צה"ל השמיד שלוש מנהרות התקפיות בחאן יונס, אחת מהן חצתה לשטח ישראל

הפעילות להשמדת התוואים בוצעה בשיתוף פעולה כוחות רבים • אחת המנהרות התגלתה לאחר הקמת המכשול התת-קרקעי, כאשר התפצלות בו חצתה כמה מאות מטרים לשטח ישראל • ההסתעפות הייתה מאז בשליטה מלאה של ישראל ולא שימשה לטבח באוקטובר

השמדת המנהרות בחאן יונס // דובר צה"ל

שלוש מנהרות התקפיות שהיו במרחב במעקב מודיעיני וטכנולוגי של צה"ל בשנים האחרונות, ואף אחת מהן חצתה לשטח ישראל, מופו והושמדו לאחר פעילות קרקעית ממוקדת, כך הודיע הערב (שבת) צה"ל. הפעילות בוצעה בשיתוף פעולה בין מערך ההנדסה של פיקוד הדרום, אוגדת עזה, אוגדה 98 ויחידת יהל״ם.

אחת המנהרות נחשפה לפני כעשור, ובשנת 2021 במהלך מבצע "שומר החומות" היא הותקפה מהאוויר ונהרגו בה מספר מחבלי חמאס. בתחילת המלחמה היא הותקפה במספר נקודות בכדי למנוע פעילות התקפית, ובשבועות האחרונים הושמדה באמצעות חבלה.

מנהרה נוספת נחשפה בשנת 2014 כמנהרת טרור שחצתה לשטח מדינת ישראל והושמדה.  חמאס לא שיקם את המנהרה מאז, ובשבועות האחרונים הושמד מקטע נוסף שלה באמצעות חבלה בעומק הרצועה.

המנהרה השלישית שהושמדה בשבועות האחרונים נחשפה בשנת 2019, לפני הקמת המכשול התת-קרקעי, כאשר סנף אחד של המנהרה חצה במאות מטרים בודדים לשטח מדינת ישראל. הסנף היה מאז בשליטה ובאחיזה מבצעית ומודיעינית מלאה של צה"ל והונחו בו סנסורים ומטענים במטרה לשמש את צה״ל במידה והיה נדרש לכך, זאת כחלק מפעילות מיוחדת אל מול מערך תת-הקרקע של חמאס. מתחילת המלחמה הותקפה המנהרה מספר רב של פעמים, זאת לצד מספר פעולות נוספות שנטרלו את הסנף שחצה לשטח מדינת ישראל. עם זאת בצה"ל מבהירים כי המנהרה לא שימשה לטבח ב-7 באוקטובר ונשלטה בתצפית ובאש לאורך המלחמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר