מסמך חושף: העברת הכוחות ליו"ש לפני 7 באוקטובר הייתה מתוכננת

ראש מועצת שומרון חשף מסמך צבאי שלטענתו מוכיח כי לא הועברו לפני 7 באוקטובר כוחות לחווארה לסוכת המחאה של ח"כ צבי סוכות • לפי המסמך, מדובר בכח תגבור מטכ"לי ששיבוצו תוכנן מראש כבר באמצע 2023 • יוסי דגן דרש: "המלעיזים צריכים להתנצל בפני ההתיישבות"

לוחם צה"ל בציר בחווארה. צילום: דובר צה"ל

ראש מועצת שומרון יוסי דגן חשף היום (שלישי) מסמך רשמי של צה"ל, שלטענתו מוכיח כי בשונה מההאשמות שהודהדו, לא הועברו כוחות מעוטף עזה לשומרון ביום שלפני 7 באוקטובר, ובוודאי לא עבור סוכת המחאה שהקים ח"כ צבי סוכות בחווארה בעקבות הפיגועים שהתרחשו שם.

תיעוד מזירת הפיגוע בחווארה: המחבל מתקרב לעבר הרכב - ויורה (ארכיון) \\ השימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

המסמך מוכיח, לטענתו, כי העברת הכוחות לתגבור ברחבי השומרון הייתה חלק מתוכנית רבעונית של צה"ל, ולפיכך איננה קשורה לסוכת המחאה של ח"כ סוכות.

המסמך שמוכיח: העברת הכוחות לחווארה הייתה מתוכננת, צילום: .

לפי המסמך, כוח של עשרות חיילים מיחידת "אגוז" - המוגדרים במסמך "עתודה מטכ"לית", החליף קבוצת חיילים מבה"ד 1. עוד עולה כי לוחמי אגוז הגיעו לחווארה כחצי יום לפני פיגוע הירי החמור בחווארה ("פיגוע המטווח" עם האקדח כלפי הרכב בפקק), אשר בעקבותיו הקים ח"כ צבי סוכות את סוכת המחאה. 

לטענת דגן, הדבר מוכיח כי אין שחר לטענות כי "הקפיצו גדודים כדי לשמור על הסוכה של ח"כ סוכות בחווארה".

לאחר הטבח והקרבות הקשים: פרשן "ישראל היום" יואב לימור בסיור ביישובי עוטף עזה

כזכור, לאחר 7 באוקטובר עלתה בציבור הטענה כי הטבח התאפשר, בין השאר, משום שהועברו גדודים מהדרום לשומרון לטובת שמירה על חווארה ועל סוכת המחאה של ח"כ סוכות. בנושא התנהל וויכוח חריף גם מעל גלי התקשורת בחודשים האחרונים.

"הגיע הזמן להסיר את העננה"

ראש המועצה שומרון דגן פנה כבר ב-21 בדצמבר בפנייה דחופה לפרסם את המסמכים המוכיחים את שיבוצי כח האדם. לאחר שלא נענה, פנה דגן באמצעות עו"ד ב-10 בינואר 2024 בבקשת חופש מידע, בדרישה לקבלת המסמכים המדוברים, אך אף על פי כן המסמכים עדיין לא התקבלו. כעת, לאחר מאמצים רבים וברקע של הליכים משפטיים הדדיים בין ח"כ צבי סוכות וראש מועצת שומרון לבין אלוף במילואים דן הראל, חשף דגן את המסמך הצבאי.

ח"כ צבי סוכות על רקע "הלשכה" בחווארה, צילום: ללא

כזכור, האלוף במילואים דן הראל הפנה אצבע מכוונת בהקשר הטבח בעוטף עזה בדבריו בתכנית "פגוש את העיתונות" בחדשות 12, כי ערב הטבח העבירו גדוד וחצי מהעתודה של עוטף עזה כדי לשמור על הסוכה של ח"כ סוכות, וכן האשים כי בתקופה שלפני הטבח היו לחצים מהדרג הפוליטי בנושא.

בעקבות כך התעוררה סערה ציבורית גדולה ואף התקיימה הפגנת משפחות שכולות מהשומרון, אשר שכלו את יקיריהן ב-7 באוקטובר בהגנה על קיבוצי העוטף, מול ביתו של דן הראל. בהפגנה דרשו המשפחות, יחד עם דגן ותושבים נוספים, מהאלוף לחזור בו ולהתנצל.

ראש מועצת שומרון, יוסי דגן (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

דגן אמר לאחר חשיפת המסמך: "הגיע הזמן להסיר את העננה הלא תתואר הזו ואת הספין מעל ההתיישבות החלוצית שנמצאת גם בשעות אלו בחזית ביו"ש. הכתמת ההתיישבות ויצירת מצג שווא שלכאורה יש אשמה תורמת לטבח בדרישה להגן על המתיישבים החלוצים, שבסך הכל חוטאים בכך שהם מיישבים את ארץ ישראל ורוצים לחיות בביטחון במקום אליו המדינה שלחה אותם, ולהפנות אצבע אליהם - זה גם לא נכון וגם מהווה דה לגיטימציה קשה ויצירת מטען ושנאה בזמן מלחמה.
הניסיון הזה הוא בלתי מתקבל על הדעת, לא צלח ולא ייצלח".

ח"כ צבי סוכות מסר: ״לא יאמן שבימים הקשים למלחמה הקשה בתולדותינו אנשים היו עסוקים בטפילת האשמות שווא כנגד תושבי יהודה ושומרון וגם עליי באופן אישי. שמח שהאמת יוצאת לאור״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר