בעיתוי רגיש במיוחד: איראן חושפת את איש הצללים המקשר לחמאס

בתמונה שפורסמה באופן חריג מופיע סעיד איזדי, שאחראי לסיוע הצבאי לארגוני הטרור הפלשתיניים • מומחה לאיראן: "יתכן שהשיחות עסקו גם בהמשך תיאום פעילות הטרור" • לצידו ישבו הנייה, סגנו של סינוואר ומחליפו של סאלח עארורי • לפי דיווחים זרים, גם מוחמד איזדי חוסל באותה התקיפה

תיעוד: מנהיג חמאס הנייה מתקבל ע"י שר החוץ האיראני בטהרן // ערוץ החדשות הערבי מאהר

בתמונות שפורסמו באיראן מתוך ביקור משלחות בכירי חמאס והג'האד האסלאמי בימים האחרונים בטהראן, מופיע באופן חריג איש הצללים סעיד איזדי. ד"ר יוסי מנשרוף ממכון משגב, שמגלה את הפרט המשמעותי הזה, אמר ל"ישראל היום" כי איזדי פועל מזה שנים בפרופיל נמוך ואחראי על הסיוע הצבאי של איראן לארגוני הטרור הפלשתינים. לפי דיווחים זרים, גם מוחמד איזדי חוסל בדמשק, באותה התקיפה.

 

בהתאם לאופי פעילותו, פורסמו עד היום תמונות מעטות למדי שלו התקשורת. בתמונה הוא מופיע בין מפקד הכוחות המזוינים האיראני באקרי וראש הלשכה המדינית בחמאס איסמאעיל הנייה. איזדי הוא גם האחראי על השלוחה הפלשתינית בכוח קודס של משמרות המהפכה. מחבלים פלשתינים שקיבלו סיוע מהשלוחה היו יעד לחיסולים של ישראל בלבנון בחודשים האחרונים.

סעיד איזדי - נחשף איש הצללים האיראני, צילום: משגב

בתמונה שפורסמה מופיעים גם בכירים נוספים בחמאס מלבד הנייה. ביניהם ניתן למנות את סגנו של סינוואר, ח'ליל אל-חיה שמעורב באופן משמעותי במשא ומתן לעסקת חטופים. כמו כן, מופיע בה זאהר ג'בארין, שמונה להחליף את סאלח עארורי שחוסל בביירות בינואר אחרון. דמות נוספת היא מאהר סאלח, שהיה אמון על גיוס תקציבים לארגון הטרור ושימש כראש הפזורה לפני חאלד משעל.

לדברי ד"ר מנשרוף, "השתתפותו של איזדי בשיחות שקיימו בכירי המשטר באיראן עם הבכירים הפלשתינים, עשויות לחזק את הרושם שהשיחות עסקו גם בתיאום המשך פעילות הטרור של חמאס והג'האד האסלאמי בצל המלחמה ועומק התמרון היבשתי, שכפי הנראה, הפתיע את איראן, חמאס והג'האד האסלאמי, שלא ציפו שצה"ל יעז לבצע".

צעדות לציון "יום ירושלים העולמי" האיראני, אשתקד, צילום: אייל מרגולין ג'יני

האופן שבו התיאום הזה צף אל פני המציאות ולא רק בהקשרים שנעשים לאחר מכן בין המימון וההפעלה האיראניים לארגונים המקומיים מעלים חשש נוסף רגע לפני "יום ירושלים" האיראני. הביקור הזה, כאמור, נערך בעיתוי קריטי שהופכת אותו לרגיש במיוחד גם עם הגעתו של המו"מ לעסקת חטופים לשלב קריטי, אומר ד"ר מנשרוף.

"לצד זאת, בשישי הקרוב, יציינו איראן ושלוחיה את 'יום ירושלים העולמי', שנקבע על ידי מייסד המשטר האסלאמי חומייני לציון השאיפה להשמדת ישראל (מצוין מדי שנה ביום שישי האחרון של חודש הרמדאן)". ד"ר מנשרוף ממליץ: "על ישראל להפגין דריכות לקראת אפשרות של היערכות מצדם לפיגוע מיוחד לציון היום הזה". באותו יום, אגב, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, בעל בריתה של איראן בלבנון, צפוי לנאום ולהתייחס להסלמה במלחמה בצפון.

ד"ר יוסי מנשרוף, צילום: ללא

לסיום, טוען ד"ר מנשרוף כי "פרסום תמונתו של איזדי איש הצללים בתקשורת האיראנית יכולה להעיד על החלטתה של טהראן להחצין ולהבליט את הסיוע הצבאי המקיף לפלסטינים, ואת רצונה לקחת קרדיט על אירועי 7 באוקטובר, מבלי לשלם את המחיר בגין כך - בהדגישה שהיא רק נתנה חסות לחמאס והג'יהאד האסלאמי, אך לא ידעה ולא היתה שותפה למבצע 'מבול אל-אקצא'".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר