צה"ל על חשיפת זהות מפקד 8200: "תקלה, הנושא יבדק"

בצבא הודו כי מדובר בתקלה, אך הוסיפו כי "הספר המדובר פורסם לפני מספר שנים והכתובת המוזכרת בו אינה משמשת את הקצין באופן אישי ולא נעשה בה שימוש בעבר" • לאחר התחקיר, גולשים איתרו עדויות גלויות נוספות לזהותו ברשת

בסיס 8200 בגלילות (ארכיון). צילום: קוקו

לאחר שתחקיר ה"גרדיאן" הבריטי חשף היום (שישי) את זהותו של מפקד 8200, יוסי שריאל, בעקבות "פרצת אבטחה מביכה", מגיב צה"ל לאירועים ואומר כי: "חשיפת פרטיו האישיים של הקצין הינה תקלה. הנושא יבדק כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד".

כאמור, התחקיר בגרדיאן הראה כי ספר דיגיטלי שפרסם שריאל תחת ראשי התיבות Y.S וציון דרגתו, כלל בתוכו כתובת מייל ששימשה את הקצין לטובת הוצאת הספר – אלא שהנתיב הדיגיטלי הוביל לכתובתו הפרטית, וזאת למפות ויומנים שנשמרו באותו החשבון.

"הספר המדובר פורסם לפני מספר שנים והכתובת המוזכרת בו אינה משמשת את הקצין באופן אישי ולא נעשה בה שימוש בעבר", נמסר מדובר צה"ל.

גולשת מזהירה את הקצין, צילום: רשתות חברתיות

גולשים זריזים ברשת x (לשעבר טוויטר) מצאו עדויות נוספות לזהותו של שריאל ברשת. כך לדוגמא, התגלה כי הוא החזיק בחשבון בויקפדיה תחת שמו, תוך שהוא מסגיר את זהותו כקצין בצה״ל. גולשים ברשת התריעו בפניו על הסכנה שבדבר, ועל אף הצעדים שנקט, זהותו נותרה גלויה. רק לאחר פרסום התחקיר היום נמחק החשבון המדובר. בנוסף, הצליחו הגולשים לאתר בעזרת המידע הגלוי את חשבון הפייסבוק של הקצין ופרטים אישיים נוספים.

גם בדף המכירה של הספר שלו, נראה ששריאל לא חוסך במידע אודותיו. הוא חתום שם כ״תא״ל Y.S", ומתאר את עצמו כך: ״אנליסט מומחה, מפקד יחידת מודיעין מובחרת ומנהל טכנולוגי בעל 20 שנות ניסיון בנושאי ביטחון לאומי ואתגרי האיום על ישראל. תחומי ההתמחות שלו כוללים סייבר ומדעי נתונים. בשנת 2018 הוענק לו פרס ביטחון ישראל על פרויקט בינה מלאכותית״. בנוסף, חשף הקצין את אזור מקום מגוריו.

פרטי הקצין בויקיפדיה,

כפי שדווח, בספר "The Human Machine Team" (צוות המכונה-אדם) שריאל מציג את עמדתו לגבי האפשרויות הגלומות בבינה המלאכותית ואת האופן בו היא יכולה להשפיע על העולם הצבאי. 

8200 היא יחידה לאיסוף מודיעין אותות ופענוח צפנים, השייכת לאגף המודיעין, ונחשבת לאחת מהיחידות הטכנולוגיות הטובות בעולם. עם מינויו למפקד היחידה, לפני שלוש שנים, נכתב באתר צה"ל על שריאל כי הוא התגייס לאגף המודיעין ב-1997. הוא שירת בצעירותו כקצין מודיעין וסייבר ולאחר מכן היה קצין מודיעין באוגדה 91, ראש זירת צפון בחטיבת המחקר, קצין מודיעין בפיקוד המרכז וראש חטיבת ההפעלה באמ"ן.

בטקס חילופי המפקדים אמר: "בחודשים האחרונים נפלה בחלקי הזכות לקיים את המסורת המיוחדת שקיימת ביחידה, שבה המפקד הנכנס יוצא עם הפורום האסטרטגי למסע אל עבר עתידה של היחידה, שהוא חלק משמעותי מעתידה של קהילת המודיעין, מעתידו של הצבא ומהווה את אחד הפרקים הבאים בסיפורה של המדינה".

הספר של הקצין וכתובת המייל, צילום: הוצאת eBookpro

"במהלך המסע פגשתי שוב ושוב בעוצמה האנושית הנדירה שקיימת ביחידה – בקרב המפקדים, המפקדות, מוקדי הידע, אנשי המטה והטכנולוגיה, המודיעין והמבצעים. פגשתי אנשים ונשים בעלי אומץ לחלום ואחריות לממש".

שריאל גדל בחיפה, הוא בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה וסוציולוגיה ותואר ראשון נוסף במזרח תיכון מאוניברסיטת בר אילן. הוא אוחז גם בתואר שני באסטרטגיה, ביטחון וכלכלה מהאוניברסיטה לביטחון לאומי בוושינגטון.

בספר שפורסם לפני שלוש שנים טען שריאל כי הרעיונות שלו לגבי שימוש בלמידת מכונה לשינוי שדה הקרב המודרני יהפכו למיינסטרים. "אנחנו רק צריכים להעביר אותם מהפריפריה אל מרכז הבמה", כתב.

אחד מהקטעים בספר מציין את הקונספט של "יעדי מכונה" המבוססים על בינה מלאכותית, תיאורים הדומים לאלו של מערכות המלצת המטרות של צה"ל, שבהן נעשה שימוש נרחב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר