במערכת הביטחון רוצים לחמש פלשתינים בעזה, נתניהו מתנגד

הכוונה היא לחמש כבר כעת מקומיים שאינם תומכי חמאס, שיאבטחו את הסיוע ההומניטרי שנבזז או נשלט על ידי ארגון הטרור • בכירים במערכת הביטחון: לא ניתן יהיה להיכנס לרפיח ללא הצעד הזה

תיעוד המבצע להכנסת סיוע הומניטארי לצפון רצועת עזה || דובר צה"ל

פרסום ראשון: בכירים במערכת הביטחון אומרים בשיחות סגורות שכל עוד שיירות הסיוע ההומניטאריות שנכנסות לעזה לא יאובטחו ע"י גורמים חמושים, ביזת הסיוע ההומניטארי ברצועה לא תיפסק, בין אם תיכנס במשאיות דרך היבשה, או דרך הים, כפי שהודיע היום (חמישי) נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן.

אותם גורמים חמושים ברצועה הם תושבי רצועת עזה שאינם תומכי חמאס, ואמורים גם להיות חלק מפיתרון "היום שאחרי" ברצועת עזה, ולאבטח את ה"איים ההומניטאריים" ברצועה. במערכת הביטחון מדגישים כי מי שישלוט בהפצה ובחלוקת הסיוע ההומניטארי ברצועת עזה, ישלוט ברצועה, אלא שסוגיית זהות אותם החמושים עדיין לא פתורה, שכן הם כמובן לא יכולים להיות אנשי חמאס, וראש הממשלה נתניהו הודיע שהם גם לא יכולים להיות אנשי רשות פלשתינית. 

התקהלות אלימה במהלך הכנסת הסיוע, צילום: אי.פי

לפיכך, עדיין לא ברור מי הם אותם פלשתינים חמושים שיכולים לאבטח את השיירות, ובהמשך גם להוות שלטון אלטרנטיבי ברצועה. כידוע, דיון סופי בנושא טרם התקיים שכן נתניהו מעכב לפי שעה את ההחלטה.

ל"ישראל היום" נודע כי בצמרת מערכת הביטחון התקיימו לאחרונה דיונים לגביי שיירות האספקה והצורך לנתקן מחמאס שעדיין לוקח בעלות עליהם, וכן לגבי האזורים ההומניטריים שיקומו, על פי התוכנית שהציג צה"ל לדרג המדיני לפני מספר שבועות, דרומית לנחל עזה, אם וכאשר תתקבל ההחלטה לפנות את 1.4 מיליון הפלשתינים שנמצאים כעת ברפיח.

משאיות הסיוע של אונר"א בכניסה ברצועת עזה, צילום: ללא

הסוגיה עלתה כצורך דחוף לאחר שלפני שבוע התנפלו מאות פלשתינים על משאיות הסיוע ההומניטארי שהיו בדרכן לצפון הרצועה, וכתוצאה מכך, כמה עשרות פלשתינים מצאו את מותם כתוצאה מדוחק ומדריסה. הקהילה הבינלאומית האשימה בכך את ישראל, למרות שצה"ל הציג (באיחור של כעשר שעות) סרטון שבו ניתן לראות בבירור את סיבת מותם של הפלשתינים.

אלא שחרף הסרטון, ונסיונות ההסברה של דובר צה"ל בשפה האנגלית, הסרטון חידד בקהילה הבינלאומית את המצוקה הקשה והרעב ברצועת עזה, באופן שגרם כאמור לנשיא ביידן להכריז על סיוע לרצועה דרך הים. בישראל הסבירו כי ארה"ב לא בונה נמל ימי בעזה, אלא יוקם רציף לוגיסטי שניתן יהיה להתחבר אליו, ולא יהיו כוחות אמריקאים על אדמת הרצועה.

משאיות סיוע במעבר כרם שלום, צילום: אי.אף.פי

מהדיונים בימים האחרונים עלה כי המדינות שמוכנות לקחת חסות על שיירות האספקה וכן על האיים ההומניטאריים, דרשו כבר לפני מספר שבועות כי מאבטחים חמושים, פלשתינים בני המקום, שאינם מזוהים עם חמאס, יבצעו פעולות שמירה ואבטחה ויגנו את השיירות ועל האוכלוסייה המקומית, באמצעות כלי נשק שיסופקו להם באישור ישראל.

נכון לרגע זה, כל פלשתיני חמוש ברצועת עזה מוגדר על ידי צה"ל כ"מחבל", וכך מתייחסים אליו הכוחות. הסיבה לכך ברורה: צה"ל הוא ששולט כעת בשטח וכל נשק מהווה איום על הלוחמים. אם אכן תאושר התכנית לאבטחת השיירות ההומניטאריות ע"י חמושים מקומיים, יכול להיווצר מצב שפלשתינים חמושים יסתובבו ברצועה בזמן שכוחות צה"ל עדיין מתמרנים ברצועה.

באותם דיונים נאמר כי כל עוד הדרג המדיני לא יאשר את התוכנית, העברת המקל ברצועה מחמאס לגורם אחר מתעכב, מה גם שכאמור עדיין לא ברור מי הם אותם פלשתינים שאינם תומכי חמאס או אנשי רשות פלשתינית שיכולים לבצע את המשימה.

למעשה במערכת הביטחון שוררת כמעט תמימות דעים באשר לצורך המיידי במציאת גורם שיתפוס פיקוד ברצועת עזה במסגרת "היום שאחרי", וברור שאותו גורם צריך להיות חמוש על מנת להשליט סדר ברצועה, ולאבטח ולחלק את הסיוע ההומניטארי, שכן כאמור, מי שישלוט בסיוע הוא זה שישלוט בעזה.

אלא שכאמור, ראש הממשלה נתניהו מתנגד לקיים דיון בנושא, ומסרב להחיל אף תוכנית במסגרת היום שאחרי כבר עכשיו, כל עוד צה"ל פועל ברצועה, וחרף העובדה שמשמעות אי מציאת פיתרון היום שאחרי מאפשרת לחמאס להיכנס לוואקום שנוצר ולהמשיך לקיים פונקציות שלטוניות ברצועת עזה. נתניהו ממשיך לסרב לקבל החלטה בנושא על אף שהביקורת עליו מפי בכירי מערכת הביטחון, לרבות שרים בקבינט המצומצם, הולכת וגוברת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר