ירי רקטות וטילי נ"ט לגליל; מטוסי קרב של צה"ל תקפו בתגובה יעדי חיזבאללה ואתרי שיגור בלבנון

ארגון הטרור לח אחריות על 13 שיגורים לעבר ישראל מאז שעות הבוקר • גנץ: "סימנים ראשונים שמעידים על אפשרות להתקדם במו"מ" • צרפת: "בידינו מידע שחלק מהחטופים אכן קיבלו את התרופות שקטאר העבירה לעזה" • חוסל מחבל ששיגר פצמ"ר מרצועת עזה לעבר שטח ישראל

תיעוד השמדת מנהרה בעזה ששימשה בכירים בארגון הטרור חמאס // דובר צה"ל

היום ה-138 למלחמת חרבות ברזל: בסוריה מאשמים את ישראל בתקיפה בה נהרגו שלושה אנשים היום (רביעי). על פי טענתם היעד היה "אישיות איראנית". בישראל טוענים כי אין כל התקרבות לעסקה וכי חמאס טרם שינה או הגמיש את עמדותיו. צה"ל הודיע כי סמ״ר אברהם אובגן בן 21, מנתניה, נפל בצפון רצועת עזה. שלושה לוחמים נוספים נפצעו בקרבות באורח קשה.

פרויקט
פרויקט "כוונת על חמאס", צילום: ללא קרדיט

פרויקט מיוחד: מאחורי הפלישה בשבעה באוקטובר עמדה שרשרת מפקדים ומנהיגים שנושאים באחריות לאירועי הטבח ההמוני. מי חוסל ומי נשאר בחיים? כוונת על חמאס

עדכונים שוטפים:

00:20: עזתים מפגינים ברצועה נגד חמאס: "רוצים לאכול!"

22:46: "הכדור במגרש של ארה"ב וישראל", כך אמר בכיר חמאס בלבנון, אוסמה חמדאן, בצל הטענות להתקדמות לעסקת חטופים. (שחר קליימן)

22:01: רשת CNN: גורמים אמריקנים הזהירו את ישראל מהתקדמות דרומה ברצועה ללא הבטחת שלומם של העזתים השוהים ברפיח. כמו כן, מקור מסר לרשת כי "עם התחלת רמדאן, השבועיים הבאים 'יהיו מכריעים'". לפי הדיווח, מה שפחות ברור לגורמים המעורבים בדיונים הוא עד כמה רה"מ נתניהו מעדיף הפוגה על פני לחימה ברפיח. "לא נראה שנתניהו מוכן לעסקה כלשהי ברגע הזה", אמר דיפלומט המעורה בפרטי המו"מ לרשת. (שחר קליימן)

21:43: בכיר הג'יהאד האסלאמי מוחמד אל־הינדי: "שום דבר חדש לא התגבש במשא ומתן הנוכחי בקהיר עד כה". (שחר קליימן)

21:06: צה"ל תקף בשטח לבנון: מטוסי קרב תקפו בשעות האחרונות מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה. בין המטרות שהותקפו, עמדת תצפית במרחב אל-חיאם, עמדה צבאית במרחב הכפר זבקין, ממנה בוצעו שיגורים לעבר מרחב שלומי מוקדם יותר היום ומספר תשתיות טרור. כמו כן, במהלך היום, מסוק קרב תקף עמדת תצפית במרחב רמיה, בה שהו מחבלים וכן בוצע ירי ארטילרי להסרת איום במרחב עיתרון. (עידן אבני)

מטוסי קרב תקפו בשעות האחרונות מטרות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה // דובר צה"ל

20:36: ממשלת בריטניה הודיעה שביצעה בהצלחה מבצע משותף עם ירדן להצנחת סיוע הומניטרי לבית חולים בצפון רצועת עזה.

20:18: בעקבות דיווחים של משרד החוץ של צרפת לפיהם 45 מהחטופים הישראלים בעזה קיבלו את התרופות שלהם, נמסר ממטה משפחות החטופים: "אנו מודים לכל מי שקידם את נושא העברת התרופות לחטופים. אנחנו ממתינים להוכחה ברורה לכך שהתרופות אכן הגיעו לחטופים. עד שלא נקבל הוכחה, לא ניתן לאשר שאכן הגיעו ליעדם". נועם (דבול) דביר.

אספקה מקטאר הכוללת תרופות לחטופים, צילום: אי.אף.פי

19:46: שר החוץ ישראל כ"ץ פירסם ברשתות החברתיות סרטון שמיועד לנשיא ברזיל, שבו הוא מופיע עם רפאלה טרייסטמן, עולה מברזיל שבילתה במסיבת הנובה כשמחבלי החמאס תקפו את ישראל ב-7 באוקטובר. רפאלה ניצלה, אך בן זוגה חנני גלזר נרצח באכזריות על ידי מחבלי חמאס, ביחד עם עוד כמה מחבריהם.

כ"ץ אמר: "הנשיא לולה, בעקבות ההשוואה שלך בין המלחמה הצודקת שלנו נגד החמאס למעשים הבלתי אנושיים של היטלר והנאצים, לרפאלה יש מסר עבורך. כדאי שתקשיב". (שירית אביטן כהן)

19:29: צרפת מאשרת את המסר מקטאר: "בידינו מידע שחלק מהחטופים אכן קיבלו את התרופות".

19:20: חוסל מחבל ששיגר מרגמות מרצועת עזה לעבר שטח ישראל. מוקדם יותר היום זוהו מספר שיגורי מרגמה משטח רצועת עזה לעבר שטח ישראל, השיגורים נפלו בשטח פתוח ולא היו נפגעים באירוע. חמ"ל האש של אוגדת עזה זיהה לאחר דקות בודדות את נקודת השיגור, במרחב ג׳באליה שבצפון הרצועה. כלי טיס חיסל את המחבל והשמיד את המשגר ממנו בוצעו השיגורים. (לילך שובל)

חוסל מחבל ששיגר מרגמות מרצועת עזה לעבר שטח ישראל // דובר צה"ל

19:17: גנץ על המגעים לעסקה להשבת החטופים: "יש ניסיונות בימים אלו לקדם מתווה חדש, וסימנים ראשוניים שמעידים על אפשרות להתקדם. אנחנו לא נפסיק לחפש את הדרך, ולא נפספס שום הזדמנות להחזיר את הבנות והבנים הביתה". (אמיר אטינגר)

גנץ על עליית מתפללים ערבים להר הבית: "ישראל מכבדת את חופש הפולחן, ותפעל בכדי לאפשר לכמה שיותר מאמינים לעלות להר הבית בביטחון ובבטחה במהלך חודש הרמדאן. גם נוכח המצב הביטחוני, נשמור על חופש הדת וקדושת החג. נפעל רק מול מי שיסכן את הביטחון, ולא מול מי שמגיע להתפלל. כל חברי קבינט המלחמה מאוחדים תחת העקרונות האלו, ואלו יהיו גם ההנחיות שיועברו לכוחות בשטח".

19:15: השר בני גנץ אמר במסיבת עיתונאים הערב: "היום העברנו בכנסת החלטה ברוב גדול, המתנגדת להכרזה חד צדדית על מדינה פלסטינית. אחרי ה-7.10, זו תהיה טעות לתת רוח גבית כזו לטרור. הסדרים מדיניים, צריכים להתקיים באופן ישיר, אחרת הם לא יהיו ברי קיימא. ובכל מצב עתידי, ישראל תשמר את עליונותה ויכולת הפעולה הביטחונית בכל רצועת עזה. המשימה שלנו היא - מאה אחוז שליטה ביטחונית ואפס שליטה אזרחית. הרבה גורמים יכולים לפעול בשטח - רק לא חמאס".

18:54: במפגש ברמאללה עם נציגי האו"ם, האיחוד האירופי והבנק העולמי, אמר רה"מ הפלשתיני מוחמד אשתיה כי רצועת עזה זקוקה לתוכנית מרשל לשיקום מיד עם הפסקת הלחימה, והאשים כי הווטו האמריקני על הההצעה במועצת הביטחון של האו"ם לעצור את המלחמה פירושו מתן היתר "להמשך ההרג וההרס בעזה". (דנה בן שמעון)

18:37: משרד הבריאות ברמאללה הודיע כי פלשתיני בן 14 נהרג מירי כוחות ביטחון ישראליים בכפר עזון באזור קלקיליה. ההרוג הוא פאדי סלימאן. מקורות פלשתיניים דיווחו כי הוא נורה בחזהו במהלך עימותים שפרצו בכפר עם הכוחות. כמו כן דווח כי נעצרו ארבעה פלשתינים. (דנה בן שמעון)

17:58: טילי נ"ט נורו מלבנון על אביבים: נגרם נזק לבית וליקב. מאז שעות הבוקר אותרו 10 שיגורים משטח לבנון לישראל, חלקם יורטו והיתר נפלו בשטחים פתוחים, ללא נפגעים. (עידן אבני)

פגיעת נ"ט במושב אביבים // השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

17:19: התרעת ירי רקטות וטילים: מצובה, שלומי, חניתה. 

יירוט רקטה, צילום: ללא

17:17: סוכנות הידיעות "בלומברג": בריטניה שוקלת להגביל את הייצוא הביטחוני אם ישראל תפתח בהתקפה על רפיח או תפגע בשיירות סיוע הנכנסות לעזה. (דוד ברון)

17:15: אזעקה המתריעה מפני ירי רקטות וטילים הופעלה במושב שתולה שבגליל המערבי. חיזבאללה קיבל אחריות על תשעה שיגורים מלבנון לישראל מאז הבוקר.

16:54: הותר לפרסום כי המחבל שביצע את הפיגוע ברעננה לפני כחודש תכנן לרצוח את דובר צה"ל בערבית סא''ל אביחי אדרעי. לדבריו, הוא ראה אותו במסעדה ועקב אחריו. אך אחרי שהצטייד בסכין כדי לתקוף אותו לא הצליח לאתר אותו.

16:50: חדירת כלי טיס עוין בגליל, בסמוך ליישובים דישון, יפתח, מלכיה, מרכז אזורי מבואות חרמון ורמות נפתלי.

16:49: גורם ביטחוני ישראלי מאשר כי יש כוונה לפתוח מחדש את מעבר קרני וזאת במסגרת ניסיון להעביר את הסיוע ההומניטרי לגורמים אזרחיים ברצועת עזה שאינם קשורים לחמאס. לדבריו, הרעיון נדון בקבינט לפני שבועיים והוא חלק מהמאמצים לבנות בעזה "ישות שאינה חמאסית" ביום שאחרי.

16:25: מקור ישראלי לרשת ABC: "ישראל נערכת לפתוח מחדש את מעבר קרני בגבול רצועת עזה כדי להכניס אספקה הומניטארית נוספת לצפון רצועת עזה". כזכור, ביום שבת איימו בחמאס להשהות את השיחות אם לא יוכנס סיוע כזה.

15:47: ירי נ"ט נוסף למטולה. דיווח ראשוני על פגיעה במבנים ביישוב.

רגע הפגיעה במבנה במטולה // השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

15:27: במהלך פעילות כוחות ההנדסה של חטיבה אלכסנדרוני בגבול הצפון, פרצו הלוחמים קרוב ל-30 קילומטרים של צירים בגבול, שכעת מאפשרים לצה"ל חופש פעולה משמעותי במרחב. בהכוונה ושיתוף פעולה עם חיל האוויר בוצעו למעלה מ-500 תקיפות ממוקדות על איתורי אויב מהאוויר ומהקרקע ונורו מעל ל-2,000 פגזים לשטח לבנון.

לוחמי חטיבת אלכסנדרוני בגבול הצפון, צילום: דובר צה"ל

15:24: יאיר לפיד ובנימין נתניהו ייפגשו בשעה בשעה 16:00 בכנסת לעדכון ביטחוני.

14:47: התקיפה השנייה היום באזור דמשק כוונה נגד אתרים של המיליציות הפרו־איראניות, כך דווח באופוזיציה הסורית. עוד דווח כי בתקיפה הראשונה נהרגו אזרח סורי ועוד שני אנשים בעלי אזרחות לא-סורית. 

14:28: מאז הבוקר חיזבאללה הודיע על שבע תקיפות שביצע עד כה באזור גבול הצפון, בעיקר בגליל.

14:01: האזעקות במטולה - זוהה שיגור לעבר מטולה, ללא נפגעים. אך נגרם נזק למבנה (בית אריזה) שנפגע מטיל נ"ט.

13:58: אזעקות במטולה. 

13:37: דיווחים בסוריה: מערכות ההגנה הופעלו נגד תקיפה ישראלית נוספת. (שחר קליימן)

13:26: צה״ל תקף מבנה צבאי ובו מחבלים במרחב הכפר יארון; כוחות איסוף זיהו אתמול (ג') מספר מחבלים הנכנסים למבנה צבאי במרחב הכפר יארון שבדרום לבנון, בשיתוף פעולה מהיר הוזנקו מטוסי קרב שתקפו את המבנה ואת המחבלים בזמן ששהו במקום. בנוסף, לפני זמן קצר מטוסי קרב של צה"ל תקפו שלוש מפקדות מבצעיות של ארגון הטרור חיזבאללה בדרום לבנון ומשעות הבוקר בוצע ירי ארטילרי להסרת איום למרחבים עלמא א-שעב וא-דהירה. (עידן אבני)

תיעוד תקיפות צה"ל בדרום לבנון // דובר צה"ל

13:20: שעות אחרי התקיפה בדמשק - דיווחים נוספים על פיצוצים בעיר.

12:53: אל-חדת' מצטט אתר איראני שלפיו לא היו אבידות לאיראנים בתקיפה בדמשק הבוקר. (שחר קליימן)

12:04: דיווח באופוזיציה הסורית: כטב"מ תקף מחסני נשק של המיליציות הפרו-איראניות בעיר בוכמאל שבמזרח המדינה. 

11:45: משרד הבריאות בעזה, הנשלט על ידי חמאס טוען כי 29,313 פלשתינים נהרגו מאז תחילת הלחימה ברצועה. 

11:30: בישראל טוענים כי אין כל התקרבות לעסקה וכי חמאס טרם שינה או הגמיש את עמדותיו. בקבינט המלחמה שהתקיים אמש (שלישי) לא עלתה הצעה חדשה על השולחן וכי אין כרגע מסלול להתקדמות לעסקה. עוד אמר הגורם כי גם הדיבורים על פגישה נוספת בפריז לא קיבלו את האישורים הנדרשים לכך בישראל. (שירית אביטן כהן)

10:41: בלבנון דווח על תקיפה בכפר אל-ח'יאם שבדרום המדינה. (שחר קליימן)

10:18: רשת "סקיי ניוז" בערבית ציטטה מקורות סוריים שלפיהם אישיות איראנית נהרגה בתקיפה, וכי ההרוגים אינם בעלי אזרחות סורית. (שחר קליימן)

10:01: בטלוויזיה הסורית מאשרים: שני הרוגים לפחות בתקיפה הישראלית בדמשק. (שחר קליימן)

09:58: רשת אל־מיאדין הפרו־איראנית מדווחת ממקורותיה כי ישראל שיגרה ארבעה טילים לעבר הדירה בדמשק. לפי הדיווח יש נפגעים באופן ודאי וכמה מהם פונו באמבולנסים לבתי החולים הקרובים. (שחר קליימן)

09:49: מנהל המרכז הסורי המזוהה עם האופוזיצהיה הסורית מעריך כי מדובר בחיסול ולא בתקיפת במחסני נשק. לדבריו עד כה לא ידוע מי חוסל ואם מדובר בגורם מחיזבאללה או ממשמרות המהפכה. הוא ציין כי בבניין שוהים בדר"כ גורמים מאיראן ומחיזבאללה. (שחר קליימן)

זירת התקיפה בדמשק, צילום: רשתות ערביות

09:31: באופוזיציה הסורית מדווחים כי ביעד שהותקף בדמשק שוהים בדרך כלל בכירים בחיזבאללה ובמשמרות המהפכה של איראן. (שחר קליימן)

09:28: מקורות מסרו לרשת הסעודית "א-שרק" כי משלחת ישראלית צפויה להגיע למצרים בשעות הקרובות. לפי המקורות, חמאס הגמיש את עמדתו וכעת מצרים פועלת כדי שגם ישראל תגמיש את עמדתה. (שחר קליימן)

09:25: לפי דיווח סורי, התקיפה בדמשק התמקדה במבנה מאחורי בית הספר האיראני, ויש מידע על נפגעים. (שחר קליימן)

09:13: הטלוויזיה הסורית דיווחה הבוקר כי ישראל תקפה באזור שכונת כפר סוסא מדרום לדמשק. על פי דיווחים בסוריה, מטוסי קרה תקפו כמה אתרים מכיוון רמת הגולן. (שחר קליימן)

תקיפה באזור דמשק, צילום: רשתות ערביות

09:12: מקורות מסרו ל"א-שרק" שחמאס הגמיש את עמדתו וכעת מצרים פועלת כדי שגם המשלחת הישראלית תגמיש את עמדתה. (שחר קליימן)

09:03: דיווח ראשוני בסוריה: סדרת פיצוצים בעקבות תקיפה ישראלית באזור דמשק. (שחר קליימן)

08:47: באל-ג'זירה מדווחים: 6 הרוגים בתקיפת רכב בדיר אל-בלח.

זירת תקיפה הרכב בדיר אל בלח, צילום: רשתות ערביות

08:45: העיתון "נידאא אל-ווטן" דיווח הבוקר כי הנהגת יוניפי"ל קיבלה מישראל מסר שבו היא "מביעה צער" על מות האזרחים בנבטייה בתקיפה בשבוע שעבר. לפי הדיווח יוניפי"ל העבירה את ההתנצלות לצבא הלבנוני שעדכן את חיזבאללה. במסר נכללה הבהרה כי ישראל תמשיך להגיב נגד מטרות צבאיות. (שחר קליימן)

08:45: איראן: "ישראל מאחורי פיצוץ צינורות הגז במדינה בשבוע שעבר".

08:32: צה"ל: אוגדה 162 יצאה לפשיטה במרחב זייתון שבצפון הרצועה, במהלך הפעילות חוסלו מחבלים ואותרו אמצעי לחימה רבים; במקביל כוחות אוגדה 98 מעמיקים את הלחימה בחאן יונס. (לילך שובל)

תיעוד מתקיפות צה"ל בשטח הרצועה // דובר צה"ל

08:31: רשת אל-מיאדין מדווחת על תקיפה של חיל האוויר בשכונת זייתון בעיר עזה במתווה חגורת אש. לפי הדיווח יש לכודים מתחת להריסות. (שחר קליימן)

08:22: בימים האחרונים צרפת העבירה אזהרה נוספת לבכירים לבנונים מפני פעולה ישראלית בלבנון, "שתחצה את הקווים האדומים", כך דווח בעיתון "אל-אח'באר" המקורב לחיזבאללה. (שחר קליימן)

08:12: דיווחים פלשתינים: מחבל אחד נהרג במהלך פעילות צה''ל בג'נין הלילה. (שחר קליימן)

07:26: בית משפט צבאי בלבנון גזר בתחילת החודש שמונה שנות מאסר על אדם שנשוי לאזרחית רוסיה בגין ריגול לטובת ישראל. רעייתו, שאף היא הואשמה בריגול לטובת ישראל, זוכתה מהחשדות נגדה. כך דווח הבוקר (רביעי) בסוכנות הידיעות הרוסית "ריא נובוסטי". בידיעה נאמר ששם משפחתם של בני המשפחה הוא צ'ייקין. בדיווח לא צוין באיזו אזרחות מחזיק הבעל, אולם בדיווחים קודמים בנושא נאמר כי אף הוא אזרח רוסי.

5:58: הותר לפרסום: סמ״ר אברהם אובגן, בן 21 מנתניה, לוחם בגדוד 932, חטיבת הנח״ל, נפל בהיתקלות עם מחבלים בצפון רצועת עזה. 

סמ״ר אברהם אובגן שנפל בצפון הרצועה, צילום: דובר צה"ל

בנוסף, במהלך המבצע של אוגדה 162 בשכונת זייתון לוחם נוסף בגדוד 932 ולוחם מילואים בגדוד 636 נפצעו קשה מפגיעת טיל נ"ט. לוחם בגדוד שקד נפצע קשה כתוצאה מפיצוץ מטען. משפחותיהם עודכנו.

03:28: החות'ים ירו שני טילים בליסטיים נגד ספינות לעבר M/V Sea Champion, מובילת צובר בבעלות ארה"ב ששטה לנמל עדן בתימן. אחד הטילים התפוצץ ליד הספינה וגרם לנזק קל. למרות זאת, הספינה המשיכה במסלולה לעבר עדן על מנת למסור תבואה לאזרחי תימן. (שחר קליימן)

03:24: גורמים מצריים לתקשורת הלבנונית: ארגוני הטרור הפלשתיניים אישרו כי החטופים בטוחים. סינוואר לא ברח עם חטופים לסיני, מפני שאין מנהרה שאפשר להשתמש בה. עוד טען המקור כי מצרים הידקה את הפיקוח על אזור הגבול. לידיעה המלאה

02:52: רויטרס: הסנאטורים כריס קונס וריצ'רד בלומנטל מהמפלגה הדמוקרטית סיפרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי נפגשו עם מלך ירדן עבדאללה ושוחחו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על מנת להוביל להפסקת אש במלחמה לפני פתיחתו של חודש הרמדאן. 

02:40: דיווחים בלבנון: ישראל שוב תקפה באזור ג'בל סאפי שבעומק המדינה. 

02:09: שגריר סין באו"ם, ג'אנג ג'ון על הווטו שהטילה ארה"ב על ההצעה במועצת הביטחון של האו"ם שקראה להפסקת אש מיידית במלחמה ברצועת עזה: "התנגדות להפסקת אש בעזה היא ככמו רישיון להרוג והיא אינה שונה ממתן אור ירוק להמשך הטבח. הווטו של וושינגטון מעביר מסר שגוי וגורם להחרפת המצב ברצועה".

00:49: רפיח: מחבלי חמאס ירו לעבר מפגינים שקראו להפלת הארגון. המוחים הפגינו במוקדים שונים ברצועה וקראו נגד אוסמה חמדאן היושב בביירות ומרבה לערוך מסיבות עיתונאים ולטעון שחמאס בעצם "מנצח" במלחמה, המחבלים השיבו באש. לידיעה המלאה

23:55: חיזבאללה פרסם תיעוד משיגור טיל, שבוצע אתמול, לעבר מוצב צה"ל בגבול הצפון. (שחר קליימן)

חיזבאללה פרסם תיעוד משיגור טיל לעבר מוצב צה"ל בגבול הצפון אתמול

23:49: דיווחים ערביים: ארה"ב ובריטניה תקפו באזור אל־חודיידה שבשליטת החות'ים. (שחר קליימן)

פרויקט
פרויקט "כוונת על חמאס", צילום: ללא קרדיט

פרויקט מיוחד: מאחורי הפלישה בשבעה באוקטובר עמדה שרשרת מפקדים ומנהיגים שנושאים באחריות לאירועי הטבח ההמוני. מי חוסל ומי נשאר בחיים? כוונת על חמאס

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר