק כי מערכה רחבה מול החיזבאללה הינה דבר בלתי נמנע ותתרחש בעתיד הקרוב • האתגר במלחמה רחבת היקף יהיה בסימן נחילי כטב"מים, שינסו לשטות בצה"ל בעימות רחב • המומחים מזהירים: "חיזבאללה ינסה, וגם יצליח להשיג לא מעט 'תמונות ניצחון'"

תקדים בלחימה בצפון: כטב"מ של חיזבאללה משגר טילים לעבר מוצב צה"ל

בשבוע שעבר חוסל בכפר כנא בלבנון ד"ר מוחמד חאסן פארס, איש חיזבאללה מובהק, בן 34. מדובר באיש מקצוע, מדען, שאת הדוקטורט שלו עשה בתחומי הרובוטיקה ובינת המכונות באוניברסיטת איראן. כל מחקריו עוסקים בנושא משמעותי במיוחד – איתור מטרות מחוץ לטווח הראייה. או במילים אחרות – מדובר באדם שהינו מוקד ידע, שכל מטרתו לפגוע במטרות בעומק ישראל.

אחד האיומים הגדולים ביותר על ישראל בזירה הצפונית הינה סוגיית כלי הטיס הבלתי מאוישים. מדובר בכלים אוטונומיים, קטנים, שטסים נמוך ושקשה לאתר וליירט אותם. במרכז עלמא לחקר האתגרים הביטחוניים בזירה הצפונית מזהים עליה מאסיבית במתקפות שכאלו בצפון בחודשים האחרונים. בפברואר האחרון היו שבע תקיפות שכאלו, במרץ 24 תקיפות ובאפריל 42 תקיפות. נכון לכתיבת שורות אלו היו בחודש מאי מעל 50 תקיפות של כטב"מים על שטחי ישראל.

 

אך מדובר במתאבן בלבד. למרות חילופי האש בין חיזבאללה לצה"ל, הקרב הגדול עוד לפנינו. גם אם לבסוף לא תהיה מערכה קרקעית במלחמה זו בצפון, אין ספק כי מערכה רחבה מול החיזבאללה הינה דבר בלתי נמנע ותתרחש בעתיד הקרוב, בטווח של שנים בודדות. בשני הצדדים מוכנים לכך ומתכוננים ליום פקודה, עם יכולות אש והגנה מסוגים שונים.

כבר במלחמת לבנון השנייה עשו בחיזבאללה שימוש ראשון בכטב"ם מתאבד מסוג אבאביל מתוצרת איראן, כלים שבהם עושים בארגון הטרור שימוש גם במלחמה הנוכחית. באוקטובר 2012 שיגרו מחבלי החיזבאללה כטב"ם מסוג "איוב", דרך הים התיכון, מעל רצועת עזה, ועד הנגב, כולל באזור הכור הגרעיני בדימונה, עד שלבסוף הוא יורט באמצעות מטוס קרב.

שרידי כטב"מ בקיבוץ מלכיה, צילום: השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

בעולם, יש לציין, מודעים היטב לכך שמלחמות העתיד יכללו כטב"מים ומל"טים תוקפים. הדבר בא לידי ביטוי יותר מכל במלחמה באוקראינה שהחלה לפני שנתיים, שבה עשו, ועושים, הרוסים שימוש בכלי טיס מתוצרת איראן. כל מידע בנוגע ליכולות של הכלים הללו ולחסרונות שלהם עובר בחזרה לאיראן ומשם ישירות לחיזבאללה. האתגר במלחמה רחבת היקף, גם בין חיזבאללה לישראל לא יהיה כטב"ם דומה, כפי שאנו רואים כעת, אלא נחילי כטב"מים, שינסו לשטות בצה"ל.

"אנחנו עדים לחזון של האיראנים, ואפילו חמינאי עצמו, של נשק מדויק שיכול להוות תחליף לחיל האוויר. נשק זול, פשוט יחסית לתפעול, שניתן לייצר אותו בכמויות ושהוא יכול לפגוע במטרות בצורה מדויקת", מסביר טל בארי, מנהל המחקר במרכז עלמא. "הדוקטרינה האיראנית מאז אמצע שנות ה-80 היא לדייק את הטילים והרקטות ולבנות מערך כטב"מים מדויק, כתחליף לחיל אוויר, על מנת לייצר מאזן כוחות עם היכולות והאיכות של חיל האוויר הישראלי".

"החזון של טהרן", תצוגת כטב"מים איראנים, צילום: אי.אף.פי

בארי מציין כי על פי ההערכות יש לחיזבאללה 2500 כטב"מים, ואולי אף יותר. בחלקם הקטן נעשה שימוש, אך רובם ממתין למלחמה משמעותית יותר. "חיזבאללה, כפי שאנו רואים זאת, מנצל את החודשים הארוכים על מנת לבחון את יכולותיו, לצד היכולות של צה"ל, להפיק לקחים ולהיערך למלחמה אמיתית שהיא לא שאלה של אם, אלא מתי תגיע.

"במלחמה הנוכחית לא 'זכינו' להתמודד באמת עם נחילי כטב"מים, שמשוגרים במקביל לירי מאסיבי של טילים, למעט במתקפה האיראנית, שבה זמן ההתראה, המודיעין המקדים, הגאוגרפיה והגילוי היו אחרים לגמרי, וזה צפוי להיות האתגר המרכזי במלחמה כוללת מול חיזבאללה".

כבר זכינו להתמודד איתם, יירוטים מוצלחים בליל הכטב"מים, מעל הר הבית, צילום: צילום: אי.אף.פי

חלק מהכטב"מים שנמצאים בידי חיזבאללה – מירסאד, שהינו הגרסה של החיזבאללה לכלי הטיס אבאביל T האיראני, ושני סוגים של כלי טיס מסוג שאהד – שאהד 131 ושאהד 136. שני האחרונים הם כטב"מים איראנים מונחי ג'י פי אס שמטרתם להתאבד על מטרה מסוימת. המירסאד הינו כלי טיס שמונחה באמצעות מצלמה וג'וייסטיק, שנושא טילים קטנים שבהם חמישה ק"ג חומר נפץ מרסק וכולל גם ראש נפץ של כ-40 ק"ג חומר נפץ.

"חיזבאללה עדיין לא השתמש בכל מערך הכטב"מים שלו", אומר בארי. "יש לאיראנים כלי טיס מתקדמים וכנראה שגם לחיזבאללה יש אותם, כלים שמסוגלים להגיע למאות קילומטרים ולכסות את כל שטח ישראל בלי בעיה וכן לבצע ירי לא רק בטילים מאולתרים כמו במטולה אלא לשגר טילים מונחים. בחיזבאללה עדיין לא חשפו את כל היכולות שלהם, אבל להערכתנו הן בפירוש קיימות".

ההתחלה הייתה במלחמה מול רוסיה, כטב"מים באוקראינה, צילום: רויטרס

"לא מדובר בנשק שובר שוויון, אבל הוא לא נעים, כי אנחנו רגילים לשליטה אווירית ופתאום השמים לא נקיים. אני לא יודע אם יש להם אלפי כטב"מים, אבל בוודאי שיש להם מספרים גדולים. לאיראנים יש מפעלים, כולל אחד בטג'יקיסטן וברוסיה, ומפעל כזה יכול לייצר מאות כלי טיס בחודש", מסביר  חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).

"חיזבאללה מחפש פרצות וחולשות"

בשבוע שעבר פגע כטב"ם של החיזבאללה בבלון "טל שמים" שהוצב בצומת גולני. מדובר בפגיעה כואבת במיוחד במערכת שמיועדת לגילוי והתרעה של איומים מתקדמים בצפון הארץ. זוהי הוכחה נוספת לכך שבחיזבאללה מזהים היטב את הכלים האסטרטגיים של צה"ל שמיועדים להגנה על שמי הארץ, ומתכוננים אליהם.

"חיזבאללה שולחים לא מעט כלי טיס כפיתיון, שמטרתו לבחון את נתיבי הטיסה, גובה הטיסה, כיווני הטיסה וכמובן תגובת צה"ל, וכך להפיק לקחים ולטייב את הפעולה המבצעית של הכטב"ם", אומר בארי. "הם מחפשים פרצות וחולשות, וניתן לראות זאת באופן לקיחת האחריות של חיזבאללה. הם לוקחים אחריות על פחות מחצי מהתקיפות, שמבחינתם פוגעים במטרה. היתר נועדו ללמידה".

פגיעה כואבת, מערכת "טל שמיים", צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

למרות שישנן שאלות קשות בנוגע למוכנות צה"ל לאיום מהאוויר, שהיה ברור למדי שיהיה משמעותי במלחמה, כעת הצבא עושה פעולות משמעותיות כנגד מערך הכטב"מים. לא מעט מהמתקפות בלבנון נועדו לפגוע ביכולות האוויריות של חיזבאללה.

"לפי הפרסומים של צה"ל ומעקב אחר החיסולים הממוקדים, חוסלו עד כה רק שתי פונקציות שקשורות למערך הכטב"מים – יכולות של המערך האווירי ושל כוח רדואן", מציין בארי. "חיסולים ממוקדים זה דבר טוב, יפה וחשוב, אבל הוא לא יכול להיות מאמץ מרכזי אלא מאמץ משלים בלבד. יש צורך לפגוע שיטתית בכל מערך הכטב"מים של חיזבאללה, שמבוזר בין היתר כדי להקשות עלינו לטפל בו. יש ליחידה 127 האווירית כטב"מים, והיא שאחראית על הייצור והפיתוח, יש לרדואן כוח הפעלה וגם ליחידה הגאוגרפית".

החיסולים הם כוח משלים, אנשי כוח רדואן, צילום: ללא

"צריך גם להבין שחיזבאללה פרס מבעוד מועד הרבה כטמ"מים בשטח, מה שמקשה על היירוט שלהם. זה לא שרואים מישהו סוחב כטמ"ם, אלא שהוא מוסתר בנקודת שיגור וכל מה שצריך לעשות זה להגיע אליו בצורה חשאית, אדם אחד או שניים, ולשגר אותו", מוסיף בארי.

בעוד שכעת מדובר בטפטופים, בעייתים ומסוכנים, אך נקודתיים, אין ספק כי הכטב"מים יהיו אחד האתגרים הגדולים במלחמה רחבה. את ד"ר קליסקי כלים אלו אינם מרשימים, והוא אומר שלמרות שהם בהחלט אחד האתגרים שבפניהם עומד צה"ל, לא מדובר בכלי שהצבא לא יכול לעמוד בפניו.

"מדובר בכלי טיס שטס נמוך ולאט. מדובר בטכניקת תקיפה של מלחמת העולם השנייה, אבל פשוט לא התכוננו לזה. לא צריכים להתבלבל או להתרגש, אפשר להילחם נגד זה. אנחנו חיים במאה ה-21 ורגילים לכך שמטוס טס בגובה של 50 אלף רגל ויורה טיל לחלון בבירות כשהוא מעל קפריסין. שכחנו שהאויב שלנו משתמש בטכניקה של מלחמת העולם השנייה – מפעיל מאות כלי טיס, אומנם בלתי מאויישים, בתקווה שהמערכת תתבלבל ולא תוכל להוריד אותם".

מחבלי חיזבאללה מתצפתים על מטולה (ארכיון), צילום: אי.פי

"לדעתי צה"ל מוכן לנחילי הכטב"מים, גם ברמה התיאורטית – בגיבוש תורת לחימה, וגם ברמה המבצעית. עובדה שבתקיפה האיראנית לא היה אף כטב"ם שהגיע לישראל. אין הגנה של מאה אחוז ולכן כטב"מים לבנונים חודרים פה ושם, אבל אני גם חושב שצה"ל לא הפעיל את כל היכולות שלו. גם לצה"ל יש יכולות שהוא עוד לא חשף".

ד"ר קליסקי מציין כי גם בעולם עובדים על פתרונות למיגור נחילי כטב"מים, שהינם פשוטים למדי. "הבריטים מפתחים נשק שמבוסס על גלי מיקרו שישבש כטב"מים ורחפנים וימנע מהם לתקוף. היתרון הגדול של נשק כזה הוא שמדובר בטכנולוגיה בוגרת, שפותחה בשלהי מלחמת העולם. בניגוד לקרני לייזר גלי מיקרו אינם ממוקדים אלא מתפשטים, וכך אפשר לתפוס במניפה אחת הרבה כלי טיס. בטווח של קילומטר מדובר בכלי שיהיה מאוד יעיל נגד כלי טיס בלתי מאויישים".

בארי, מצדו, סובר כי יש לצה"ל עוד דרך לעבור על מנת להשלים את המוכנות לכלים שכאלו. "בטוח שיש עוד פתרונות לעבות את המערך ולהגביר את ההצלחה. כלי טיס בלתי מאויש יכול להגיע לחיפה או אפילו למרכז הארץ. תיאורטית הוא יכול להגיע לתל אביב, אבל למה שלא יעצור בדרך, בארובות חדרה. זה לא יעשה הרבה נזק, אבל חיזבאללה יקבלו 'תמונת ניצחון'. בעימות רחב לדעתי חיזבאללה יצליח להשיג לא מעט 'תמונות ניצחון' שכאלו, כפי שהוא עושה כבר כעת".

יחפש תמונות ניצחון, נסראללה נואם, צילום: רשתות ערביות

"צריך להבין שיש גם אפקט פסיכולוגי לכלי טיס שכאלו, וחשוב שנהיה מודעים אליו. מדובר בכלי טיס שטס לאט ועושה הרבה רעש. אתה שוטף לחוויה. אם אזרח, נניח בחיפה, יסתובב בעיר ופתאום יגלה מעליו ארבעה כלי טיס עם רעש של מכסחת דשא, והוא יבין שבכל רגע הם יכולים לצלול עליו, אין ספק שיש לכך אפקט פסיכולוגי משמעותי. מודעות לאיום הזה תפחית את הפחד, ולכן צריך להכיר את האיום ולהיות מוכנים אליו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר