ביום השלישי ברציפות: מפגינים חוסמים את מעבר כרם שלום \ אפרת אברהמי צו 9

חיזבאללה הודיע על ארבעה ממחבליו שנהרגו; ירי לעבר הגליל המערבי

ראש השב"כ דורש להקים ועדת חקירה ממלכתית לאירועי שבעה באוקטובר • לראשונה זה שלושה שבועות - אזעקות באשקלון • ביה"ד בהאג דחה את הבקשה המרכזית של דרום אפריקה לעצירת המלחמה • הותר לפרסום: רס"ם (מיל') אלירן יגר נפל בקרב בעזה • מטרה אווירית יורטה באזור ראש הנקרה

יום ה-112 למלחמת "חרבות ברזל": ביה"ד בהאג דחה היום (שישי) את הבקשה המרכזית של דרום אפריקה לעצירת המלחמה. ביום השלישי ברציפות פעילי תנועת צו תשע ומשפחות חטופים חוסמים את המעבר לסיוע הומניטרי לרצועה. מטרה אווירית יורטה באזור ראש הנקרה.

פרויקט "כוונת על חמאס", צילום: ללא קרדיט

פרויקט מיוחד: מאחורי הפלישה ב-7 באוקטובר עמדה שרשרת מפקדים ומנהיגים שנושאים באחריות לאירועי הטבח ההמוני. מי חוסל ומי נשאר בחיים? כוונת על חמאס

עדכונים שוטפים

23:41: במקביל לאזעקות - ירי נ"ט לאביבים. ללא נפגעים. (עידן אבני)

23:33: חיזבאללה הודיע על הרוג רביעי הערב בתקיפות בלבנון. מתחילת המלחמה הודיע ארגון הטרור על יותר מ-170 ממחבליו שנהרגו. (שחר קליימן)

23:38: שגריר הרשות הפלשתינית לבריטניה בראיון לרשת BBC אומר שלישראל אין את הזכות להגן על עצמה, גם כשחמאס מבצע טבח המוני בדרום. לטענתו בגלל שהיא "כוח כובש וקולוניאליסטי". (שחר קליימן)

23:19: מוקדם יותר היום מטוסי קרב של צה"ל תקפו שתי תשתיות מבצעיות בהן שהו פעילי ארגון הטרור חיזבאללה במרחב הכפר בית ליף ומבנה צבאי במרחב הכפר דיר עמס שבדרום לבנון. כמו כן, זוהו מספר שיגורים משטח לבנון לשטח ישראל, אין נפגעים. צה"ל תקף בארטילריה את מקורות. (עידן אבני)

23:14: בשתי באזעקות האחרונות לגזרת ערב אל עראמשה זוהו שני שיגורים לשטח ישראל. נפילות בשטחים פתוחים. (עידן אבני)

23:03: חיזבאללה הודיע על שניים ממחבליו שנהרגו, ככל הנראה בתקיפה האחרונה בדרום לבנון.

22:53: אזעקות נוספות באדמית ובערב על עראמשה.

22:30: אזעקות נוספות בצפון - צה"ל מגיב באש. (עידן אבני)

ירי ופיצוצים סמוך לגבול לבנון // רשתות ערביות

22:15: מחלקת המדינה האמריקנית: "ארה"ב מוטרדת מאוד מההאשמות לפיהן 12 עובדי אונר"א עשויים להיות מעורבים במתקפת הטרור של חמאס. מחלקת המדינה השהתה זמנית מימון נוסף עבור אונר"א בזמן שאנו בודקים את ההאשמות הללו ואת הצעדים שהאו"ם נוקט כדי לטפל בהן". 

22:02: סגן מזכ"ל חיזבאללה, נעים קאסם, אמר הערב כי "אם המלחמה לא תיפסק בעזה אז היא לא תיפסק בלבנון ואם הישראלים ירחיבו את הפגיעה אז אנחנו נגיב בהרחבת הטווח. כל דיון מדיני הקשור לחזית הדרומית נדחה לאחר המלחמה". עוד אמר אל-קאסם: "אנחנו משלמים מחיר בחזית בדרום לבנון ונעשה כל מאמץ כדי להקל על הלבנונים כדי שימשיכו בחייהם כפי שהם". (שחר קליימן)

פצצות תאורה מעל לבנון // רשתות ערביות

21:55: אזעקה נוספת בגליל המערבי.

21:46: אזעקות בזרעית שבגליל המערבי.

תיעוד ערבי: תקיפות צה"ל בדרום לבנון // רשתות ערביות

21:13: דובר החות'ים: "תקפנו מכלית נפט בריטית במפרץ עדן". לדבריו הם פגעו בספינה עם מספר טילים באופן ישיר ופרצה שריפה. עוד הדגיש כי הם ימשיכו בפעולות בנתיבים הימיים עד להפסקת המלחמה בעזה. (שחר קליימן)

21:00: שלוש נפילות בשומרה בגליל בעליון. (עידן אבני)

21:00: דיווח בלבנון על "תקיפה של חיל האוויר" בכפר בית ליף. מדיווחים ערבים חולצו שתי גופות ומספר פצועים. החילוץ נמשך. (עידן אבני, שחר קליימן)

20:53: אזעקות בזרעית ובשמורה בגליל במערבי.

20:42: ראש השב"כ, רונן בר דרש במהלך ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני להקים ועדת חקירה ממלכתית לאירועי שבעה באוקטובר. כך פרסמנו הערב (שישי) בערוץ 12. הרקע לבקשה - תיאוריות הקונספירציה שהשמיעה חברת הכנסת טלי גוטליב מהליכוד.

19:34: קבלת שבת במאהל המשפחות מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים. (נועם דבול דביר)

קבלת שבת במאהל המשפחות מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים // צילום: אבנר שחף

17:36: צבע אדום בכיסופים

17:21: צבע אדום בועטף עזה

17:12: ארה"ב משעה את העברות הכספים הנוספות לארגון אונר"א, לאור החשד ש-12 מעובדיה היו מעורבים בטבח 7 באוקטובר. כך הודיעה היום (שישי) מחלקת המדינה האמריקנית. 

16:22: אזעקות באשקלון

16:10: חמאס מפרסם סרטון טרור פסיכולוגי נוסף בו מופיעות שלושה חטופות: קרינה ארייב (19), דורון שטיינברכר (31) ודניאלה גלבוע (19).

שלושת החטופות במופיעות בסרטון החמאס, צילום: ללא

16:10: בכיר הרשות חוסין אשייח': "על העולם להכריח את ישראל לעצור מיד את המלחמה בשטחים הפלשתיניים מכיוון שזו הדרך היחידה לעצירת המשך ההרג ההרס והגירוש". (דנה בן שמעון)

15:05: אזעקות בעוטף עזה ובשדרות.

14:50: ביה"ד בהאג לא עוצר את הלחימה, מרבית הצווים הצהרתיים בלבד. לידיעה המלאה  (נטעאל בנדל)

אולם בית הדין בהאג, צילום: אי.פי

14:04: בשעה זו: בית הדין הבינלאומי בהאג מציג את החלטתו בעניין ישראל. 

14:00: צה״ל תקף מבנים צבאיים של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון במרחב בינת ג׳בל. (לילך שובל)

הפצצות בגבול לבנון, צילום: אי.אף.פי

13:54: מספר שיגורים נורן מלבנון לאיזור החרמון. נפילות בשטחים פתוחים ללא נפגעים או נזק. (עידן אבני)

13:17: החות'ים ירו טיל לעבר ספינה באזור בא אל מנדב. (נטע בר)

12:36: ארדואן לשר החוץ הבריטי קמרון: "דרושה הפסקת אש ברצועת עזה באופן מידי". (נטע בר)

12:08: הותר לפרסום: רס"ם (מיל') אלירן יגר, לוחם גבעתי בן 36 מתל אביב, נפל בקרב ברצועת עזה.

רס"ם (מיל') אלירן יגר, צילום: דובר צה"ל

09:52: יורטה מטרה אווירית חשודה מעל הים התיכון באזור ראש הנקרה. (עידן אבני)

09:20: ביום השלישי ברציפות ולמרות הגשם: פעילי תנועת צו 9 ובני משפחות של חטופים חוסמים את מעבר הסיוע ההומניטרי במעבר כרם שלום. מאות פעילים נוספים עושים את דרכם למעבר. מצו 9 נמסר: "אף סיוע לא יעבור עד שאחרון החטופים יחזור" (שירית אביטן כהן)

מפגינים חוסמים משאיות סיוע לרצועה בצעבר כרם שלום, צילום: אפרת אברהמי צו 9

08:42: הלחימה העצימה בחאן יונס ממשיכה: מטוסי חיל האוויר בהכוונה של אוגדה 98 ביצעו תקיפות על עשרות מטרות: דירות מבצעיות, מחסני אמצעי לחימה, עמדות תצפית ונקודות כינוס של מחבלים. צוותי הקרב של אוגדה 98 חיסלו עשרות מחבלים ולוחמי חיל הים תקפו מטרות בקו החוף. (לילך שובל)

08:07: שר הביטחון יואב גלנט, שוחח הלילה עם מזכיר ההגנה האמריקני הגנרל לויד אוסטין. השר גלנט הדגיש כי ללחץ האמריקני יש חשיבות רבה עבור החזרת החטופים. בנוסף דיברו השניים על סירוב של חיזבאללה לנסיגת כוחותיו ממרחב הגבול. לדברי גלנט "המשך התוקפנות וסירוב חיזבאללה מגבירה את המתיחות הביטחונית ומקטינה את האפשרות להגעה לפתרון מדיני בסוגיה". (לילך שובל)

"ברחובות ובבתים" פעילות צה"ל בעומק חאן יונס \\ דובר צה"ל

07:56: דיווחים על שתי נפילות במרגליות בשטח פתוח - אין נפגעים ולא נגרם נזק. (עידן אבני)

07:47: אזעקות על ירי רקטות במרגליות.

07:36: תנועת צו 9 מתכוננת לקראת יום חסימות נוסף במעבר כרם שלום. "אנחנו לא גוף פוליטי ולא שייכים למחנה כזה או אחר. נוצרת כאן אחדות מיוחדת ומרגשת של עם שקם מהעפר ואומר בנחישות "אף סיוע לא יעבור עד שאחרון החטופים יחזור". (אריאל כהנא)

לוחמי אוגדה 98 בחאן יונס, צילום: דובר צה"ל

04:30: לקראת ההחלטה שתתקבל היום בבית הדין בהאג: מזכיר המדינה האמריקני שוחח הלילה (בין חמישי לשישי) עם שר החוץ הדרום אפריקני והדגיש את המחויבות של ארה"ב לכך שישראל "תוודא שמתקפה כמו זו של 7 באוקטובר לא תחזור על עצמה". כמו כן, השניים שוחחו על הצורך להגביל את הפגיעה באזרחים עזתים והעלו את הצורך "לקדם את הבנייה של מדינה פלשתינית", כך על פי הודעת הבית הלבן. בית הדין ימסור את החלטתו היום ב-14:00, והקראת ההחלטה צפויה לארוך כחצי שעה. 

00:20: לאחר שדלפה הקלטה משיחה של נתניהו עם משפחות החטופים, בה רה"מ יוצא נגד חלקה של קטאר במו"מ לשחרור החטופים, סגן דובר משרד החוץ האמריקני, התייחס לאמירות ואמר כי: "קטאר היא שחקנית מפתח חסרת תחליף ופרטנר באזור לא רק כשזה נוגע לקונפליקט הנוכחי, אלא גם לעדיפויות אחרות שהיו לארצות הברית באזור. אנחנו מצפים להמשיך להעמיק את השותפות שלנו איתם ולעבוד איתם בנושאים מרכזיים".

ראש ממשלת קטאר, אל-ת'אני ונתניהו, צילום: רויטרס / לע"מ

00:00: ארה"ב יצרה ערוץ תקשורת מיוחד, שבו מהיא מקבלת מישראל מידע על תקריות שבהן נהרגו אזרחים פלשתינים או הותקפו מתקנים אזרחיים - כך מדווחת רויטרס על סמך שיחה עם שני פקידים אמריקניים.

לפי הדיווח, הערוץ הוקם מוקדם יותר החודש, בעקבות פגישת מזכיר המגינה אנתוני בלינקן עם חברי קבינט המלחמה. במהלך הפגישה, השמיע בלינקן דאגה לנוכח "הדיווחים הקבועים" על תקיפות ישראליות שגרמו לאבידות גדולות בנפש או פגעו במתקנים אזרחיים. בלינקן ביקש לבנות ערוץ תקשורת מיוחד שבו תוכל ארה"ב לברר עם ישראל על אירועים רגישים. מאז מעלה ארה"ב בערוץ החדש כל תקרית בעייתית. לדברי בכיר אמריקני, במקרים מסוימים הודתה ישראל בטעויות, באחרים מסרה מידע שלא היה גלוי לפני כן.

23:55: לאחר הפגיעה השנייה במערך הבקרה האווירית סמוך למירון, חיזבאללה טוען שהיום בבוקר פגע במכ"ם ישראלי במוצב ליד ראש הנקרה. בצה"ל טענו כי המתקן לא נפגע והתיעוד שפורסם לא מהימים האחרונים.

הסרטון בו מציג חיזבאללה את הפגיעה במכ"ם הישראלי; בצה"ל מכחישים

23:54הוול סטריט ג'ורנל: הודו פורסת כוח ימי בים האדום עקב איומים על נתיבי השיט מהחות'ים.

23:35: משלחת מטעם הרשות הפלשתינית תגיע ביום ששי לביה"ד לצדק בהאג כדי להשתתף בדיון שבו צפויה להימסר ההחלטה בעניין התביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל סביב המלחמה בעזה. במשרד החוץ הפלשתיני הודיעו כי תיערך מסיבת עיתונאים משותפת של המשלחות הפלשתינית והדרום אפריקנית עם סיום הליכי הקראת ההחלטה.

בהכנת הידיעה השתתפו: לילך שובל, עידן אבני, דנה בן שמעון, שחר קליימן, אריאל כהנא, שירית אביטן כהן, יואב לימור, חנן גרינווד, נטעאל בנדל, רן רזניק, איליה יגורוב, אבי כהן, מישל מכול, מיטל יסעור בית-אור, איציק סבן, אפרת פורשר, יהודה שלזינגר, ירון דורון, נטע בר, אסף גולן, רונית זילברשטיין, סוניה גורודיסקי, שמעון יעיש, היאלי יעקבי-הנדלסמן, יורי ילון, נועם (דבול) דביר, אייל לוי, טל אריאל יקיר, דוד ברון, מרב סבר, דור מלול ומתי טוכפלד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו