לאחר שלקח אחריות מלאה לכישלון - ראש חטיבת המחקר באמ"ן פורש מיידית

תא"ל עמית סער הוא הקצין הבכיר ביותר עד כה מבין האחראים לכשלי המלחמה שמסיים את תפקידו • הפרישה: מסיבות אישיות שאינן קשורות למצב • מייד אחרי השבת השחורה קיבל על עצמו סער את האחריות למחדל • בשלב זה לא ימונה לו מחליף

תא"ל עמית סער. לקח אחריות, פורש מסיבות אישיות. צילום: אורן כהן

ראש חטיבת המחקר באמ"ן, תא"ל עמית סער, יסיים בקרוב את תפקידו. סער נאלץ לפרוש מסיבות אישיות, וללא קשר למלחמה ולכישלון של חטיבת המחקר במתן התרעה על מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר.

סער הודיע על כוונתו לפרוש בשבוע שעבר. הוא שוחח על כך עם הרמטכ"ל הרצי הלוי ועם ראש אמ"ן אהרון חליוה, וכן עם גורמים נוספים. החלטתו התקבלה בהבנה לנוכח נסיבותיה, ובימים הקרובים הוא צפוי לסיים את תפקידו. בשלב הראשון לא מתכוונים בצה"ל למנות לו מחליף קבוע, אלא לאייש את התפקיד בממלא מקום. רק בהמשך ימונה מפקד קבוע לחטיבה.

סער מכהן כראש חטיבת המחקר באמ"ן מאז אוקטובר 2020. בתפקידו הקודם היה קצין המודיעין של פיקוד הדרום, ולפני כן כיהן כראש הזירה הפלשתינית בחטיבת המחקר וכעוזרו של אביב כוכבי בתקופה שבה כיהן כראש אמ"ן.

מחבלים מחופשים לחיילי צה"ל. התקפת 7 באוקטובר, צילום: ללא

סער נחשב מומחה לזירה הפלשתינית עם התמחות בחמאס בעזה, ודווקא משום כך כישלונו בחיזוי מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר היה מהדהד. מייד לאחר השבת ההיא הוא הבהיר למפקדיו ולפקודיו כי הוא נושא באחריות המלאה לכישלון וכי בכוונתו לסיים את תפקידו. עם זאת, סער התעתד לסיים את תפקידו רק בתום המלחמה, וכאמור הוא עושה זאת כעת מסיבות אישיות.

התריע: הביטחון מתערער

חטיבת המחקר היא ספינת הדגל של אגף המודיעין. היא מקבלת את כלל חומרי המודיעין שנאספים בשלל הארגונים והיחידות, ומתרגמת אותם לכדי שלם מודיעיני. מתפקידה לספק את הערכת המודיעין השנתית של ישראל, וכן התרעות לאיומים השונים - ממלחמה ועד מתקפות טרור. החטיבה שודרגה משמעותית לאחר שכשלה בפענוח הסימנים המעידים למלחמה שהובילו לכישלון של מלחמת יום הכיפורים. בין היתר, נוספה לה אז מחלקת בקרה, שאמורה היתה לספק דעה הפוכה לכל הערכה או מחשבה.

התחקירים והוועדות שיבחנו את כשלי המלחמה הנוכחית יבררו בוודאי מדוע הגיעה חטיבת המחקר למסקנה הגורפת שחמאס מורתע ואינו מעוניין במלחמה, אם כי סער עצמו התריע כמה פעמים בשנה שקדמה למלחמה כי העוצמה הביטחונית של ישראל מתערערת בעיני אויביה על רקע השסע הפנימי שנגרם כתוצאה מהחקיקה המשפטית. הוא עשה זאת, בין היתר, בכמה מכתבים ששיגר לראש הממשלה בנימין נתניהו, שזכו להתעלמות מלאה.

מפקד אמ"ן אהרון חליוה בעזה, צילום: דובר צה"ל

סער הוא הקצין הבכיר ביותר עד כה מבין האחראים לכשלי המלחמה במערכת הביטחון שמסיים את תפקידו. קדמו לו קצין המודיעין של פיקוד הדרום, אל"מ א', שהודח מתפקידו לאחר שקיים יחסים עם קצינה שהיתה כפופה לו, וקצין מודיעין אחר בפיקוד הדרום בדרגת סא"ל שביקש לסיים את תפקידו.

מלבדם, כל האחראים באגף המודיעין, בגופי המטה וביחידות השטח נותרו בשלב זה בתפקידם, אם כי חלקם עשויים לסיימו כאשר יסוכמו התחקירים שנערכים בצה"ל בימים אלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר