דוד אזולאי ראש מועצת מטולה: ״קיבלתי החלטה להישאר מהיום הראשון"// מתוך "ועידת המחר" של "ישראל היום"

התגובה הראויה לאיראן צריכה להתבצע בלבנון

כללי הלחימה שנטלנו על עצמנו בצפון הביאו למבוי סתום • התחליף לכיבוש דרום לבנון או לבליץ הרסני על ביירות הוא פעילות רחבה להשמדת הכוחות הפרו־איראניים והמפקדות האיראניות עצמן בסוריה • יש לנצל את ההבנה שלאחר מתקפת הטילים ולנצל זאת לפעולה שתשקיט את הגבול

שלשום, בוועידת המחר של "ישראל היום" באשקלון, תיאר ראש מועצת מטולה דוד אזולאי את הנורמליזציה הבלתי נסבלת של החיים ביישובים הנטושים על קו הגבול הלבנוני. זה אורח חיים מביש של מועצה מקומית ללא קהילה. במרחק מאות מטרים מהגבול הם יכולים לראות הלוויה בנוכחות מאות לבנונים וביניהם אנשי חיזבאללה רבים. ביישובים מהצד הישראלי של הגבול כאשר נערכת לוויה - זה באישון לילה, בהסתר, בנוכחות עשרה בני אדם.

כללי הלחימה הובילו למבוי סתום .כטב"מ איראני, צילום: אי.אף.פי

המסקנה בשלב זה היא שנוסחת הלחימה בצפון לא עובדת. כללי הלחימה שנטלנו על עצמנו הביאו את ישראל למבוי סתום. התחושה היא שישראל בוחרת ברע פחות כי אינה רוצה לסכן את האוכלוסייה במרכז הארץ בירי טילים. יש הרגשה שמאז חיסול הבכירים במפקדת משמרות המהפכה האיראניים בלב דמשק קצת דעכה הפעילות נגד האיראנים והמיליציות שלהם בסוריה. בסופו של דבר, התחליף לכיבוש דרום לבנון או לבליץ הרסני על ביירות, הנמל בבירה ושדה התעופה הבינלאומי שבה, הוא פעילות רחבה להשמדת הכוחות הפרו־איראניים והמפקדות האיראניות עצמן בסוריה.

האם ישראל הפכה להססנית?

אחד המבחנים הבסיסיים לאפקט של ירי הטילים והכטב"מים האיראני אור ליום ראשון הוא כיצד ישפיע על הפעילות ההתקפית של צה"ל. גם אם ישראל תגיב בפעולה משמעותית וכואבת בשטח איראן, ההשפעה של מתקפת הטילים תימדד לאורך זמן. האם ישראל הופכת למאופקת יותר או להססנית יותר משום שאינה יודעת איזו זירת מטענים מזרח־תיכונית תופעל כתוצאה מתקיפה כזו או אחרת שלנו. אם זה מה שיקרה, סימן שהאיראנים השיגו הרתעה כלפי ישראל.

תקיפה ישראלית בלבנון (ארכיון), צילום: אי.פי

אבל אם ישראל תוכיח שהיא שומרת על חופש פעולה ואף מגבירה את הלחץ, בעיקר בסוריה ובלבנון, זו תהיה התגובה המצטברת החשובה ביותר למתקפת הטילים. התמיכה של ברית מדינות המערב טובה לישראל אם היא מגבירה את הלחץ והסנקציות על איראן וגרורותיה; ואם אינה מרתיעה אותנו מפעולה חופשית נגד האויבים שמעבר לגבול. בסופו של דבר, ישראל תידרש להפעיל לחצים פנים־לבנוניים, כי עד עכשיו היא נוהגת כאילו חיזבאללה הוא ארגון אקס־טריטוריאלי, כאילו התוקפנות לא מגיעה משטחה של מדינה שנקראת לבנון.

חבל ארץ שנפגע קשות. נזקי הפגיעות במטולה, לפני כחודש, צילום: איי.אף.פי

נראה שארה"ב אינה מעניקה גיבוי לפעולה רחבה בלבנון - זה מה שמרתיע אותנו וזה מה שמעודד את החוצפה והתעוזה של חיזבאללה. בסופו של דבר אלו אזרחי ישראל בצפון שסובלים ולא אזרחים אמריקנים או בריטים. כדי להשלים את סגירת מעגל האמון של הציבור בצה"ל, אחרי הלחימה בעזה והחסימה של מתקפת הטילים על ידי חיל האוויר, דרוש מענה צבאי ברור בלבנון. נראה שאחרי מתקפת הטילים האיראנית ישראל נהנית מהבנה בינלאומית, וצריך לנצל זאת לפעולה שתשקיט את גבול הצפון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו