"חרבות ברזל" או "בראשית"? מאחורי הקלעים של הקרב על שם המלחמה

ל"ישראל היום" הגיעה מצגת על מיתוג המלחמה, שהוצגה לאנשיהם של נתניהו וגנץ ויש גם לוגו ומרצ'נדייז • שם המלחמה החדש שהוצע על ידי ראש הממשלה נתניהו הוא תוצר של עבודת מטה ארוכת טווח שהחלה כבר בשבוע השני למלחמה ע"י גופים אזרחיים

נתניהו בביקורו בצפון רצועת עזה . צילום: אבי אוחיון /לע"מ

פרסום ראשון: שם המלחמה החדש שהוצע על ידי ראש הממשלה נתניהו הוא תוצר של עבודת מטה ארוכת טווח שהחלה כבר בשבוע השני למלחמה ע"י גופים אזרחיים.

ל"ישראל היום" נודע שאת העבודה הובילו גורמים אזרחיים וביניהם פרופ' ידידיה שטרן יחד עם משרדי מיתוג (ביניהם משרד OPEN), ומומחי מיתוג מישראל ומחו"ל. העבודה נעשתה מתוך הבנה שמיתוג המלחמה בעידן המודרני הוא חשוב מאוד הן במונחי לגיטימציה בינלאומית והן במונחי הדין הבינלאומי, והוצגה בפני מטה ההסברה הלאומי.

דובר צה"ל

הוגי השם "בראשית" נפגשו בשבועות האחרונים עם אנשיו של ראש הממשלה נתניהו וכן עם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ועם פוליטיקאים נוספים שמצויים בניהול המלחמה. הקבוצה, שנותרת מאחורי הקלעים ברובה, הציגה לנבחרי הציבור מצגת שהגיעה לידי "ישראל היום" ובה הסברים על השם "בראשית".

הצביעו בסקר: מה השם המועדף עליכם למלחמה?

בין היתר נכתב שם כי השם בראשית נבחר כיוון שהוא מונח אוניברסלי המוכר בכל העולם ומסריו ברורים: יצירה של מציאות חדשה, הפרדה בין אור לחושך, בין טוב לרע, בין ברבריות לציוויליזציה. הוא גם מתחבר להסכמי אברהם, שמראים ששיתוף פעולה בין יהודים לערבים הוא אפשרי, מדבר על מרחב בחירה של היחיד, ונוסף לכל - השבת השחורה היתה השבת שבה קראו את תחילת פרשת בראשית.

נתניהו עם הלוחמים בצפון רצועת עזה, צילום: רועי אברהם /לע"מ

בשיחה עם "ישראל היום" אמר פרופ' ידידיה שטרן, שהיה חלק מהצוות שגיבש את הרעיון, כי "השם בראשית מסתכל על המלחמה לא רק מהזווית של האסון אלא גם מהזווית של הבנייה".
באחרונה פורסם כי השמות הנוספים שהוצעו הם 7 באוקטובר, מלחמת עזה ומלחמת שמחת תורה, אך עד כה לא התקבלה החלטה רשמית ממלכתית לגבי השם הנבחר.

לוחמי צה"ל בעזה, צילום: דובר צה"ל

גורמים המעורים בנושא אמרו השבוע כי שם המלחמה והמסרים שעוטפים אותו הם בעלי השפעה על הלגיטימציה הבינלאומית, וישדרו שהמלחמה אינה מקומית ישראלית אלא של כל העולם החופשי.
המצגת כוללת בתוכה גם שפה מיתוגית, לוגו ומרצ'נדייז לחיילים שבשטח, לצד סקירה היסטורית. המטרה, כפי שהוגדר בה, היא "לייצר מותג מטרייה שיחבר את עם ישראל ויאחד אותו סביב הרעיון השלם", וכמו שנאמר ל"ישראל היום" על ידי מי שצפו במצגת מקרב מקבלי ההחלטות: "'בראשית' זה כמו שם של סדרה: עונה 1 היא עזה. עונה 2 היא לבנון. עונה 3 היא תימן ועונה 4 היא איראן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר