בעקבות תחקיר הרג פעילי WCK בעזה: הרמטכ"ל הדיח שני קצינים בכירים ונזף במפקד פיקוד דרום

"את האירוע ניתן היה למנוע, לא הייתה ידיעה על הימצאות אנשי הארגון בכלי הרכב המותקפים, זו טעות טראגית", נכתב בתחקיר שהוצג לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט • על פי התחקיר, הירי בוצע ללא בקשת אישור ובניגוד לנוהל פתיחה באש • באופן מוטעה הובן כי מחבלי חמאס הם שנמצאים ברכבים

דובר צה"ל הגרי על הירי בעובדי ארגון הסיוע: "מביעים צער, נחקור את האירוע החמור לעומק" \ צילום: דובר צה"ל

צה״ל הציג היום (שישי) את תחקיר האירוע שבו נהרגו שבעה עובדי סיוע זרים מארגון "מטבח עולמי מרכזי" (WCK) מירי הצבא בשוגג השבוע בעזה. במסקנתו של הדו"ח נכתב כי תקיפת הרכבים בוצעה תוך הפרה של הפקודות והוראות פתיחה באש. מי שאישר את התקיפה היה בטוח שמדובר באנשי חמאס.

על כן, החליט הרמטכ"ל להדיח קצין אש חטיבתי בדרגת רב-סרן, לצד קצין נוסף בדרגת אלוף משנה במילואים - ראש מטה חטיבת הנח"ל נוחי מנדל. בנוסף, יינזפו פיקודית אלוף פיקוד הדרום ירון פינקלמן, מח"ט הנח"ל אלוף-משנה יאיר צוקרמן ומפקד אוגדה 162 תת-אלוף איציק כהן, כי שלושתם היו אחראים על פיקוח יישום הפקודות.

המרחב שבו התקיים המבצע ההומניטרי בעזה, צילום: דובר צה"ל

"את האירוע ניתן היה למנוע. לא הייתה ידיעה על הימצאות אנשי הארגון בכלי הרכב המותקפים. זו טעות טראגית", נכתב בתחקיר שהוצג לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הביטחון יואב גלנט, לשגרירי מדינות הנפגעים, לכתבים בינלאומיים וכן הוצג גם לארגון WCK עצמו.

שר הביטחון גלנט וראש הממשלה נתניהו. הדו"ח הוצג בפניהם, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בתחקיר שהתבצע על ידי אלוף (מיל׳) יואב הר אבן יחד עם מנגנון תחקור מטכ"לי, נכתב כי הספינה במימון האמירויות שיועדה לסיוע הומניטרי בעזה נבדקה בקפריסין, לאח מכן  הגיעה למזח קטן שהקבלנים בעזה מסדרים סמוך למסדרון, וחטיבת הנח"ל וחיל הים מלווים אותם. ההיערכות הייתה לאירוע של הסתערות המונים וסכנת דריסה.

לוחמי צה"ל את המשאיות בעזה, צילום: משה שי

היה תיאום מסודר ותהליך אישורים בין ה-WCK לצה״ל. ציר האישורים היה תקין ובוצע כהלכה על ידי הארגון.
מוקדם יותר בליל 1 באפריל הכוחות פיקחו על הכנסת סיוע נוסף מכרם שלום. בסביבות 22:00 הסתיימה העמסת הסיוע, שמונה משאיות החלו לנוע דרומה לכיוון מחסן. כ-20 דקות לאחר תחילת התנועה, זיהו הכוחות שלושה כלי רכב שהצטרפו לשיירה. מראש, היה תיאום של משאיות וגם רכבי פיקאפ של WCK, שעליהם שם הארגון על הגג. מה שלא היה בפקודה זה שהם נעו דרומה.

ההבנה שיש פיקאפים בשיירת משאיות - נמצאת באוגדה, בפיקוד, אבל לא במרכז האש החטיבתי ואצל מי שמפעיל את האש בחטיבה. אחת התקלות היא השאלה למה הפקודה הזו לא ירדה לרמת הפעלת האש. התא לא היה מודע לפיקאפים. 20 דקות לאחר תחילת התנועה זיהו  הכוחות את הפיקאפים. בשעה 22:28 הכוחות זיהו על גג אחת המשאיות חמוש שמבצע ירי. זו תופעה שמעידה על כך שאנשי חמאס עולים על המשאיות. בעקבות כך, המפעילים הודיעו שיש חמושים בציר השיירה.

פלשתינים פושטים על משאיות הסיוע ברצועת עזה. היה חשש מדריסה, צילום: איי.פי

מפקד האוגדה הורה באותם רגעים לא לתקוף במהלך השיירה ההומניטארית. הם זיהו את כלי הרכב, וכמה חמושים נוספים. כאן  התחיל תהליך של ניסיון ליצירת קשר של המתפ״ש עם אנשי WCK,אך ללא הצלחה. בהמשך נוצר קשר עם הקב״ט של הארגון בחו"ל שגם הוא לא מצליח ליצור קשר עם פעיליו בעזה.

בשעה 22:46 השיירה עצרה במחסן, ומחוץ לו זיהו כ-15 אנשים, נראה שחלקם לובשים אפודים, 2-4 מזוהים כחמושים. אז רואים פיקאפים, ביניהם חמושים, ומשאיות שנכנסות להאנגרים. הנחיית מפקד האוגדה הייתה לא לירות, מכלול האש החטיבתי הכיר שהמשימה מסתיימת בהאנגרים, ומפה יש נוצרה הבנה של המפעילים שהסתיימה המשימה ההומניטארית. ומפה יש חמושים ורכבים.

שניים מהזרים שנהרגו, צילום: רויטרס

בשעה 22:59 הרכבים עזבו את המחסן והתפצלו לשניים: רכב אחד נסע צפונה, ושלושה רכבים אחרים נסעו דרומה. למה הם נוסעים דרומה? האם עלה לשם איש חמאס שאומר להם לעשות זאת? לא ידוע. זה לא כל כך משנה, כי הפיקאפים לא נתפסו בקדמית כמשהו ששייך לשיירה ההומניטארית. כשהיו חמושים ליד ההאנגר לא תקפו.

וכך שלושת הרכבים סווגו כרכבים של חמאס ע״י מי שהפעיל את האש. לא יודעים לומר מה קרה בין החמושים לפיקאפים.

שלושת הרכבים נסעו דרומה וסווגו כרכבים עם חמושים. המפעילים לא ראו את המדבקות עם שם הארגון, הן לא היו תרמיות. שלוש תקיפות בוצעו לעבר כלי הרכב מתוך הבנה שאנשי חמאס עברו בין הרכבים. לפני ביצוע הירי היו צריכים לבקש אישור לירות, אך לא עשו זאת.

זו לא תקיפה מכוונת, לא ידעו שהם תוקפים פעילי WCK. שיקול דעת מבצעי שגוי וזיהוי שגוי. תקיפת הרכבים הייתה בניגוד להוראות הפתיחה באש. רק ברכב הראשון נצפה איש חמאס חמוש. לא הייתה הפללה של הרכב השני והשלישי.

שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', בתגובה להחלטת הרמטכ"ל בנוגע להדחת רמ"ט נח"ל: "העובדה שמכל מחדלי 7 באוקטובר, הקצין הראשון והיחיד שהופך לשעיר לעזאזל ומודח בשיחת טלפון הוא רמ"ט חטיבת הנח"ל, היא מקוממת ומעבירה מסר בעייתי למפקדים וללוחמים.

השר סמוטריץ' נגד ההחלטה, צילום: אורן בן חקון

לא מתקבל על הדעת שהרמטכ"ל עורף ראשים של קצינים חדים והתקפיים. אם יש צורך להעניש ולהוקיע מפקדים אלו צריכים להיות קצינים שקפאו על השמרים והובילו אותנו לאסון הנורא. הצבא זקוק למפקדים יוזמים והתקפיים שרוצים בהכרעת האויב. מפקדים בכירים שלא חתרו להכרעת האויב בשדה הקרב ועודם מעדיפים טכניקות והכלות שכשלו, יש לנו מספיק. החלטת הרמטכ"ל לא תורמת לאמון הציבור בפיקוד הבכיר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר