פרטים חדשים: כך הגיע צה"ל ל-5 החטופים שנרצחו בשבי - במנהרה של אחמד רנדור

גופותיהם של החטופים זיו דדו, עדן זכריה, רון שרמן, ניק בייזר ואליה טולדנו אותרו במנהרתו של מפקד החטיבה הצפונית של החמאס אחמד רנדור - שחוסל • חטיבה 551 סיכמה את פעילותה בג'בליה, בבית החולים האינדונזי ושכונת שייח זאיד ובמחנה הפליטים ג'בליה עם חשיפת מידע חדש על איתור הגופות • במבצע מורכב שכלל השמדת מנהרות ומטענים שהוכנו מראש והוטמנו בפתח הפירים, הלוחמים חשפו גם את תוואי המנהרות שהתחברו לבית חולים

מרגש: מח"ט 551 אל"מ עידו קס בתיעוד המבצע להשבת גופות החטופים: "זהו ערך עליון להביא את בני עמנו לקבורה בארץ ישראל" // דובר צה"ל

עם סיכום פעילותה של חטיבה 551 בג'בליה, בבית החולים האינדונזי ושכונת שייח זאיד ובמחנה הפליטים ג'בליה, חושף צה"ל פרטים חדשים על המבצע המורכב לאיתור 5 הגופות של חטופים ישראליים שנרצחו בשבי החמאס: רס״ב זיו דדו ז״ל, סמל רון שרמן ז״ל, רב״ט ניק בייזר ז״ל, עדן זכריה ז״ל ואליה טולדנו ז״ל. הממצאים הוצגו למשפחות על ידי נציגי צה״ל. 

החטופים שנרצחו בשבי. זיו דדו, עדן זכריה, רון שרמן, ניק בייזר ואליה טולדנו, צילום: ללא

על פי המידע שהוצג בסיכום הפעילות, שתי הגופות הראשונות נמצאו ב-13.12 ומספר ימים לאחר מכן אותרו 3 גופות נוספות. הפעילות המבצעית הייתה בגזרה של כקילומטר רבוע שעליו התפרשה מפקדת חמאס באזור. הכוחות עברו בין פירי המנהרות בניסיון להגיע לפיר הנכון שיוביל אותם לגופות. במהלך הקרבות איבדה החטיבה 15 לוחמים שנפלו. 

הלוחמים בשטח שכללו כאמור את חטיבה 551, צוותי מודיעין מיוחדים וצוותי הנדסה זיהו קצה חוט שהוביל לשני פירים במחנה הפליטים ג'בליה ובפאתים מצפון שבהם אותרו הגופות. לאחר איתור כל חמש הגופות המשיך הכח לפעול המתווה התת קרקעי, בין השאר בהדיפת מחבלים מלהגיע לשם.

תיעוד ממצלמות גו-פרו של לוחמי סיירת נח"ל בג'בליה, צילום: דובר צה"ל
מחבלים שנעצרו בג'בליה, צילום: דו"צ

מהפרטים שהותרו לפרסום, החטיבה שפעלה בצפון רצועת עזה השיגה שליטה מבצעית על שייח' זייד ולאחר איסוף מידע מודיעיני, עבדה בריכוז מאמצים להכנס למחנה הפליטים. במחנה אותרה המנהרה שבה חדרי פיקוד, חדרי תפילה ומעלית, שמובילה למוצב תל קאטיבה של חמאס. 

מפקדה מתחת לאדמה

הכוחות איתרו מפקדה עם מעלית, שיורדת עמוק מתחת לאדמה, המובילה לאולם עם מתחמי ייצור, חדרי פוש, מרפאה, ומערכת מנהרות המובילה למחנה הפליטים ג'באליה, לשכונה ולבית חולים ומוצב אל קטיבה. לצד עבודה משותפת עם צוות מויעיני מיוחד הכח החטיבתי המשיך בחשיפת המרחב התת קרקעי כשנכון לאותה נקודת זמן טרם היה ידוע לו היכן מצויות הגופות. 

עמוק מתחת לאדמה - כך נראית מנהרת הטרור בג'בליה בה אותרו גופות חטופים // דובר צה"ל

לאחר שהורכב הפאזל המודיעני מאיסוף שבבי המידע הגיע הכח בתאריך 13.12 לגופה הראשונה והשנייה מיד אחריה. המבצע המורכב כלל התמודדות בשטח זרוע מטענים שחלקם בתוך פירי המנהרות וחלקם מחוץ לפירים. צוות הנדסה של יהל"ם מיפה את המפקדה התת קרקעית ובאמצעות 13 טון חומר נפץ פוצץ את זירת המטענים. לאחר מכן הוצאו שתיים מהגופות והכח המשיך לאיתור 3 הגופות שנותרו במתחם. 

בצה"ל מציינים, כי כל כח שיגיע למרחב שיש לגביו מידע שיש בו חטופים, הוא יפעל בו. בתוך כך בצבא מסבירים, כי מטבע הדברים, ישנם הבדלים בסיכון לכוחותינו, בין חילוץ גופות ובסיכון לחילוץ חטופים חיים.

במסגרת הקרבות העזים בגזרה, 179 מחבלים חוסלו בעשרות התקלויות. הצבא זיהה שימוש של החמאס באוכלוסייה מקומית להגנתו, ירי לעבר הכוחות על ידי מחבלים עם דגל לבן וירי לעבר הלוחמים מתוך התאגדות של נשים. כמו כן, צה"ל איתר עדויות להוצאה להורג של משפחה שברחה על ידי החמאס.

במקביל הכח השמיד תשתיות, בתי בכירים ואסף מסמכים וציוד טכני. 100 מבנים ומערכת תת קרקעית נהרסו באמצעות יהל"ם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר