הרג פעילי ארגון הסיוע בעזה: צה"ל קיבל אחריות על הירי לעבר השיירה

בהצהרתו אמר דובר צה"ל כי האירוע יבדק ע"י מנגנון התחקור המטכ"לי • מדוח ביניים עולה כי בוצע ירי ממשאיות השייכות ל"מטבח העולמי המרכזי" • בעקבות האירוע השגרירים באוסטרליה ובוורשה זומנו לשיחת בירור

דובר צה"ל הגרי על הירי בעובדי ארגון הסיוע: "מביעים צער, נחקור את האירוע החמור לעומק" // קרדיט: דובר צה"ל

"מביעים צער, נחקור את האירוע החמור לעומק": צה"ל לקח אחריות על הרג שבעת פעילי ארגון "המטבח המרכזי העולמי". "אנו נקיים תחקיר לבחינת האירוע החמור הזה, להפקת לקחים במטרה להפחית את הסיכוי להישנות מקרים כאלה", אמר היום (שלישי) דובר צה"ל דניאל הגרי. 

לדבריו, האירוע ייבדק על ידי מנגנון התחקור המטכ"לי. "דיברתי עם מייסד הארגון, השף חוזה אנדרס, והבעתי את התנחומים העמוקים ביותר של צה"ל למשפחות ולכל הארגון".

רכב ארגון "המטבח העולמי המרכזי" שנפגע בדיר אל-בלח // רשתות ערביות

בתוך כך, בדוח ביניים שפורסם על ידי אחד ממשרדי הממשלה מוצגות מסקנות ראשוניות על האירוע. מהתחקיר הראשוני עולה כי אל שיירת הסיוע של הארגון התלוו כמה רכבים עם חמושים. 

שבעה פעילים של ארגון המטבח העולמי המרכזי נהרגו, צילום: אי.פי.אי

מדובר על אירוע שבו יצאו שמונה משאיות עם ציוד לעבר מחסני הארגון ברצועה. במהלך התנועה חברו לשיירה רכבי ליווי שבהם נראו כמה חמושים. חלק מהחמושים עלו על המשאיות ומאחת מהן בוצע ירי.

הליווי החמוש המשיך עם השיירה עד למחסן ומשם רכבי הליווי המשיכו דרומה. בדרכם לעבר רפיח הותקפו שלושת רכבי הליווי על ידי ישראל.

"דורשים אחריות מלאה לאירוע"

התקרית הביאה לגל של תגובות וגינויים מסביב לעולם. בבית הלבן אמרו כי הם "מודאגים מאוד". 

בעקבות האירוע זומן לשיחת הבהרה שגריר ישראל באוסטרליה לשיחה על השלטונות הפדרליים, שבה נדרש להסביר על התקרית בה נהרגה גם אזרחית אוסטרלית. כך דווח בעיתון "סידני מורנינג הראלד". בעיתון הגדירו את האירוע כ"שפל חדש ביחסים עם ישראל". ראש ממשלת אוסטרליה, אנתוני אלבינזי, הגיב בזעם לאירוע ואמר: "אנו דורשים אחריות מלאה לאירוע הזה. מדובר בטרגדיה שניתן לחלוטין היה למנוע אותה. כבר יצרנו קשר ישיר עם הממשלה הישראלית בנושא".

דרכונים של ההרוגים בתקיפה, צילום: אי.פי

בנוסף אליו זומן לשיחת הבהרה גם שגריר ישראל בוורשה. נציב החוץ של האיחוד האירופית, ז'וזפ בורל, התייחס לאירוע ואמר: "אני מרכין ראש לזכר אנשי הצוות שנהרגו בתקיפה הישראלית בעזה. אני מגנה את התקיפה ומפציר לקיים חקירה בנושא. למרות כל הדרישות להגן על חיי אזרחים ועובדי סיוע, אנחנו רואים פגיעה בחפים מפשע".

שר החוץ ישראל כ"ץ התייחס לאירוע ומסר: "אני שולח את תנחומיי למדינות ולמשפחות של עובדי ארגון הסיוע WCK. צה"ל ומקבלי ההחלטות עושים ויעשו הכל כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע. האירוע ייחקר על ידי הגורמים המוסמכים כדי לוודא שיוסקו המסקנות הנדרשות, במטרה להבטיח את שלומם ובטחונם של עובדי הסיוע בהמשך.

השר כ"ץ, צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

השתתף בהכנת הידיעה: נטע בר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר