הפיגוע ביום חמישי האחרון לא הסתיים באסון כבד מסיבה מרכזית אחת: שני האוטובוסים שחלפו על פניו של המחבל היו ממוגני ירי. ילדים מגיל 6 ומעלה שהו בהם, אך לא נפגעו.
הפיגוע נגמר עם שלושה ישראלים פצועים, אחד מהם באורח בינוני ושניים באורח קל. אתמול המחבל, מוחמד א-סעדי, פעיל במנגנון הביטחון של הרשות הפלשתינית, נעצר בתום מצוד של כשלושה ימים.
ואולם, בפעם הבאה לא בטוח שזה יקרה. במועצות האזוריות מתריעים מפני מחסור משמעותי ביותר באוטובוסים ממוגני ירי, שכן לפני שנים ספורות הוחלט לקצץ באופן מאסיבי את תקציב המיגון. בין השנים 2020 עד 2022 ירד תקציב האוטובוסים הממוגנים מ־45 מיליון שקלים ל-5 מיליון שקלים בלבד, לכל יהודה ושומרון.
לאחר פרסום על כך ב"ישראל היום" בסוף 2022 הופשרו 15 מיליון שקלים נוספים. ועדיין, במועצות האזוריות אומרים כי מדובר בטיפה בים. במקביל לקיצוץ ביו"ש, לא מתקבלים תקציבים לאוטובוסים שאינם ממוגנים, ולא מסוגלים להשלים מכיסם את הסכומים הנדרשים.
מנכ"ל החברה לפיתוח שומרון, רובי טלמן, מתריע כי רק בשומרון חסרים יותר מ־50 רכבי הסעות ממוגני ירי. כלי רכב שלא רק משמשים בשוטף את התושבים, אלא גם היוו מכפיל כוח ב־7 באוקטובר בעת הלחימה.
"כדי להשלים את הפער מצמצמים קווים, מגדירים כבישים מועדים לפורענות ככאלה שלא דורשים הסעה בממוגני ירי ומוציאים טיולים של תנועות הנוער ללא ממוגנים".
"יש פער בלתי נתפס במספר כלי רכב ממוגני ירי", מזהיר ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן. "הפיגוע המחיש לכל מי שעדיין מהסס שמדובר בהצלת חיים ממש. לא יכול להיות שיחסכו על חשבון חיי התושבים שלנו והילדים שלנו. אם האוטובוס הבוקר לא היה ממוגן ירי היינו יוצאים היום חס ושלום לעשרות לוויות של ילדים". הוא דורש להשלים כ־100 מיליון שקלים עבור רכבים ממוגני ירי.
"רולטה רוסית בבקעה"
הפיגוע בבקעת הירדן אמנם היה הקשה ביותר שהתרחש בתקופה האחרונה, אך אינו היחיד מסוגו. לפני כשבוע ביצע המחבל בבנימין ירי לעבר רכב הסעות מוגן ירי ולאחר מכן התבצר מול כוחות הביטחון. שעות קודם לכן הופעל מטען בצומת הטי בגוש עציון על אוטובוס ממוגן ירי. אם לא היה מדובר באוטובוס ממוגן, היו נפגעים בכלי הרכב.
ראש המועצה האזורית ערבות הירדן דוד אלחייני מתריע ממחדל: "בשנתיים האחרונות קיבלנו אוטובוס ממוגן ירי אחד. פיקוד מרכז קובע איפה אנחנו צריכים להפעיל אוטובוס ממוגן ירי ואיפה לא, אבל זו רולטה רוסית. אם המחבל היה בוחר מקטע אחר מדובר היה באוטובוס ממוגן אבנים בלבד".
לדברי אלחייני, איש לא נותן את הדעת על המחסור במיגון באוטובוסים. "יש לנו פער עצום בחליפות המיגון לכלי הרכב, ולכן אנחנו נאלצים להתפשר ולהסיע תלמידים באוטובוסים שהיו מיועדים לגריסה. אין לנו ברירה, לא אוציא אוטובוסים לא ממוגנים לדרך, וכך פועלים גם במועצות אחרות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו