סכנה ביו"ש: מחסור חמור בכלי רכב ממוגנים

נתונים מדאיגים: 44% מרכבי הסעות התלמידים - לא ראויים לשימוש • הבעיה: אין תקציבים לתיקון כלי הרכב הממוגנים, שבהם אמבולנסים

סכנת נפשות. אוטובוס שנפגע מירי בירושלים , צילום: אורן בן חקון

סכנת חיים ממשית: שיעורים משמעותיים מכלי הרכב הממוגנים שנוסעים באזורים מאוימים ביהודה ושומרון מושבתים או נמצאים בכשירות ירודה מאוד, בגלל המצב הביטחוני ויידויי האבנים והבקת"בים הרבים, לצד כמה אירועי ירי לעבר אוטובוסים, כך נודע ל"ישראל היום".

המצב כל כך גרוע, שגורמים המעורים בפרטים אומרים כי לא רחוק היום שבו יהיו חסרים אוטובוסים להסעת תלמידים. "אנחנו קרובים ליום שבו יבקשו הסעה של ילדים לבית הספר, ולא יהיה אוטובוס להסיע אותם", מתריע גורם ביטחוני.

כבר שנים ארוכות אין תקציב סדור למימון כלי רכב ממוגני ירי, בעוד בחלק מהאזורים חלה חובה על נסיעה אך ורק במסגרת תחבורה ציבורית והסעת תלמידים. במקום זאת, במשרדי התחבורה והביטחון קיבלו עשרות מיליוני שקלים במסגרת הסכמים קואליציוניים. הבעיה היא שבשלוש השנים האחרונות התקציב שניתן למערך כולו היה זעום ומגוחך.

אבנים, בקת"בים וירי הפחיתו את כמות כלי הרכב, צילום: גיל אליהו/ג'יני

כך נוצר מצב אבסורדי: המחבלים מסמנים כיעד את האוטובוסים ואת רכבי החירום, אך התקציב להם זעום עד לא קיים. במערכת הביטחון מעריכים את הצורך השנתי הקריטי לקיום המשק ב־45 מיליון שקלים לפחות, אך בעוד ב־2018 וב־2019 התקבלו 60 ו־55 מיליון שקלים בהתאמה מכספים קואליציוניים, מכיוון שתקציב ייעודי לא מגיע כבר שנים - ב־2020 וב־2021 לא התקבלו כספים כלל, למעט 4.8 מיליון שקלים שהגיעו ב־2019. בשנה החולפת לא ניתן סכום כלשהו, אך לאחר פרסום העניין ב"ישראל היום", ובלחץ של ח"כ אורית סטרוק, סופקו 15 מיליון שקלים כמימון חירום לתיקון כלי הרכב.

סיכון לא תיאורטי

מנתונים שהגיעו לידי "ישראל היום", עולה כי מתוך 158 אוטובוסים ממוגני ירי שנמצאים בשימוש התחבורה הציבורית, נכון לאוקטובר האחרון, 109 נמצאים בכשירות בינונית מינוס. מתוך 272 אוטובוסים שמשמשים להסעת תלמידים, 229 - 84% - מוגדרים כבעלי כשירות בינונית פלוס. לא פחות מ־118 מתוך 267 רכבי הסעות קטנים מוגדרים בכשירות נמוכה - 44% מכלל הרכבים שמשמשים להסעת תלמידים, שביניהם תלמידי החינוך המיוחד. מאז אוקטובר נפגעו קשות אוטובוסים נוספים מיידויי אבנים ואף מירי. למשל - בשבוע שעבר בוצע בבנימין פיגוע ירי לעבר אוטובוס שבתוכו היו נוסעים.

יהודה ושומרון, צילום: מרים צחי

במזל לא נפגעו ישראלים, אך כעת אוטובוס זה מושבת עד להודעה חדשה. המחדל במיגון כלי הרכב לא נוגע רק להסעת תלמידים, והוא אף גרוע יותר כשמדובר ברכבים מבצעיים שבהם עושים שימוש יום־יום. מתוך 45 רכבי רבש"צים, 15 מוגדרים בכשירות נמוכה בלבד. מתוך תקן של 50 אמבולנסים ממוגני ירי של מד"א ברחבי יו"ש, נכון לאוקטובר האחרון יש רק 20 ומתוכם 15 בלבד תקינים. הסיכון כאן אינו תיאורטי כלל וכלל - בשבוע שעבר נרגם אמבולנס בעת שעבר בבית עזון. נסיעה בחלק מהצירים בכלי רכב לא ממוגנים, שמהווים מטרה למחבלים, עלולה להוות סכנת חיים למטופלים או לנוסעים בהם. גורמים במשרד הביטחון מזהירים כי המחסור החמור בתקציבים גורם לכך שהכשירות של כלי הרכב נפגעת באופן קריטי, ואין להם יכולת לספק מענה תחזוקתי לכלי הרכב הקיימים. המשמעות היא שאם אוטובוס נפגע מאבנים, הוא נותר במוסך או במגרש ולא ניתן לתקן אותו.

אין מענה

כמו כן, אין שום מענה לגידול הטבעי של המתיישבים, שכולל משפחות מרובות ילדים. נוסף על כך, יש צפי להתייקרויות, וגם כשיוקצה תקציב - ייקח זמן רב עד לאספקת הכלי. כדי להתגבר על הפער, על הממשלה לפעול מייד למתן תקציב חירום שיאפשר לתקן אוטובוסים וכלי רכב ממוגנים, ובהמשך להוסיף תקציב משמעותי וקבוע כדי להבטיח את הפעילות הסדירה של המערך לאורך שנים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר