פענוח מיליוני קבצים וחשיפת התו"ל של חמאס: הכירו את יחידת המודיעין ששומרת על ביטחון כוחותינו

מעל 65 מיליון קבצים, ועוד חצי מיליון מסמכים ותכניות טרור: תפקיד היחידה לאיסוף מודיעין ושלל טכני הוא לנתח ולהסיק משמעויות מבצעיות • בין המסמכים: מפת פירי מנהרות ומקרא המסביר את המפות השונות

קציני מילואים מיחידת איסוף מסמכים ושלל טכני מספרים על פעילות היחידה // דובר צה"ל

תפקידה של יחידת איסוף מודיעין ושלל טכני באגף המודיעין, הוא לרכז את איסוף וחקר השלל של ארגון הטרור חמאס שנתפס על ידי הלוחמים בשטח מתחילת המלחמה ובפרט מאז החל התמרון הקרקעי. היחידה מורכבת ברובה ממשרתי מילואים ותפקידה הוא למצות את המודיעין ובכך להביא לייעול מבצעי של הכוחות.

מפה של חמאס עם סימון פיר, שנתפסה על ידי אוגדה 36, צילום: דובר צה"ל
נייר שנמצא הכולל מיקומי מטענים במרחב בבית חאנון, צילום: דובר צה"ל

עד כה, מתחילת המלחמה, נתפסו יותר מ-65 מיליון קבצים ועוד כחצי מיליון מסמכים, תכניות מבצעיות ותורת לחימה של חמאס.

עם קבלת החומר המודיעיני, מנתחת היחידה את החומרים ומסיקה משמעויות מבצעיות, המשפרות את פעילות הכוחות הלוחמים ברצועת עזה. בכך, מסייעת היחידה במיצוי המודיעין והזרמתו חזרה לקצה המבצעי, ובמקביל מסייעת לשמירה על ביטחון כוחותינו.

התמרון הקרקעי של כוחות צה"ל במעוזי החמאס והעברת האמש"ט למחקר מעמיק, מוסיפים נדבך משמעותי לתמונות המודיעין החל מהרמה הטקטית ועד לרמה אסטרטגית והמבצעית, ומאפשרת תובנות מודיעיניות המגיעות חזרה לקצה המבצעי. החומרים נחקרים על פי סוגם ובשותפות גופי איסוף ומחקר שונים בקהילת המודיעין.

מפת הפירים שנמצאה, צילום: דובר צה"ל
המקרא שנמצא, צילום: דובר צה"ל

בין המסמכים שנמצאו ניתן לראות מפת פירי מנהור שנתפסה בידי אוגדה 252 בביתו של מ"מ בגדוד בית חאנון של ארגון הטרור חמאס. מקרא המסביר את המפה אותר ונאסף על ידי האוגדה בביתו של פעיל נוסף. עם הגעת החומרים למכלול נוצר הקישור החשוב בין המפה למקרא - וכך מתאפשרת סגירת המעגל על הפירים בשטח, מתוכם הושמדו מספר רב של פירים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר